Във времената, в които производителността на двигателя на автомобила и минималното отделяне на вредни емисии са все по-актуални, от изключителна важност за ефективното изгаряне на горивната смес е поддържането на правилните съотношения въздух/гориво.
За да регулират прецизно това съотношение, производителите обикновено разчитат на сензори (разходомери) или както са по-популярни “дебитомери”.
Източник снимка: en.wikipedia.org
Най-общо казано, тези толкова важни компоненти се състоят от пластмасова тръба със сензор и сонда за температурата вътре.
Самият сензор се състои от нагревателен резистор, поддържан при постоянна температура.
Така, когато въздушният поток се увеличи, температурата на резистора намалява и дебитомера трябва да увеличи интензитета на електрическия ток, за да поддържа същата температура.
От своя страна температурната сонда се състои от NTC (отрицателен температурен коефициент). Това означава, че колкото по-ниска е температурата толкова повече се увеличава неговото съпротивление.
Измервателят на въздушния поток (дебитомерът) се намира на всмукателния маркуч между тялото на дросела и на въздушния филтър.
Открива доста лесно, тъй като има електрическа връзка, която е отговорна за изпращането на събраната информация относно количеството на въздух, което преминава през входа към блока за управление на двигателя.
Както вече стана ясно, основната задача на дебитомерите е да измерват количеството въздух, което трябва да бъде подадено към двигателя, така че впръсканото гориво да изгори напълно.
Обяснено по друг начин, това са сензори, които измерват притока на въздушната маса и предават тази информация към контролния блок на автомобила.
С получената информация компютърния блок на автомобила има възможност с точност да направи правилните настройки, свързани с впръскването на горивото на нивото на инжекторите и с отварянето на EGR клапана.
Източник снимка: en.wikipedia.org
Подобно на други критични компоненти за работата на съвременните автомобили дефектният сензор за въздушен поток може да бъде изключително труден за диагностициране.
Това се дължи основно на факта, че неизправностите на дебитомера се проявяват като симптоми, много подобни на други повреди като на теч във всмукателния колектор, ниско налягане на гориво или дори дефектна горивна помпа.
И все пак, ето кои са най-честите признаци, които показват, че е добре да бъде извършена проверка на състоянието на дебитомера на въздуха:
Полезно: Ако имате износен, замърсен или повреден дебитомер, това ще повлияе освен на работата на автомобила, но и на отделяното количество вредни емисии.
Казано иначе, ако датчика (дебитомера) е неизправен, той няма да може да може да подава правилна информация за съотношението на въздух/ гориво. А това от своя страна означава, че отделяните във въздуха вредни емисии ще се увеличат.
И още нещо. Възможно е симптомите, които показват неизправности в дебитомера да се дължат на дефектен EGR клапан.
Затова и нашият съвет е да действате бързо и адекватно, ако някой от гореизброените симптоми се прояви. Тоест, важно е да не се колебаете, а да извършите проверка и диагностика на състоянието на разходомера за въздух.
Добрата новина е, че поради сравнително простия си дизайн и малкото на брой елементи, повредите на дебитомера са сравнително редки.
А когато ги има, то те обикновено се дължат на фабричен дефект, на небрежност или на натрупана мръсотия по датчика.
Експертите групират повредите на разходомера в две основни групи:
Възможно е да имате лош или повреден въздушен филтър, който пропуска големи количества прах и мръсотия, но е възможно и отнякъде да навлиза влага, която причинява корозия и ръжда по елементите на дебитомера.
Източник снимка: pixabay.com
Открийте местоположението на разходомера и проверете визуално системата за признаци на повреда като корозирали или огънати клеми, повредени кабели и други.
Обърнете внимание и дали дебитомера не е замърсен и с полепнало масло по него.
Ако при визуалната проверка не се забелязват някакви дефекти и неизправности, следващата стъпка е да проверите кодовете за неизправности.
Неизправностите се съхраняват като диагностичен код за грешка (DTC) в компютъра на двигателя и могат да бъде извлечени чрез OBD (бордова диагностика) порт с помощта на диагностичен инструмент за анализ.
Най-често срещаните кодове за грешки, на които можете да се натъкнете са следните:
Полезно: Когато тълкувате кодовете за грешки не бива да забравяте, че е възможно причината за повредата или грешката да се дължи на косвен проблем.
Ето някой от често срещаните косвени проблеми:
Източник снимка: unsplash.com
Тази проверка по същество е подобна на проверката с осцилоскоп, като разликата е, че вместо директно отчитане на сигнала за напрежение се измерва честотния сигнал в Hz.
За да извършите проверката трябва да направите следното.
Този тест се извършва като свържете черния проводник на сензора за въздух към заземяващия проводник, а червения - към другите връзки.
Ако всичко е наред, след като поставите ключа за запалване в позиция ON, но без да стартирате двигателя измервателния уред трябва да показва между 10 и 13 волта.
При работещ на празен ход двигател свържете червения кабел към сигналния проводник, а черния към масата.
Ако всичко е наред, измервателния уред трябва да показва измерено напрежение от 0,06 до 0,08 волта на празен ход, а когато увеличите скоростта на двигателя напрежението трябва да се увеличи с приблизително 1,5 до 3,0 волта.
Изходният сигнал се измерва като честота, която варира в зависимост количеството въздух, което преминава през дебитомера.
Ниската честота означава, че през него преминава нисък въздушен поток, докато високата честота - обратното.
Тези тестове се провеждат при определен цикъл на работа на двигателя: запалване, завъртане, празен ход, промяна на скоростта и отново празен ход.
При проверката на сигнала е възможно да се появят отклонения, които показват, че има неизправности в работата на дебитомера.
Ето някой от най-често установяваните отклонения:
Ако резултатите от диагностиката показват ясно, че дебитомера е неизправен или повреден, то трябва да го смените, без да се бавите излишно.