Как да извършим измерване на бобина с мултицет?

  • Aug 15, 2023

измерване на бобина с мултицет

Източник на изображение: Canva

 

Запалителната бобина играе ключова роля в работата на автомобила, като същевременно с това е една от най-интензивно натоварените части в цялостното му устройство.

Това създава предпоставки за различни повреди на компонента, а те от своя страна рефлектират в много посоки.

Важно е бобината за запалване да бъде в изрядно състояние, за да не се отрази евентуална неизправност на други системи на колата.

Един от най-лесните начини за проверка е измерване на бобина с мултицет.

Измерването може да бъде извършено от всеки, който разполага с необходимия уред.

Устройството служи за измерване на различни величини, свързани с електричеството, като с него можете да проверите и състоянието на бобината за запалване.

Но преди това трябва да разясним каква е нейната функция и по какъв начин действа.

 

Какво е запалителна бобина?

Целта на тази важна част от запалителната система е да отведе електричеството от акумулатора до свещите, които подават искрата в горивната камера.

Но разликата във волтажа между началната и крайната точка на веригата е значителна - докато при батерията е около 12 V, при свещта вече е необходимо да имаме много високо напрежение в диапазона между 15 и 30 хиляди волта, понякога достигащи и до 40 000.

Именно бобината за запалване има задача да покачи над хиляда пъти волтажа по веригата, затова и другото име на компонента е компактен трансформатор.

Това се постига благодарение на устройството на самата част - състои се от две намотки с желязно ядро по средата.

Първичната намотка получава електричество от батерията, посредством сърцевината се индуцира магнитно поле, а скокът във волтажа се получава чрез контролирано спиране на тока.

Това кара вторичната намотка, която има 100 пъти повече навивки около оста в сравнение с първичната, да изпрати електричество с високо напрежение към запалителните свещи.

Когато обаче нещо по тази верига даде дефект, тогава и до горивните камери не достига ток с достатъчно голям волтаж, а това води до грешки и впоследствие - до неизправности и при други системи на превозното средство.

как да извършим измерване на бобина с мултицет

Източник на изображение: Canva

Ако компактният трансформатор не подава ток с необходимото качество и параметри, това предизвиква неравномерна работа на двигателя. Стига се и до това той да спира или да не може да запали, в зависимост от вида на бобината за запалване, която се използва.

 

Видове бобини

В устройството на превозното средство може да има една, две или повече бобини. Това води и до различен по сила ефект, щом се получи неизправност при компактния преобразувател на напрежение.

 

Класическа обща бобина

Особеното при нея е, че има обща запалителна глава, която получава ток от акумулатора и го разпределя към всички запалителни свещи едновременно посредством разпределител (делко).

Ако общата бобина се повреди, това може да доведе до спиране на двигателя или до невъзможност да бъде стартиран. Този тип трансформатори се срещат при по-старите автомобили.

 

Двуискрова бобина

Тя намира приложение при коли с четен брой цилиндри, т.е. не са подходящи за такива с 3 цилиндъра. При тях една бобина захранва два цилиндъра. Подобен трансформатор спокойно може да се провери с мултиметър.

 

Индивидуална бобина

Повече от 30 години това вече е преобладаващият начин на свързване. Към всяка запалителна свещ води отделна бобина. Принципът на работа на индивидуалната бобина преодолява негативните последици, когато само при един от преобразувателите на напрежение има неизправност, а другите работят и изрядно.

Но и при този вид верига е препоръчително да се прави редовно измерване на бобина с мултицет, за да се проверява изправността на системата.

 

Как се измерва бобина с мултицет?

Симптомите на дефектен компактен преобразувател са много осезаеми, но често се случва да има сигнали, характерни и за други типове повреди, които да ни заблудят откъде идва проблемът.

Не е задължително да закараме МПС - то на компютърна диагностика, за да се направи проверка на тази част.

Можем сами да извършим измерване на бобина с мултицет. Универсалният уред за отчитане на различни електрични величини не струва скъпо и за всеки е полезно да го има в дома си.

 

Какви са стъпките за измерване на бобина с мултицет?

Ако искате да знаете как да проверите състоянието на тази автомобилна част, внимателно следвайте конкретната последователност от действия. Това се прави, за да се получат коректни резултати, а и за да не поставяте здравето си в риск при тази операция.

 

Проучване на параметрите

Следва да разберем какви стойности за високо напрежение, сила на тока, съпротивление и т. н. са нормални за превозното средство.

Те обикновено са описани в оригиналното ръководство на съответната марка и модел от самия производител. За да продължим напред, трябва да сме наясно и къде се намират запалителните бобини (или бобина) на колата.

 

Изключване на кабелите

Проводниците, които са свързани с компактния трансформатор, следва да бъдат разкачени. Едва тогава може да се направи измерване на бобина с мултицет, за да се установи дали има неизправност.

 

Проверка на първичната намотка

Първо трябва да се тества основната верига - какъв ток идва от акумулатора към бобината и какви стойности показва тя. Положителният и отрицателният изход на мултиметъра се свързват съответно с положителния и отрицателния полюс на бобината, за да направим отчитане на данните.

Тук от особено значение е да се установи съпротивлението на първичната намотка, за да придобием представа дали е изряден или дефектирал самият трансформатор.

 

Проверка на вторичната намотка

След като измерим как реагира компактният трансформатор на тока, който получава, то трябва да видим и какви са параметрите при електричеството, което се изпраща към запалителните свещи.

За тази цел мултицетът се свързва с положителния щифт на бобината и към терминала с висок изход, отиващ към свещта. Така се установява съпротивлението на вторичната намотка, което също ни дава информация дали можем да я оставим, или се налага да я заменим.

 

Повтаряне на операцията за всяка бобина

Описаният ред на действия трябва да се повтори за всеки преобразувател на напрежение. Щом приключим това измерване на бобина с мултицет, внимателно връщаме на местата им всички кабели и инсталираме обратно цялата система. А ако установим, че има дефекти, съответната запалителна бобина се подменя.

 

Как да определим дали бобината е дефектна според резултатите?

От първостепенно значение е да установим какво е съпротивлението на първичната намотка, а след това - и на вторичната. Ако имаме нулеви стойности при което и да е от двете отчитания, това говори за късо съединение вътре в частта, т.е. задължително трябва да бъде сменена.

измерване на бобина

Източник на изображение: Canva

Бобината за запалване е за смяна и тогава, когато отчита стойности, по-високи от нормалния диапазон. Той варира за различните автомобили, така че следва да проверим спецификациите на производителя.

Най-общо при проверка на основната верига трябва да получим между 0,4 и 2 ома. Съпротивлението на вторичната намотка е значително по-високо, тъй като става дума и за високо напрежение - там диапазонът на нормалните стойности варира между 6 000 и 10 000 ома. Ако има минимални отклонения от параметрите, можем да се консултираме със специалист.

 

Заключение

Ролята на запалителната бобина за правилната работа на двигателя е от ключово значение, затова и състоянието на този компонент от устройството на всяко бензиново или газово МПС трябва да се тества редовно.

А измерване на бобината с мултицет отнема броени минути и може да се извърши от всеки, ако спазва препоръките за безопасност и следва конкретните стъпки при проверката.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация