Трансмисиите с двоен съединител (DCT) съчетават най-доброто от ръчните и автоматичните скоростни кутии в нещо подобно на хибрид, който не изисква намесата на водача за превключване на предавките.
Източник снимка:nasauto.bg
Въпреки, че едва през последните години DCT системата започна да се използва масово, всъщност концепцията ѝ е била разработена още през 30 - те години на миналия век.
За неин създател се счита френския инженер Adolphe Kégresse, който търсейки ефективен начин за автоматизиране избора на предавка полага основите на концепцията за двата съединителя. За жалост, малко след това избухва ВСВ и идеята на Kégresse така и не се реализира.
Едва в края на миналия век започват да се правят отново опити идеята на Adolphe Kégresse да се развие и да се приложи на практика.
Първа крачка в тази посока правят от Porsche, които през 80 - те разработват за състезателните си автомобили кутия с двоен съединител PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe).
През 2003 година пък от Volkswagen поставят началото на оборудването на МПС -та серийно производство с трансмисии с двоен съединител, като включват DCT във Volkswagen Golf R32.
Днес все повече производители интегрират трансмисионни кутии с два съединителя в своите модели автомобили. В зависимост от производителя можете да ги срещнете и под други имена.
Така например при Renault се наричат EDC (Ефективен двоен съединител), при Volkswagen - Direct - Shift GearBox, а при Фиат - DCT.
Източник снимка: unsplash.com
Както вече отбелязахме, за разлика от конвенционалните скоростни кутии, DCT използват два съединителя, за да синхронизират превключването на предавките.
Тази технология работи благодарение на два коаксиални вала, които са свързани съответно към двата съединителя. Единият от съединителите контролира четните предавки, а другият - нечетните и задната предавка.
Валовете се въртят едновременно, но само този, който е свързан към съединителя, който в този момент е в “затворено” положение предава мощността на мотора към един от двата изходни вала.
Казано иначе, докато единият от съединителите е включен в текуща предавка, другият се подготвя за следващата, предварително избрана предавка за смяна.
Това на практика съкращава времето за превключване или смяна на предавките само до няколко милисекунди (40 хилядни от секундата) и то без да се налага прекъсване на потока на въртящ момент през задвижващата линия.
Скоростната кутия с двоен съединител може да функционира както в напълно автоматичен режим, в който софтуерът за управление избира смяната на предавките, така и в последователен режим, при който шофьорът може сам да контролира как да се сменят предавките.
Източник снимка:nasauto.bg
Както споменахме малко по-горе, за да се превключат предавките отнема само няколко милисекунди, което означава, че водачът дори не усеща кога това се случва.
За да се сменят, не се налага нито прекъсване на въртящия момент, нито натискане педал (такъв и без това липсва), нито извършване на каквото и да е друго действие от страна на водача. Ускорението е не само плавно, но и много бързо.
Както при ръчните, така и при автоматичните кутии по време на смяна на предавките често се генерира някакъв вид удар. Този удар се нарича “шок при смяна” и може да бъде много дразнещ и досаден.
При кутиите с два съединителя подобен шок напълно липсва или е едва забележим. А това безспорно допринася за удобството и комфорта по време на шофиране.
Източник снимка: unsplash.com
Безпроблемното превключване на предавките дава възможност на двигателя да генерира плавни обороти, което на практика означава, че икономията на гориво се подобрява значително.
Според редица проведени тестове, автомобилите, оборудвани с този вид трансмисии имат над 6% подобрена ефективност както на разхода на гориво, така и на ускорението в сравнение с МПС с конвенционалните скоростни кутии.
Водачите могат сами да избират дали искат централния компютър да избира и превключва предавките или да го правят ръчно (в полуръчен режим за по-ангажирано шофиране).
Повечето автомобили с двоен съединител предлагат и различни режими на шофиране, които се превключват буквално с едно натискане на бутон.
Въпреки, че първоначално трудно се свиква, че липсва педал, на малко по-късен етап това се оказва доста голям плюс, тъй като се отваря допълнително пространство за краката на водача. Това от своя страна гарантира по-голямо удобство и комфорт.
Източник снимка: unsplash.com
Въпреки многото си плюсове, скоростните кутии с два съединителя определено не са абсолютно перфектни и си имат своите недостатъци или минуси да ги наречем.
Тъй като производството на този вид трансмисии е по-сложно и струва на производителите повече пари, напълно логично е и крайната цена на автомобилите, оборудвани с подобни скоростни кутии да е по-висока.
При автомобили с два съединителя и двигател с турбокомпресор се усеща леко забавяне, когато автомобилът се включи в режим турбо. Това забавяне се нарича турбо лаг.
Поддръжката на двойния съединител е доста скъпа, а трябва да се извършва редовно, за да бъде предотвратена появата на различни проблеми, които да наложат извършване на ремонт.
Ако се появи подобен проблем, ремонтът е доста скъп, а и не всички сервизи могат или се наемат да го извършат.
Поради високите разходи по интегриране на трансмисии с двоен съединител, все още доста производители се възпират да ги използват.
Затова и със скоростни кутии от този тип се оборудват най-вече състезателни, или високопроизводителни и луксозни автомобили.
Безспорно, DCT трансмисиите предлагат по-голям комфорт, по-бързо превключване на предавките, бързо ускорение и по-малък разход на гориво.
Но водачите, които са свикнали с ръчни скоростни кутии споделят, че при управлението на автомобили със скоростни кутии с двоен съединител тръпката се губи.
Разбира се, винаги може да се превключи на режим за ръчно превключване, но все пак усещането не е точно същото като при управлението на МПС с ръчна скоростна кутия и винаги има едно мъничко разочарование.
Източник снимка: unsplash.com
Трансмисията с два съединителя взима най-добрите характеристики на ръчната и на автоматичната скоростна кутия и ги поставя в едно превозно средство.
Затова и не се съмняваме, че този вид скоростни кутии ще продължат да се интегрират във все повече модели и марки превозни средства и само след още няколко години на пазара ще се предлагат повече превозни средства с DCT, отколкото с ръчни или автоматични.
Трансмисията с два съединителя взима най-добрите характеристики на ръчната и на автоматичната скоростна кутия и ги поставя в едно превозно средство.
Затова и не се съмняваме, че този вид скоростни кутии ще продължат да се интегрират във все повече модели и марки превозни средства и само след още няколко години на пазара ще се предлагат повече превозни средства с DCT, отколкото с ръчни или автоматични.