Охладителната система на автомобила се състои от много и различни компоненти, сред които водна помпа, термостат, маркучи, вентилатор, охладителна течност (антифриз) и воден радиатор.
Източник снимка:pixabay.com
Най-общо казано, водния радиатор на автомобила е вид топлообменник. Той работи на принципа на конвенцията и има за основна задача да отстранява топлината, която се генерира от двигателя.
Процесът започва, когато термостатът в предната част на двигателя открие излишна топлина, която трябва да бъде отстранена. Щом се случи това, радиатора освобождава охлаждащата течност (антифриз), която преминава през маркучите на охлаждащата система и се отправя към двигателя, за да абсорбира тази топлина.
След като течността поеме излишната топлина се връща към радиатора, който издухва въздух през нея, за да я охлади, изхвърляйки горещия въздух извън автомобила.
Източник снимка:pixabay.com
Обикновено този важен елемент от охладителната система се намира под предния капак на колата, близо и пред двигателя, тъй като както споменахме работата му е да поддържа двигателя охладен и да го предпазва от прегряване.
Добре е да знаете обаче, че има някой модели и марки автомобили като Volkswagen Beetle например, при които двигателя и съответно радиаторът се намират в задната част на автомобила.
Има няколко основни елемента, които изграждат радиатора и всеки един от тях играя важна роля в процеса на охлаждане.
Това е най-големият и важен компонент от водния радиатор на автомобила. Представлява голям метален блок със серпентина, през която преминава студен поток въздух. Тоест, ядрото е мястото, на което горещата охладителна течност (антифриза) отделя топлината и се охлажда до работна температура, преди отново да навлезе в двигателя.
Този компонент се грижи течността, която циркулира да остане под налягане, за да се предотврати кипенето ѝ.
Те помагат на радиатора да премести охлаждащата течност от горещите части на двигателя към радиатора. Казано иначе, горещата течност изтича от двигателя през входния резервоар и след като се охлади излиза през изходящия резервоар и се връща отново в двигателя.
Както и сами се досещате, по тези маркучи циркулира охладителната течност.
Източник снимка: bg.wikipedia.org
Радиаторите са доста издръжливи компоненти, но не са вечни и след време някой от елементите им започват да се износват.
Има няколко основни признака, по които можете да познаете, че вашият воден радиатор има проблем и се нуждае от вашето внимание:
Източник снимка: unsplash.com
Много от повредите на този компонент от охладителната система на автомобила се дължат на корозия, която причинява вътрешни запушвания или течове, което от своя страна води до прегряване на двигателя.
В този ред на мисли, ако докато шофирате забележите, че температурата на двигателя бързо се покачва или ако установите, че има изтичане на антифриз (цветът на който е тъмно ръждив или кафяв), най-вероятно е време да помислите за смяна на радиатора.
Относно смяната на компонента, то тя може да бъде както сравнително бърза и лесна, така и доста трудоемка. Всичко зависи както от уменията ви, така и от модела и марката автомобил.
Подгответе подходяща работна зона и се оборудвайте с необходимите инструменти за извършването на смяната. Ще са ви необходими крик за повдигане, дренажен съд, чисти кърпи или парцали, базови инструменти за ремонтни дейности.
Повдигнете превозното средство като използвате крик, уверете се, че двигателят е напълно изстинал и изключете батерията, преди да продължите.
Преди да смените целия радиатор отделете малко от времето си, за да извършите преглед на цялата охладителна система. Проверете капачката на радиатора (или преливника), огледайте ремъците и маркучите за спуквания, водната помпа, перките на вентилатора и не забравяйте да погледнете термостата. Ако някой от тези елементи има проблем - сменете го.
Източник снимка:pixabay.com
Източете радиатора. Можете да го направите или като свалите долния маркуч, или като отворите дренажната тапа (вентила). Използвайте дренажен съд, в който да съберете цялата течност.
След като източите напълно течността е време да отстраните радиатора. За целта трябва да отстраните всички маркучи, скоби и болтове.
Самото премахване на охладителния елемент в зависимост от автомобила се извършва или с повдигане и изваждане от превозното средство или се отстранява отдолу.
Монтирайте новия радиатор и налейте нова охладителна течност (антифриз).
Обезвъздушете охладителната система. Това се налага, тъй като ако в системата е останал въздух, това може да причини прегряване и да намали мощността на двигателя.
Обезвъздушаването става според модела и марката автомобил, затова ви съветваме, преди да се пробвате да се консултирате с ръководството на вашето превозно средство, за да сте сигурни както да го направите по най-правилния начин.
На финала и за да сте сигурни, че сте се справили добре със смяната на радиатора добре да запалите колата и да я оставите да работи на празен ход 10 - 20 минути, за да се уверите, че няма прегряване на двигателя, нито течове някъде по веригата.
Никога не отвивайте капачката на радиатора, докато двигателят е горещ. Казваме го, тъй като течността, която циркулира в компонента по време на движение на автомобила е не само под налягане, но е и много гореща.
И ако се опитате да отвиете капачката преди течността да се е охладила достатъчно тя ще излезе под налягане и вероятността да се изгорите е много голяма.
Източник снимка:philkotse.com
За да предпазите радиатора от замърсяване, корозия и ръжда е добре да го промивате и сменяте антифриза на всеки изминати 100 000 мили или на всеки 5 години (което от двете настъпи първо).