Всеки уважаващ себе си собственик на автомобил трябва да отделя време за правилната грижа за колата си. Редовната и адекватна експлоатация на всяка част на автомобила е важна, тъй като дори най-незначителната повреда може да ни коства в бъдеще скъпи ремонти и обиколки по сервизите.
Знаем добре, че когато не се обърнем внимание на дори един минимален на пръв поглед проблем, той може да прерасне в по-сериозен впоследствие. Когато всички части работят както трябва в синхрон, съответно се намалява риска от евентуални инциденти на пътя.
Всяка една част от структурата на автомобила е важна и в това число влиза съединителят. Той е един елемент от дългия списък автомобилни части, необходими за правилното и безпроблемно функциониране на автомобила ни.
Съединителят представлява механично задвижващо устройство, което служи за ефективно свързване на валове и различни машинни елементи като барабани, зъбни колела и други. В автомобилите съединителят осъществява кинематична и силова връзка между скоростната кутия и двигателя на даден автомобил. Тоест задачата му е да транспортира въртящия момент от маховика на коляновия вал на двигателя до задвижващия вал на ръчната скоростна кутия и също така и останалите елементи на задвижването.
Функцията му е да пренася мощността от двигателя и има способността да осъществи прекъсване в предаването на въртящия момент за кратко, при което се спира връзката между скоростната кутия и двигателя и след това се извършва отново плавно свързване. Това се прави с целта да се извърши превключване между различни предавки за постигане на плавно потегляне и возене на автомобила и също така с цел оптимална и надеждна работа на цялата машината.
При леките автомобили най-често се срещат леки еднодискови, а в товарните и при автобусите - еднодискови или двудискови съединители. Най-важният елемент на съединителя е задвижващият диск, който пренася въртеливото движение от коляновия диск. Трансмисията служи за предаване на въртящия момент от двигателя към задвижващите колела и за изменение на величината на въртящия момент и неговата посока.
Съединителят е съставен от метален диск върху предната и задната му плоскост. Към тях са закрепени с нитове тънки дискове от феродо. Феродото е направено от азбест и месингови стружки, които са споени с пластмасови смоли. Феродовият диск се притиска с голяма сила към задвижващия диск (маховика) от притискателния диск.
Шест или осем големи пружини или една централна такава създават силата на притискане. При различните коли има различни типове съединители. Съединителят е съставен от изпълнителен механизъм и предавателен механизъм. Частите на изпълнителния механизъм се намират в корпуса на съединителя.
Предавателната кутия дава възможност да променяме теглителната сила и скоростта на въртене на двигателните колела при непрекъсната двигателна мощност. Осъществява се чрез включване на различни двойки зъбни колела в предавателната кутия, така се сменят скоростите на автомобила. Чрез предавателната кутия се осъществява движението назад.
Преди да диагностицираме даден повреда в съединителя е добре да вземем определени фактори под внимание. След като открием причините зад дадения симптом на повреден съединител, ще ни бъде по-ясно как да открием най-точно местоположението на повредата и съответно да я отстраним.
Необходима ни е максимално точна информация за дадения симптом, за да може да се отстрани повредата ефективно. За тази цел трябва да извършим визуален оглед на съединителя. Това може да стане докато е все още монтиран или след демонтаж. Това ще спомогне за по-точното диагностициране на проблема му и ремонт на повредените елементи.
Важен е и подходът когато търсим причината зад проблема. Понякога проблемът може да се намира в областта в системата на съединителя и не се отнася пряко към него. Някои проблеми могат да се отстранят по много прости методи без да е необходим демонтаж на съединителя.
Има няколко най-често срещани проблема, които определено сочат за износване на съединителя, с които повечето от Вас сигурно вече са срещали. Едни от тях са например по-високо отделяне на съединителя и омекването на педала. Омекването на педала е резултат от намаляване на качествата на пружината, което може да доведе до неправилна смяна на предавки и скоростната кутия може да пострада.
Високото отделяне се причинява от износване на фрикционния диск, което може да е причина за лошо сцепление и съответно да загубим преноса на мощност от двигателя към скоростната кутия.
Други признаци за износване са, когато съединителят издава силен шум, вибрира, не отделя, приплъзва, и когато педалът на съединителя работи трудно. Отслабването и повреждането на тампоните на двигателя спомага за неговото изместване от мястото му при зацепване на съединителя, което води до поява на вибрации. Когато имаме слаби тампони на двигателя, това може да предизвика разклащане на трансмисията.
Когато са изкривени, тангенциалните пружини затрудняват отделянето на съединителя. Те се изкривяват от ударите на двигателя към тях след изключването му. Когато жилото на съединителя е износено, съединителят може да спре да отделя или да започне да притриса.
Нарушението в работата на хидравличната система на съединителя води до проблеми в отделянето или до вибрации.
Когато автомобилът има зад себе си солиден пробег, можем да забележим признаци на износване фрикционния диск функциониращ заедно с работната повърхност. Ако открием видими драскотини, замазване и наличие на вдлъбнатини, то това означава, че маховикът е бил подложен на прегряване.
Такива повреди трябва да се отстраняват, но при шлайфането им задължително трябва да се спазват допустимите ограничения, зададени от производителя. Трябва да отнемем същото количество материал от мястото за монтиране с болтовете.
Монтаж със стари фиксиращи болтове, когато фиксиращите щифтове не са притиснати навътре при притискателния диск на съединителя. Това ще предизвика шумна работа или повреда на притискателния диск.
Препоръчва се подмяна на изключващата вилка заедно със смяната на съединителя. Когато тя е износена може да накара съединителя да притриса предимно на 1-ва и задна скорост. Това се получава в резултат от непрогресивно предаване на въртящия момент. Може също така да доведе до деформиране на захватите от едната или двете страни на изключващия лагер.
Повредената изключваща вилка води също до отделянето на изключващия лагер от притискателния диск. Ако тя е била подложена на ротация поради много силни вибрации, тази нейна ротация може да създаде контакт между диафрагмената пружина и капака на притискателния диск. В този случай е необходимо да заменим комплекта съединител с нов.
Друга причина за повреда в съединителя е износването на контактните палци на вилката. Тяхното износване се случва постепенно. При износване повърхността на контактните палци става равнинна и те спират да имат вече сферична форма. Това води до зацепване на фрикционния диск, при което съединителят притриса при тръгване на колата. Важно е да споменем, че двумасовият маховик не може да бъде причина за притрисането на съединителя.
Счупените, изкривени и захабени вилки пречат на отделянето на съединителя. Хлабавините на втулките на оста на изключващата вилка забавя работата на изключващия лагер.
Ако опорният лагер блокира, съединителят може да не да изключи. Повредените опорни лагери предизвикват шум и ъглово несъосие, което вреди на фрикционния диск. Когато един опорен лагер го няма, появява се нарушение във входящия вал на трансмисията и се разрушава вибрационния демпфер и лагера на входящия вал. Лагерите трябва да се плъзгат свободно по тяхната водеща втулка, без да се накланят. Изхабената работна повърхност на изключващия лагер води до шумна работа.
Износените водещи втулки не позволяват свободното плъзгане на изключващия лагер. Така се появяват вибрации и приплъзване на съединителя. Те трябва да са центрирани и успоредно разположени на входящите валове на трансмисиите.
Изхабените лагери на оста ще водят до наклоняване, което блокира съединителя и го кара да притриса при потегляне. Оста на изключващата вилка е необходимо да се демонтира преди оглед за повреди.
Те не бива да се прекарват през остри ъгли или да се прегъват. центроват правилно, тъй като след това ще започнат да притрисат или да спрат да отделят. Те трябва да се подменят, когато сменяме съединителя. Важно е при монтаж да ги прекарваме правилно.
Трябва правилно да регулираме системите за впръскване на гориво. В противен случай съединителят ни може да започне да притриса при каране поради неравномерна работа на празен ход.
Когато системата на запалване е настроена неправилно, може да се появи притрисане при зацепване на съединителя. Трябва да избягваме да натискаме силно на педала на газта, тъй като могат да се появят вибрации.
Когато жилата на съединителя не са настроени както трябва, могат да се получат отделяне и приплъзване до пълна повреда на елементите на съединителя.
Изхабените части на двумасовия маховик не бива да се ползват отново, защото може да стане повреда в лагера. Тъй като маховикът стои между скоростната кутия и двигателя, когато сваляме скоростната кутия, съвместно с маховика трябва да сменим и съединителя със съответните му части : феродовия и притискателният диск, лагер помпата или долната помпа на съединителя. Излиза най-икономично, когато купим частите в комплект.
За смазването на шлиците на изключващите лагери трябва да се използва грес без суспендирани частици, както и устойчива на топлина грес за смяна на съединители. Не бива да се смазват главините с галванично- никелово покритие. Трябва да проверяваме центровката на съединителя спрямо маховика.
И не на последно място, желателно е винаги да спазваме зададените спецификации на оригиналния производител на автомобила Ви при ремонт, тъй като ремонта на съединител при различните марки протича по различен начин. При колебания и въпроси, най-добре се съветвайте с оторизиран сервиз, където да локализират вашия проблем и да Ви насочат към покупка на правилните части.