Предстои ви покупка на автомобил. Направили сте си някакъв предварителен списък на марките и моделите, които да огледате, наясно сте дали искате дизел или бензин, преценили сте средствата, които можете да отделите за покупката на колата, но стигате до въпроса „автомобил с ангренажна верига или с ремък” и започвате леко да се колебаете.
Да започнем малко по-отдалече….
Автомобилните двигатели с вътрешно горене използват четири хода, за да завършат процеса на горене (ударен, компресионен, горивен и изпускателен). По време на процеса разпределителния вал се завърта веднъж, а коляновия вал - два пъти. Връзката между въртенето на разпределителния и коляновия вал се нарича „механична синхронизация”. За да работи двигателят правилно, движението на буталата и цилиндрите трябва да работят в синхрон и тъкмо ангренажните вериги или ангренажните ремъци отговарят за тази синхронизация.
Казано по-простичко, функцията, която изпълняват и ангренажната верига, и ремъка в автомобила е абсолютно идентична и включва синхронизиране на буталата и цилиндрите в двигателя, за да може той да работи равномерно и ефективно.
Независимо, че тези два компонента за синхронизация на процесите на двигателя изпълняват една и съща задача, те се различават и като материали, от които се изработват, и като продължителност на експлоатацията, и като местоположение.
Ангренажната верига например е изработена от метал и силно наподобява едноредовите велосипедни вериги. Монтира се вътре в двигателя и задължително има обтегачи, които се контролират от маслото вътре в двигателя.
Основното предимство на веригите е увеличеният им работен ресурс. Те не замръзват и не се влияят от топлината, почти не се разтягат, при тях е възможно много по-точното регулиране на работните фази на разпределението на газта и най-важното… на практика могат да бъдат вечни (ако разбира се шофирате внимателно и ги поддържате).
Имат си разбира се и недостатъци като:
Ангренажни ремъци пък се появиха през 60 - те години на миналия век и днес почти всички марки и модели автомобили от средния клас са оборудвани с ремъци. Предимствата на ангренажните ремъци са, че се изработват от еластични, устойчиви материали, което ги прави доста по-тихи в сравнение с веригите и че подмяната им е сравнително лесна.
Недостатъците им са, че се износват сравнително бързо, което на практика ги прави консуматив. Освен това, когато се налага смяна на ремък ще трябва заедно с него да бъдат сменяни обтегачите, водната помпа и още един куп елементи.
Както отбелязахме, днес една доста голяма част от автомобилите среден клас са оборудвани с ангренажни ремъци и ако вие решите, че искате да карате кола, която е оборудвана с ремък вместо с верига лесно ще откриете такава.
Истината е, че големите автомобилни производители предпочитат да залагат на ангренажните вериги, особено при автомобилите с турбо или колите от по-високия ценови клас. Производители като BMW, Opel, Volkswagen, Ford, Peugot, Мерцедес и още много други оборудват немалко свои модели с ангренажни вериги и основната причина да го правят е, че веригите са значително по-надеждни, рискът да се износят или скъсат е минимален и могат да издържат на много по-голямо натоварване в сравнение с ангренажните ремъци.
Още преди да започнем сме длъжни да ви кажем, че списъкът не претендира за изчерпателност, но поне ще ви даде основни насоки, ако държите да карате автомобил с ангренажна верига.
Това е една съвсем малка част на марките и моделите автомобили, които имат ангренажна верига, но ние спираме до тук, тъй като от една страна времето ни е ограничено, а от друга - имаме още интересни (и надяваме се полезни) неща, които да ви разкажем като…
Ако не ви се търси из дългите списъци на модели и марки, можете просто да вдигнете капака на колата, която сте си харесали и да погледнете. Ако отстрани, в ляво или в дясно на двигателя има пластмасов капак, това означава, че колата има ремък. Ако не виждате подобно нещо - тогава автомобилът е с ангренажна верига.
SsangYong Action - бензинов двигател G20, 2 - литров работен обем, 149 к. с. е модел на корейския всъдеход от второ поколение. Той е стилен и изключително елегантен, но за съжаление неговата слаба точка е тъкмо ангренажната верига, която има експлоатационен живот едва около 70 000 км.
Популярните кросоувъри от предишното поколение на Volkswagen Tiguan в първоначалните конфигурации бяха оборудвани със 122 к. с. 1.4 TSI турбо двигател. За съжаление, собствениците на тези версии на Volkswagen Tiguan изпитаха на свой гръб капризите на ангренажната верига, която дори и при най-малкото износване се „изплъзваше” и пропускаше долното стъпало на зъбното колело на коляновия вал.
Инженерите на Volkswagen дълго време се бориха с този проблем и до някъде успяха да увеличат продължителността на живота на ангренажната верига от 60 000 на 120 000 км., но в крайна сметка предпочетоха да сменят двигателя при новото поколение Tiguan.
Собствениците на употребявани Audi A3 с 1,2 - литрови, TFSI турбо двигатели имат същите проблеми с ангренажната верига, която се „изплъзва” или се къса на около 60 000 км.
Тази малка, пъргава кола се предлага с голямо разнообразие на двигатели, но сред всички се откроява бензиновия 1.2 - литров, 3 - цилиндров двигател, който е известен със своята ефективност. Единственият недостатък на този двигател е, че работния лимит на ангренажната верига е 90 000 км.
Второ поколение А5 с 1.8 - литров турбо двигател със 152 к. с. и въртящ момент от 250 Nm. Този модел Шкода има много добро сцепление и висока ефективност и всичко щеше да е отлично, ако не беше ниската ѝ надеждност заради верижния компонент на задвижването.
Ако в този момент очаквате да ви кажем дали да се спрете на кола с ремък или с верига, ще ви разочароваме, тъй като няма да го направим. Няма да го направим, тъй като откакто автомобилните производители използват и двата компонента за синхронизация на задвижването на двигателя дискусията на тема: „Ангренажна верига или ремък” си е все така актуална, а ясен отговор няма. Затова и ние няма да даваме мнение, а просто ще направим сравнение между автомобил с верига и с ремък, а вие сами ще ви решите кой вариант е по-изгоден и удобен за вас.
И така…
Вече стана ясно кои модели коли са с ангренажна верига и ако решите да се спрете на някой от тези модели, ползите за вас ще са:
Разбира се, в този случай ще трябва да вземете под внимание, че:
Ако пък се спрете на кола с ангренажен ремък ще спечелите:
Недостатъците на ангренажните ремъци са: