Какво включва комплектът съединител?

    Авточасти / Блог / Какво включва комплектът съединител?

    Съединител се нарича онази част от автомобила, която спомага за плавното превключване на предавките, осигурявайки гладка и безпроблемна връзка между двигателя и вала на ръчната трансмисия.

    какво включва комплелта съединител

    Какво точно прави съединителя?

    Казано съвсем простичко, това, което прави съединителя е да отделя двигателя от колелата, което ви позволява да сменяте предавките по време на движение.

    От какво се състои един съединител?

    Този механизъм представлява една интегрирана система, която се състои от няколко основни части, всички разположени между маховика и входния вал на трансмисията. Елементите, от които се състои са взаимосвързани, което означава, че когато се налага смяна на някой от елементите е добре да бъдат сменени всички заедно като комплект.

    Какво включва комплектът съединител?

    Стандартният комплект съединител се състои от три основни елемента - притискателен диск, изключващ (освобождаващ лагер) и задвижващ диск.

    Притискателен диск

    Ролята, която изпълнява този диск е да осигури надежден контакт между маховика и задвижващия диск. Този диск е свързан неподвижно към маховика и се върти заедно с него, оказвайки натиск върху задвижващия диск.

    Задвижващ диск

    Този диск има свързващи функции. Захванат е от едната страна за маховика, а от другата страна е захванат към притискателната плоча (диска). От двете си страни задвижващият диск има фрикционен материал, поради което той се нарича още фрикционен.

    Освобождаващ лагер

    Лагерът е свързан към педала на съединителя чрез вилката и задвижващата система (механична, пневматична или хидравлична). Когато натиснете педала, той се придвижва по оста на първичния вал на трансмисията до корпуса (кошницата) на съединителя, натиска диафрагмената пружина и тя от своя страна освобождава налягането на задвижващия диск. Съвременните освобождаващи лагери са сферични, механични или хидравлични.

    Съединител

    Как работят всички компоненти заедно?

    Нека приемем, че в точно в този момент се качвате на автомобила си и потегляте на път. Когато искате да промените предавката, вие (както си е редно), натискате педала, за да го направите. Натискайки го, вие на практика натискате освобождаващата вилка, която от своя страна натиска освобождаващия лагер, избутвайки го към диафрагмената (мембранна) пружина.

    Пружината от своя страна издърпва притискателния диск. След като е издърпан, притискателния диск вече е отделен от задвижващия диск и триенето между задвижващия диск и маховика спира. Това води до прекъсване на въртенето, а щом то се прекъсне, вие можете лесно да смените предавките, когато колата е в движение.

    И обратното… Когато съединителят е задействан, притискателният диск упражнява постоянен въртящ момент върху задвижващия диск. Тъй като притискателната плоча е закрепена към маховика, който пък от своя страна е закрепен към мотора на автомобила, задвижващият (феродовия) диск също се върти, така че да може да предава сила на въртене към скоростната кутия.

    Кога се сменя съединител?

    Елементите, от които е съставен съединителя са подложени на жестоки натоварвания, поради което се износват сравнително бързо. По принцип, няма точно определено време, в което съединителят трябва да смени и кога това се налага зависи до много голяма степен от стила на шофиране. Съвременните съединители могат да работят без проблеми дори след изминат пробег от 100 000 мили, но могат да покажат симптоми на износване и след пробег от 30 000 мили.

    Колко време ще се радвате на идеално работещ съединител зависи дали извършвате редовна проверка, дали го поддържате правилно и най-вече как го използвате. Ако стилът ви на шофиране е агресивен, ако натоварвате съединителя постоянно, логично е той да се износи по-бързо и да се окажете в ситуация, в която искате ли не да го смените, тъй като той просто не работи и вие не можете да смените нито една предавка.

    Знаците, които показват, че на съединителя трябва да се обърне внимание

    Хубавото е, че появи ли се проблем при някой от елементите на съединителя те лесно се забелязват, тъй като симптомите им са доста явни и няма как да бъдат пропуснати. Едни от най-често срещаните симптоми, че има някакъв проблем с трансмисията са:

    Педалът е мек при натискане

    Обикновено, когато педалът се натисне той оказва лек натиск (по-твърд е). Ако обаче има проблем, тогава педалът става изключително мек.

    Приплъзване

    Приплъзването се забелязва най-лесно, когато се шофира по нанагорнище. Ако в този момент се натисне педала, но вместо да се задейства съединителя само се увеличат оборотите на колата, без това да се отрази на скоростта ѝ, това означава, че съединителя приплъзва и съответно има проблем. Приплъзването се получава най-често заради износването на фрикционния материал, закрепен на задвижващия диск. Тъй като задачата на този материал е да се трие в плочите, той логично се износва най-бързо. А когато това стане, съединителят не може да предаде правилно силата на въртене на двигателя към скоростната кутия и колелата и това води до все по-често приплъзване.

    Превключване на скоростите (предавките) с усилие

    Ако трансмисията е в перфектно състояние смяната на предавките става плавно и леко. Ако обаче има проблем, тогава, за да бъдат сменени се налага да се използва по-голяма сила, за да се премине от една предавка на друга.

    Залепващ съединител

    „Залепващ” съединител се нарича състоянието, в което при натискане на педала отделянето на съединителя не протича правилно. Това се случва, тъй като валът продължава да се върти, което не позволява предавките да бъдат сменени.

    Шум

    Ако при опит за смяна на предавките се чува шум като от шлифоване на метал, това също показва, че има проблем с някой елемент от трансмисията.

    Педалът остава на пода

    Когато със съединителя всичко е наред, след като се натисне педала, той се връща в първоначалната си позиция веднага щом се сменят предавките. Ако това не стане и след натискане той остане на пода, това е знак, че има сериозен проблем при някой от елементите на съединителя.

    ”Твърд” съединител

    Този проблем се забелязва лесно, тъй като при натискане на педала, той е доста твърд и ще ви се наложи да упражните значителен натиск, за да го натиснете.

    Защо експертите препоръчват при смяна да се закупува комплект съединител?

    Ако решите, че искате да смените само един от компонентите на съединителя никой няма да ви спре. Можете да го сторите, ако това е желанието ви, но този подход не е нито много удачен, нито разходите му са оправдани. Сменяйки само един или два компонента, вие не само няма да спестите пари, но и няма да подобрите съществено работата на съединителя. Защо?

    Тъй като както споменахме още в началото, съединителят е интегрирана система, елементите на която са взаимосвързани, щом единия от елементите се износи, това означава, че ако не едновременно с него, то много скоро след него ще се износят и останалите елементи.

    Затова всички производителите предлагат комплект съединители, които включват: притискателен, задвижващ диск и освобождаващ лагер. Така целият съединител може лесно да бъде сменен и всичките му елементи ще работят правилно.

    Съединител с маховик

    В някой от комплектите съединител производителите предлагат и маховик. Той не е част от съединителя, но тъй като е свързан с него също е препоръчително да бъде заменен с нов.

    Обикновено в комплектите съединител са включени още лагери, пружини и инструменти за подравняване.

    Възможна ли е смяната на съединителя в домашни условия?

    Истината е, че да смените съвсем сами комплект съединител не е никак лесна работа. За да можете да го направите трябва да имате не само много добри технически познания, но и уменията на механик. Работата по отстраняването на износения съединител с нов комплект е трудоемка, изисква използването на доста инструменти и отнема много време.

    Затова и съветът на експертите е да не се опитвате да се справяте сами, а да потърсите доверен механик или сервиз, където ще извършват демонтажа и монтажа на съединителя според всички правила.