Системата за спиране е една от най-важните във вашия автомобил, тъй като от нейната изправност зависи безопасността ви. За съжаление много неща могат да се объркат със спирачната уредба, затова трябва да сте много внимателни и при появата на най-малкия проблем да предприемете незабавни мерки.
Разбира се, най-добре е диагностиката да бъде извършена в специализирани центрове, където разполагат с необходимата апаратура. В подобни центрове подлагат на пълна диагностика всеки един елемент от системата и са в състояние да установят с точност от какво естество е проблемът и как най-бързо може да бъде отстранен.
Но ако в момента нямате възможност да посетите подобен център, ето как можете да направите диагностика на някой от основните компоненти на спирачната система и сами:
Можете да започнете с проверка на спирачната течност. За целта отворете резервоара и погледнете нивото. Ако то е малко долейте до максималната отметка и затворете. Уверете се, че сте направили всичко правилно, като запалите двигателя и индикаторната лампа на таблото светне.
Паркирайте колата в гаража или на открито, равно място и я вдигнете на крик или подемно устройство. Направете визуална проверка на дисковете на предните колела. Те трябва да бъдат гладки, лъскави и с еднороден сребрист цвят. Ако забележите, че по тях има области с виолетов или синкав цвят, това показва, че са прегрели, а ако по повърхността си имат дълбоки драскотини, това показва, че са износени или деформирани и скоро ще се наложи да си смените.
Погледнете и барабанните дискове и по-специално спирачните челюсти като обърнете внимание каква е дебелината фракционния материал. Ако покритието на челюстите е износено, това също означава, че скоро ще се наложи да смените комплект спирачни челюсти.
Докато колелото е вдигнато, опитайте се да го разклатите, за да видите дали има необичайни движения на лагерите. Ослушвайте се за странни шумове. Ако имате възможност, помолете приятел да настъпи педала на спирачката, за да проверите дали колелото се блокира.
Последно огледайте за течове на спирачна течност. Вдигнете капака, огледайте в близост до спирачния цилиндър, погледнете под колата, вътре в нея около педала на спирачката. Ако можете, проследете спирачните маркучи и огледайте за места, от които би могло да изтича или сълзи спирачна течност.
Открийте тиха уличка или празен паркинг за тест драйва.
След това го натиснете по-силно, задръжте за малко, след което отпуснете, за да разберете дали започва да отстъпва или постепенно слиза към пода. Напомпайте го бързо няколко пъти, за да сте сигурни, че се връща в същото положение. Ако остане в най-горната си позиция е възможно да има въздух в хидравличната линия на спирачките.
Ако редовно проверявате течността и доливате често, но въпреки това тя “държи” ниско ниво, това може да е в резултат на износени накладки, но обикновено е свързано с изтичане на течност от системата.
За да установите точната причина на ниското ниво на течността трябва да проверите работните спирачни цилиндри, спирачните апарати, маркучи, тръби и главният спирачен цилиндър за течове. Откриете ли дефектиралата част трябва да я смените незабавно.
Ако когато натискате спирачния педал той е прекалено мек и пада до пода, причината може да е появата на въздух в спирачната система, теч по веригата или недостатъчно спирачна течност в системата.
Първо проверете нивото на спирачната течност. Ако то е ниско допълнете според указанията на производителя. След това при изключен двигател натискайте педала на спирачката. Ако положението се подобри, най-вероятно проблемът е бил в ниското ниво на течността. За да сте сигурни, продължете да помпате педала още малко, след което започнете да търсите течове. Огледайте за следи от теч около корпуса на главния цилиндър и проследете спирачната линия. Откриете ли теч, не бива да шофирате превозното средство, преди проблема да бъде отстранен.
Ако не откриете течове, тогава трябва да обезвъздушите системата, за да изкарате въздуха от нея.
Този симптом показва, че някоя от спирачните накладки е замърсена, мазна от теч от спирачната течност или спирачките са лошо регулирани. За да отстраните този проблем, трябва да проверите състоянието на спирачните дискове и ако се налага да ги смените.
Симптомът показва силно износване и деформация на спирачния диск, наличие на пукнатини по повърхността му или нарушение на паралелизма на работните повърхности. Проблемът може да бъде отстранен със смяна на износения диск или накладки.
Ако забележите, че колата спира не както трябва, това най-вероятно се дължи на наличие на теч от спирачна течност върху накладките. За да се справите трябва откриете теча, да го отстраните и да смените накладките. Възможно е лошото и неравномерно спиране да се дължи и на драскотини по ходовите повърхности на дисковите или барабанните спирачки. В този случай се налага да смените дефектиралите дискове с нови.
Обикновено, когато се появят подобни нехарактерни шумове, скърцане или звуци като от триене на метал в метал, свирене или други, това се дължи на износени накладки, които се трият в метала. Проблемът може да бъде отстранен със смяната им.
Ако трудно натискате педала на спирачката и го чувствате твърд, най-вероятно имате проблем с вакуумния усилвател. За да проверите изправността му, проверете всички връзки на вакуумния колектор за течове.
Ако няма такива, стартирайте двигателя, за да създадете вакуум в системата. Натиснете педала. Ако е твърд, това показва неизправност във вакуумния маркуч.
Изчакайте 5 минути и отново натиснете педала. Ако стане твърд при първото натискане, възвратния клапан на вакуумния усилвател е повреден и трябва да го смените.