Нормално е колата да вибрира лекичко и нежно, докато шофирате. Тези леки вибрации се дължат на работата на всички нейни компоненти, благодарение на които вие можете да управлявате превозното средство. Но ако започнат да увеличават интензитета си, това означава, че имате проблем и трябва бързичко да откриете причините за него.
Ако при шофиране с ниска скорост всичко е наред, но щом увеличите скоростта до 80 - 90 км/ч цялата кола и особено волана започнат да се тресат, вероятността това да се дължи на неизправност в гумите е много голяма.
Дисбалансът обикновено възниква при неправилно разпределение на теглото и се засилва при увеличаване на скоростта. Ако проблемът е в дебалансирането на гумите, ще усещате вибрациите не толкова от волана, отколкото от пода и седалките.
Доста често се случва гумите да не се износват равномерно, а това води до увеличаване на вибрациите, когато увеличите скоростта. Огледайте протектора им и ако забележите подобно неравномерно износване или ги завъртете, или ги сменете с нови.
Ако гумите са износени и имат съвсем малък протектор, автомобилът ви ще има лошо сцепление, ограничена способност на спиране и намалена мощност при завиване. Освен това ще буксува при лоши метеорологични условия и ще се тресе по-силно.
Ако карате с недостатъчно напомпани гуми, това може да причини засилване на вибрациите на волана, особено когато шофирате при по-високи скорости. Затова е добре редовно да проверявате налягането им и ако се налага да ги напомпате според препоръките на производителя.
Вибрациите, причинени от проблеми с колелата обикновено се усещат най-силно чрез волана, а основните виновници за това са:
Тези елементи са доста здрави и би трябвало да могат да издържат през целия експлоатационен живот на колата. Но понякога, както при всички останали механични елементи и те могат да се повредят. Усещате ли вибрациите основно от волана, най-вероятно имате износени лагери на колелата.
Ако сте ударили бордюр, преминали сте през дълбока дупка или сте претърпели леко ПТП е възможно вибрациите, които усещате да се дължат на разбалансиране на колелата. За съжаление този проблем не можете да го установите сами, а само след преглед в сервиз.
Колата ви тресе при натискане на спирачката? Много е вероятно да имате проблем със спирачния рото (диск). Тъй като спирачните дискове са подложени на голямо натоварване, те се износват и ако не бъдат сменени причиняват засилване на вибрациите на колата при спиране.
Ако случаят е такъв, воланът ви ще започне да трепери при спиране или ще усетите силно пулсиране на спирачния педал, когато го натискате.
Ако колата ви е вече на годинки и започнете да усещате висока вибрация във волана, когато увеличите скоростта над 80 км/ч, които се засилват с увеличаването на скоростта, а когато спрете долавяте миризма на изгоряло, най-вероятния виновник е износеният щифт на спирачния апарат.
Подобно на дисковете, и барабаните се износват бързо, а когато това стане, превозното средство започва да се тресе, когато натиснете спирачките. Освен това, заедно със засилените вибрации, при натискане на спирачния педал ще чувате пищене и скърцане.
Ако двигателят не получава достатъчно кислород, гориво или искра, необходими за безпроблемната му работа, много вероятно е да усетите засилени вибрации, идващи откъм двигателния отсек.
Най-често проблемите се изразяват във внезапно придърпване и треперене, когато автомобилът увеличава скоростта или в увеличени вибрации в определен диапазон от скорости. Реално погледнато има редица елементи в този отсек, които могат да са сред виновниците за неприятните вибрации.
В интерес на истината износените или замърсени свещи могат да доведат до прекъсване при запалването на двигателя. Това пък от своя страна ще причини засилени вибрации, когато колата работи на празен ход.
Ето затова, ако усещате придърпване при ускорение или друг вид вибрация е препоръчително да обърнете внимание на свещите на превозното средство.
Най-вероятно компонентите са износени, или замърсени и не могат да осигурят достатъчно добра искра. Ако случайно те са наред, погледнете състоянието на кабелите им, тъй като е възможно тъкмо те да са за смяна.
Ако някой от тези компоненти е запушен или замърсен, това може да предизвика съответно недостиг на кислород или недостиг на гориво. Това от своя страна най-често води до засилване на вибрациите в областта на двигателния отсек на колата.
Всяка кола има маркучи, които пренасят въздушно - горивните смеси, охлаждащата течност и други. Ако някой от тези маркучи е разхлабен или разкачен, това може да доведе до доста силно разклащане на двигателя.
Една от честите причини за разклащането и силното вибриране на автомобила на празен ход са износените опори на двигателя. Тяхната задача е да придържат двигателя безопасно закрепен и едновременно с това да намаляват вибрациите, които се получават по време на работата му.
Когато обаче се износят, колата започва да тресе все по-силно и това се усеща най-вече, когато работи на празен ход.
Ангренажния ремък осигурява синхронизацията на клапаните (всмукателни и изпускателни) с движението на буталата. Всички проблеми с него или с елементи и аксесоари, задвижвани от него намаляват точното калибриране, а това води до увеличени вибрации на двигателя по време на шофиране.
Ако сте претърпели ПТП или друг инцидент, възможно е да сте огънали и повредили оста. В този случай ще забележите, че колата започва да се тресе, докато увеличавате скоростта и вибрациите се засилват все повече с нейното увеличаване.
Задвижващият вал предава мощността на двигателя към задния или предния мост. Ако колата ви сякаш отскача нагоре - надолу в предната си част, най-вероятно имате износено или счупено съединение.
В случай че, колата ви отскача нагоре - надолу в задната част и вибрациите се засилват, когато намалявате скоростта, най-вероятно причината е в износени шарнири на карданния вал.
С течение на времето различните части от кормилното управление се износват и разхлабват, което затруднява управлението на превозното средство и увеличава вибрациите. Ако усещате волана нормално, когато се движите по прав път, но когато завивате той започва да се тресе, най-вероятно имате износени краища на свързващите щанги.
Ако обаче воланът се тресе, когато карате по прав път и вибрациите спират, когато правите завой, проблемът в 95% от случаите се крие в износените или повредени сферични шарнири.
Ако вибрациите се появяват, когато се опитате да завъртите волана, това може да означава, че или нивото на кормилната течност е ниско или че имате проблем с кормилната рейка или с неизправна помпа.
Макар, че това са някой от най-честите виновници за засилените вибрации на колата, добре е да знаете, че не са единствените. Автомобилът ви може да започне да тресе и поради още куп други причини.
Най-често срещаните са следните няколко :
Причините могат да бъдат наистина много, но хубавото е, че вземете ли мерки още при появата на първите засилени вибрации или придърпване, можете лесно да отстраните повечето проблеми.
Затова и ние ви съветваме да не чакате дълго и да не привиквате с това, че колата ви тресе на празен ход, когато натискате спирачката или когато ускорявате, а веднага да посетите сервиз, където могат да локализират причината и да се справят с проблема, преди да се е задълбочил.