Дебитомерът или сензорът за масов въздушен поток (MAF) е ключов компонент от електронната система за впръскване на гориво в автомобила.
Разположен е между въздушния филтър и колектора за всмукване на ДВГ (двигателя) и задачата му е да измерва количеството въздух, което преминава през всмукателната система на автомобила.
Източник снимка: en.wikipedia.org
Както подсказва името му, сензорът за въздушен поток измерва количеството (масата) въздух, който навлиза през всмукателната тръба към двигателя.
Повечето дебитомери работят на принципа на горещата жица (малък електрически проводник).
Казано просто, MAF има два сензорни проводника. Единият се нагрява до над 100 градуса с електрически ток, а другият не.
Въздухът, който навлиза през всмукателната система в двигателя преминава през силно нагрятия проводник и го охлажда.
Колкото повече въздух преминава през горещия проводник, толкова повече ток е нужен, за да го поддържа горещ до желаните градуси.
Източник снимка: en.wikipedia.org
Токът на горещия проводник е пропорционален на скоростта на навлизащия въздушен поток и това “казва” на модула за управление на двигателя колко въздух постъпва и колко гориво да добави към двигателя за най-ефективно изгаряне.
Ако дебитомерът е повреден, това може да затрудни и дори да направи невъзможно за модула за управление на двигателя да изчисли правилното впръскване на горивото.
Тъй като MAF е отговорен за измерването на количеството постъпващ въздушен поток в двигателя, напълно логично през него преминава много въздух.
Всъщност, повече от 9000 литра въздух могат да преминат през дебитомера на двигателя за всеки литър използвано гориво.
Заедно с това огромно количество въздух обаче през сензора преминават прах, отломки, листа и мръсотия, които могат да попаднат в него, да го запушат и съответно да го повредят.
Казано иначе, замърсяването и запушването са сред основните причини, поради които дебитомерът най-често дефектира.
Източник снимка: en.wikipedia.org
Сред другите причини за провалянето му могат да са:
Когато дебитомера на колата се повреди, двигателят няма да знае какво е точното количество гориво, което да добави, а това рефлектира върху неговата работа.
В този ред на мисли, добре е да обърнете внимание на състоянието на дебитомера, ако забележите следните няколко признака.
Най-честият признак за повреда на сензора за масов въздушен поток е светещата лампичка за проверка на двигателя.
Разбира се, възможно е лампичката да свети и ако имате други повреди, но в повечето случаи проблемът е в дебитомера.
За да сте сигурни каква точно е повредата е добре да потърсите механик или най-близкия сервиз, където да извършат проверка и да установят поради каква причина светва Check Engine.
Източник снимка: unsplash.com
Ако забележите необичайно колебание или внезапен прилив на мощност на автомобила, най-вероятно имате проблем с дебитомера, който неправилно отчита постъпващия въздушен поток.
Управлението на автомобила по този начин е изключително опасно, тъй като мощността може да се увеличи рязко, докато се движите по магистралата или по улиците на града и да изпуснете контрола над превозното средство.
Ако сензорът за масов въздушен поток не подава правилен сигнал към модула на двигателя, той няма как прецени от колко гориво се нуждае той.
Това може да накара двигателя на превозното средство или да работи “бедно” (с твърде малко гориво) или прекалено “богато” (с твърде много гориво).
В резултат на това се получава непълен процес на изгаряне, което води или до груба работа на двигателя, или до прекъсване на запалването.
Ако колата ви сякаш се бори за мощност и спира много, най-вероятно двигателят получава повече гориво и по-малко въздух.
А това означава, че имате дефектирал дебитомер, което кара модулът за управление на ДВГ да не изчислява прецизно съотношението гориво - въздух.
Ако колата ви изведнъж се нуждае от повече гориво, отколкото е обичайно, е възможно да имате неизправен дебитомер, който изпраща неточна информация към модула за управление на двигателя.
А той от своя страна да кара автомобила да “харчи” повече гориво, от колкото би трябвало.
Причините да излиза гъст, черен дим през ауспуха могат да са много, но нищо не пречи да проверите състоянието на MAF сензора.
Казваме го, тъй като ако е повреден, запушен или замърсен той няма да подава правилните данни към модула за управление на двигателя, което както вече знаете означава неправилно изчисление на горивото и съответно черен дим, който излиза от ауспуха на колата ви.
Ако имате проблеми да стартирате двигателя, сместа въздух - гориво може да не е добре балансирана, което води до най-вероятното заключение - имате повреден дебитомер.
За да установите дали сензорът за масов въздушен поток е повреден, можете да следвате тези прости стъпки:
Източник снимка: unsplash.com
Ето и едни от тях :