Модерните двигатели имат по-големи импулси на мощност, които предизвикват усукващи вибрации в областта на коляновия вал. Тези вибрации са предизвикани от по-голямото напрежение, оказвано върху коляновия вал. Това води до непостоянна скорост в шайбата на коляновия вал.
Ако сте се чудили много пъти на какво се дължи странния шум от двигателя, тресене на двигателя или силните вибрации на автомобила, то една от причините за този проблем може да се крие в демпферната шайба на коляновия вал.
Тази малка част от автомобила всъщност играе важна роля за мощността на двигателя и неговия живот.
Усукващите вибрации водят до износване на лагерите, ремъците и дори счупване на коляновия лагер при дадена скорост, тъй като коляновият вал непрекъснато се огъва. Затова и тук на помощ идва демпферната шайба. Тя предпазва двигателя от разрушителното въздействие на усукващите вибрации и предпазва коляновия вал от счупване.
Въпреки простото си устройство, ако не се грижим правилно за този важен елемент от автомобила, може в бъдеще да ни се наложи да сменяме колянов вал или цял двигател.
Вибрациите са неизменна част от работата на двигателя. Всъщност разходът на гориво, мощността и експлоатационния живот на самия двигател зависят пряко от количеството вибрации.
Извънредно високите вибрации в двигателя намаляват продължителността на живота му и водят до неговото по-бързо износване. Необходимо е да намалим колкото се може повече тези вибрации. При голяма част от автомобилите това може да стане и с помощта на демперен маховик. Но отлично понижаване на вибрациите, както и равномерна работа на двигателя, се постига и с помощта на демпферната шайба. Главната роля на шайбата на коляновия вал е да намалява неговите вибрации и да понижава шума от двигателя.
Демпферната шайба е елемент от ремъчното задвижване на автомобила и по-точно движението на хидравличната помпа, алтернатора и компресора на климатика. Тя e разположена в предната част на коляновия вал и филтрира произведените нискочестотни вибрации, които се срещат най-вече при дизеловите двигатели. Нейната роля е максимално да намали тези усукващи вибрации. Демпферната шайба удължава експлоатационния живот на системата.
Изградена е от външен метален обръч, на който се поставя ремък, гумена сърцевина и вътрешна метална част. Именно гумената между двете части на шайбата играе ролята на заглушител на вибрациите. Поради своята функция тя се нуждае от честа подмяна, тъй като с времето по нея се появяват накъсвания.
Повредата в гумата води до наличие на силен шум, приплъзвания и вибрации, повреда в шайбата на алтернатора и впоследствие и самия алтернатор. Дупките на демпферната шайба играят ролята на балансьори на шайбата.
Има някои признаци за износване и изхабяване на шайбата, които налагат нейната незабавна смяна с нова. Обикновено те се забелязват в задната част на демпферната шайба, отколкото в предната.
Например когато металната и гумената част на демпферната шайба се отделят или разцепват или гумената част на шайбата силно се втвърдява и напуква. Това се получава като резултат от остаряване на материалите на демпферната шайба така и от по-голямо натоварване на двигателя. Всякакви механични деформации, изкривявания и миниатюрни пукнатини означават, че ѝ е дошло времето за подмяна.
Когато гумената сърцевина се изхаби силно, външният метален обръч започва да се трие във вътрешната метална част и това непрекъснато триене води до образуването на видими вдлъбнатини.
Гумата на демпферната шайба може да се повреди също, ако двигателят често работи на празен ход. При такива случаи се получават по-големи пукнатини.
Тези повреди предизвикват появата на по-силен шум от обичайното при работа на двигателя и съответно и неговите по-силни вибрации. Силното повреждане на демпферната шайба всъщност може да доведе до разкъсване на части от нея, който да попаднат в двигателя и да предизвикат неговата “смърт”.
Поради факта, че задната страна на демпферната шайба е разположена съвсем близо до двигателя, тя понася много повече разрушителната сила на замърсяванията ни горещината. Тези фактори спомагат за нейното по-бързо деформиране.
Препоръчително е средно на 60 000 км. да се прави преглед на демпферната шайба, за да се установи дали няма някакви повреди като корозии или пукнатини. А пък средно на 120 000 км. се препоръчва смяна на демпферната шайба.
Когато игнорираме поддръжката на демпферната шайба и не извършваме редовни плегледи за повреда, тя ще се захаби по-бързо от обикновено и това ще доведе до повреда в двигателя, което ще стане повод за по-скъп ремонт в бъдеще.
Друга причина за преждевременната повреда на демпферната шайба може да стане неправилната настройка на въртящия момент на двигателя.