С въздушна система на окачване са оборудвани тежкотоварните превозни средства вече повече от 50 години. През последните години тази система присъства все по-често и във фабричното оборудване на луксозните серии автомобили или се предлага за монтаж като допълнителна опция.
Без значение, че това окачване не е нито ново, нито рядко срещано, все още доста от водачите не са напълно наясно какви точно са неговите особености и технически характеристики, а дилърите невинаги могат предоставят надеждна информация за ползите и минусите му.
Ако и вие търсите информация и останете с нас, то ние се надяваме, че ще можем да ви сме ви полезни, като отговорим на някой от въпросите, които ви вълнуват.
Тази система за окачване се нарича въздушна, тъй като, за постигане определена позиция на корпуса на превозното се използват специални гумени цилиндри, които са пълни със сгъстен въздух.
Основната задача на въздушната система е да може да гарантира както добра безопасност, така и по-добър комфорт нa водача и спътниците му по време на път.
Важно е се отбележи съвсем ясно, че този тип автомобилно окачване не е напълно отделен вид, а може да се основава на други видове окачвания. Въздушните компоненти могат да бъдат монтирани при окачване Макферсон, при многоточково окачване и други.
Добре е също така да се спомене и че адаптивната система на окачване, която обикновено се монтира на луксозните модели автомобили се основава на някой от елементите на въздушното окачване.
Тези елементи са едни от най-важните за този тип окачване, тъй като тъкмо те имат за задача да регулират и поддържат свободното пространство. Монтират се на всяко от колелата на автомобила и регулирането се извършва както в ръчен режим, така и напълно автоматично.
Регулацията на височината на превозното средство спрямо пътната настилка става, като се изменя налягането на въздуха в еластичните елементи. Въздушните еластични елементи са произведени от плътна, многослойна гума, пълни са със сгъстен въздух и могат да бъдат в конфигурирани по различен начин според това коя компания ги произвежда и какъв е видът на самата пневма.
Компресорът е устройство, чрез което се подава нужното количество въздух към приемника и към задвижващите компоненти. Структурно, този елемент се състои от мотор и няколко електромагнитни клапана, които гарантират, че въздухът ще достигне до определена верига. Според това колко на брой са електромагнитните клапани на системата, еластичните въздушни елементи могат да се изпомпват индивидуално или по двойки.
Тези линии представляват комбинация от маркучи и тръби, които образуват единна система, през която въздухът преминава от компресора към еластичните елементи на окачването.
Този компонент е разработен така, че да може да бъде регулиран в малък диапазон, без да е наложително участието на компресор.
Системата за контрол и управление включва сензори и команден блок. Сензорите отчитат текущото ниво на просвет на автомобила, ускорението, начина на шофиране, центъра на тежестта, налягането в системата, температурата в компресора и други.
Събраните от тях данни се предават към контролния блок, който ги обработва подава необходимите сигнали към компресора или към приемника. Според типа въздушно окачване, системата за управление и контрол може да бъде или напълно автоматична (с предварителна настройка „офроуд”, „комфорт” или „спорт”), или ръчна.
Вече споменахме, че тази система на окачване функционира в два режима на управление - ръчен или автоматичен. При ръчния режим водачът може сам да регулира пътния просвет на превозното средство, а ако към окачването са включени пневматични амортисьори, тогава е възможно да регулира ръчно и твърдостта на окачването.
Автоматичният режим на управление за подтиповете на това окачване е различен, но като цяло може да се отбележи, че той е отговорен както за поддържането на различна хлабина и твърдост, така и за комфорта и удобството по време на управление на колата.
Мислим, че стана малко по-ясно какво е въздушно окачване и сега е време да преминем към разновидностите му, които са основно три: едноконтурно, двуконтурно и четиристепенно.
Един от основните позитиви на този вид окачване е изключителният комфорт, който предоставя на водача и спътниците му по време на пътуване. Без значение от това какъв е маниерът ви на шофиране, с каква скорост карате или по каква настилка се движите, вътре в купето няма да усетите друсане, нито подскачане, нито дразнещи шумове или вибрации. Въздушното окачване предоставя толкова голям комфорт, че пътниците имат усещането, че автомобилът се „плъзга” нежно и ефирно по пътната настилка.
Ненапразно почти всички луксозни серии на Audi, Mercedes, BMW и други се предлагат с фабрично въздушно окачване.
Може би най-голямата полза от въздушната система на окачване е, че дава възможност на водача лесно и бързо да контролира височината и нивото на МПС. По този начин превозното средство става по-адаптивно, а безопасността се подобрява значително. Казано по друг начин, ако вашият автомобил е оборудван с въздушно окачване, в момента в който решите, можете да промените височината му.
Тъй като това окачване разпределя изключително прецизно тежестта на натоварване, това оказва влияние върху гумите, които не се износват толкова често, колкото ако автомобилът е снабден с конвенционално окачване.
Предполагаме сте се питали как така, след като въздушното окачване има толкова много предимства, то не се монтира фабрично при автомобилите от всички класове. Истината е, че все още този вид окачване е доста скъпо като цена и ако бъде фабрично поставяно при всички класове автомобили, това ще се отрази на крайната цена на тези автомобили, а оттам и на възможността на потребителите с по-скромни финансови възможности да си закупят нов автомобил.
Затова към момента въздушно окачване се предлага фабрично единствено при тежкотоварните превозни средства, SUV и луксозните серии автомобили.
Хубавото е, че ако все пак искате да монтирате подобно окачване и на вашето превозно средство, можете да го поставите допълнително. Логично, цената, която ще трябва да заплатите за покупката и монтажа няма да е никак ниска.
Монтажът на окачването е сложен и изисква много голяма прецизност и добри познания. С други думи, сами няма да можете да го монтирате и ще се наложи да се обърнете към сервиз. А това на практика означава, че ще ви се наложи да предвидите още един допълнителен разход за монтаж.
Една немалка част от елементите на този тип окачване не подлежат на ремонт и при един евентуален проблем трябва да бъдат подменени с нови, а това увеличава доста разходите по поддръжка на системата. Проблеми, които най-често изненадват собствениците на автомобили с въздушна система на окачване
Един от най-честите проблеми, които възникват при това окачване е изпускането на сгъстения въздух. С времето гумените компоненти се износват, появяват се дупки по въздушните възглавници и окачването започва да работи неефективно. Симптомите, които показват, че възглавниците изпускат въздух са по-твърдата возия, постоянно работещият компресор, падналата височина на автомобила и други.
Твърдото возене се получава, тъй като при изтичане на въздух окачването няма как да обере вибрациите от пътната настилка, тъй като не работи с пълния си капацитет.
Компресорът работи постоянно, защото въздушните цилиндри се нуждаят от непрекъснат поток от въздух, а когато автомобилът е паркиран височината му пада, тъй като въздушната възглавница е спукана и въздуха излиза от нея. (Това е все едно да се опитате да надуете плажна топка. Докато ѝ подавате въздух тя ще се надува, но когато спрете ще спадне само за няколко минути).
Както вече казахме, функцията на компресора е да доставя достатъчно сгъстен въздух към въздушните елементи. Когато някой от възглавниците изпускат, на компресора се налага да работи все повече и повече, а това в крайна сметка може да доведе до неговата повреда. Основните симптоми за повреда в компресора са намаляването височината на автомобила (ако автомобилът е по-нисък от обичайното) и появата на шумове, дрънчене или стържене, които идват от мястото, където е монтиран компресора.
Сгъстеният въздух в системата на окачване съдържа минимални проценти влага, с които изсушителя се справя, но когато тя се увеличи, това означава, че има проблем с него, което от своя страна може да доведе до появата на доста сериозни проблеми като поява на ръжда, корозия и т. н., и т. н.
Въпреки, че въздушното окачване все още има проблеми, по които трябва да се работи, то си остава едно от окачванията, които са най-предпочитани от голяма част от водачите.
Стабилността на превозните средства по време на движение, минималната вероятност за дрейф и свързаните с него неприятни последици са само част от предимствата на въздушното окачване.
А те, предимствата надминават недостатъците и за истинския ценител на комфорта и безопасността изборът въздушно пред стандартно окачване е повече от очевиден.