Казват, че има два вида автомобили - Мерцедес и всички останали. Е, това разделение е леко преувеличено, разбира се, но все пак подсказва на какъв пиедестал е поставена самата марка.
И едва ли ще бъдем далеч от истината, ако кажем, че гигантът от Щутгарт е най-големият автомобилен производител в света.
Източник на изображение:Canva
Историята на тази автомобилна империя, чийто символ е забележителната звезда с три лъча, оградени от окръжност, е доста дълга и сложна.
Основите на легендата са положени още през 80 - те години на XIX век, когато гениалните инженери и изобретатели Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах от една страна и Карл Бенц отделно от тях започват да работят усилено върху създаването на автомобил, базиран на концепцията за двигател с вътрешно горене на Николаус Ото.
А названието идва от името на Мерцедес Йелинек, дъщерята на австрийския предприемач Емил Йелинек, който вдъхновен от идеите на Даймлер и Майбах, възлага и финансира създаването на колата.
Така се появява първият Mercedes 35 hp, като 35-те му конски сили са забележителни за времето си.
А къде е ролята на Бенц? През цялото това време компанията на Карл Бенц работи върху разработката и производството на свои собствени автомобили.
Но през 1926 година, под натиска на обстоятелствата и редица финансови трудности, дългогодишните конкуренти Daimler и Benz се обединяват, за да поставят началото на нова компания, която става един от символите на автомобилната индустрия.
Тази приказка продължава да се пише и днес. Тук ще представим някои от най-известните и емблематични модели Мерцедес.
За близо век, откакто се образува концернът Mercedes-Benz, неговите инженерни екипи са създали поне няколко дузини страхотни модели, които са се превърнали във фаворити на автомобилните ценители.
Така че е доста трудно да откроим само 5 модела Мерцедес, защото без съмнение ще пропуснем култови автомобили.
Фокусираме се обаче върху тези, чиято популярност остава непреходна и продължава да пленява съвременните шофьори.
Това е серията на Мерцедес, която се превръща в символа и лицето на марката през 90 - те години.
Главният дизайнер на Даймлер-Бенц, Бруно Сако, разработва концепцията в продължение на близо десетилетие преди официалното представяне на Mercedes W140 през 1991 г.
Тази линия се произвежда до 1998 г., като и досега си остава култова кола за ценителите. Мнозина всъщност я наричат „последната истинска S класа“.
Източник на изображение:Google
Mercedes W140 е легендарен и заради редицата нововъведения. Сред тях е сервоуправлението, което помага за маневриране.
Тази серия е и една от първите, които внедрява електронната стабилизираща програма (ESP).
Още в първите модели се появяват и наченките на парктроника, като този принцип е допълнително разработен по-късно. А звукоизолацията на тези коли се превръща в истински еталон.
Този култов модел е известен сред ценителите още като Мерцедес Чочоне. Прякорът идва от италианското Ciccione, което може да се преведе „Дебеланкото“ заради раздутите калници и осезаемо по-голямата ширина на автомобила в сравнение със стандарта за Е класа.
Този автомобил е част от генерацията W124 и е разработен в сътрудничество с Porsche. Произвежда се активно от 1991 до 1994 година, а заради необходимостта от почти изцяло ръчно сглобяване на пазара са излезли общо малко над 10 хиляди коли.
Източник на изображение:Google
С помощта на Порше, Мерцедес успява да вкара V - образния 8-цилиндров двигател под капака, като за целта базата е значително разширена. Всъщност моторът и 4 - степенната скоростна кутия са взети от SL, но са вкарани в ново „тяло”.
При тази кола се въвежда и т.нар. стандартен блок, който се използва например и при 4,2 - литровия двигател.
Сред иновациите е и системата на Bosch за инжекционно впръскване на горивото и електронен контрол на притока на въздух.
Раздутите калници и широките лайсни са символът на Чочоне, но не е само това - има и редица нововъведения в интериора, които правят 500E толкова любим модел.
Линията лимузини е пусната на пазара през 2004 година, а благодарение на няколко значителни промени продължава да е актуална и в третото десетилетие на този век.
Още с появата си тези модели Мерцедес се превърнаха в истински хит заради красивата визия и сполучливо съчетание на силните страни от E и S класата.
Топ версиите според ценителите са CLS 55 Kompressor и CLS 63 AMG. Ще се спрем на първата генерация на тази серия, произвеждана до 2010 г.
Източник на изображение:Google
Без съмнение, след като заменя 5 - степенната със 7- степенна автоматична скоростна кутия, Mercedes Benz прави сериозен пробив с тази серия.
Освен това гигантът в автомобилната индустрия намира начин да предлага луксозен автомобил, който развива високи скорости, без да е толкова „лаком“ за гориво.
Това, разбира се, не се отнася са всички версии, като някои от 8-цилиндровите варианти имат висок разход.
Моделите от тази серия са познати още като М класата на Мерцедес. Елегантните и функционални кросоувъри са се превърнали във фаворити на много почитатели на марката.
Автомобилният гигант произвежда SUV от линията от 1997 година насам, като в началото оценките не са особено ласкави, но следват значителни подобрения.
А с някои модификации в колата могат да се съберат до шестима пътници освен шофьора.
Източник на изображение:Google
Можем да твърдим, че при Mercedes GLE непрекъснато се правят подобрения както по отношения на представянето на автомобила на пътя, така и като удобства за шофьора и пътниците.
Най-модерните версии дори имат възможност да измерват нивото на стреса на водача. Въздушното окачване определено е едно от големите предимства на серията.
А скоростната кутия е сред най-здравите автоматици в този сегмент.
Представяме ви един от „зверовете”, излезли от заводите в Щутгарт през настоящия век.
Моделът е разработен със съдействието на аса от Формула 1, Дейвид Култард, а интериорът и осанката говорят за изключителен лукс, внушителна мощност и огромна скорост - колата може да вдига до 315 км/ч.
Вратите тип „крила на чайка” са едно от най-значимите естетически постижения, които пленяват съзнанието на ценителите. Това безспорно е сред топ спортните коли, произведени след 2010 г.
Източник на изображение:Google
Конструкцията на купето е олекотена и оптимизирана, като това се постига и с разположението на двигателя максимално назад и ниско в предната част.
7-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител също е сред технологичните постижения при този модел.
А въпреки че е способен да развива главозамайваща скорост, SLS AMG разполага с керамични спирачки и огромни дискове, които допринасят за впечатляващо къс спирачен път, дори при изключително високо натоварване.
Мерцедес е еталон в автомобилната индустрия. Компанията е произвела десетки култови модели и продължава да диктува стандартите в индустрията.
Колите на на Mercedes Benz са скъпо удоволствие за ценителите, но инвестицията определено си заслужава. А за мнозина притежаването на някой от посочените легендарни модели Мерцедес е мечта, която понякога имаме щастието да се сбъдне.