Изправността на превозното средство е от първостепенно значение при пътуване, но комфортът и обстановката в колата също не трябва да се подценява като фактор.
Както за шофьора, така и пасажерите е важно въздухът в малкото пространство на лекия автомобил да бъде с добро качество.
Източник на изображение: Canva
По тази причина се нуждаем от нормално функциониращ филтър купе, който да осигурява свеж приток на кислород в салона.
Игнорирането на въпросния консуматив не е добра идея, понеже задръстването му с прах и твърди частици влошава качеството на въздуха вътре в колата, а от това страда най-вече водачът, но и пътниците.
Редовната смяна на филтър купе, както е известна тази част, е важна за собственото ни здраве, а добрата новина е, че тя може да бъде извършена от всеки, без да ни е необходима помощта на майстори и специалисти.
Този аксесоар контролира притока на външен въздух в купето, улавя прах, дребни частици и вредни газове и не ги допуска до салона.
Нарича се още поленов филтър, тъй като спира и полен - финия цветен прашец - истински кошмар за хората, страдащи от сенна хрема.
Частта не трябва да се бърка с въздушния филтър - той е съвсем друг вид приспособление за пречистване на въздуха, предназначен да подобрява работата на двигателя.
А поленовият пък няма отношение към функциите на мотора - двата сегмента не са свързани по никакъв начин, затова не казвайте, че ще подменяте въздушния филтър, когато е време за смяна на филтър купе.
Консумативът, предназначен да спира мръсния въздух и праха да влизат в салона, бива с различна форма и структура.
Базовият филтър на купето представлява пита от пластове хартия, които улавят дребните частици от въздушния поток по пътя им към пространството за шофьора и пасажерите.
Най-често има правоъгълна форма, но може да бъде квадратна или по-различна, в зависимост от конкретната марка и модела на автомобила.
Стандартният поленов филтър се предлага в хартиен, електростатичен и противоалергичен вариант.
В строежа на по-високия клас филтър на купето има добавен активен въглен. Благодарение на него пречистването на въздуха е по-качествено, но и самият консуматив е по-скъп от обикновения.
А къде е разположен?
При повечето коли поленовият филтър е лесно достъпен за премахване и поставяне. Намира се под капака - непосредствено пред и под предното стъкло, и всеки шофьор би могъл да се справи със смяна на филтър купе.
Признаци, че е време за смяна
Най-сигурният сигнал, че е време за смяна на филтър купе е лошата миризма. Щом неприятните аромати се настанят трайно в салона, най-вероятно поленовият ограничител вече е задръстен от мръсотия и евентуално - натрупана влага.
Разположението на стандартния филтър на купето е такова, че подлежи на намокряне и това оказва силно негативно влияние на безопасността и свежестта на въздуха.
Източник на изображение: Canva
Частта комуникира директно с климатичната система, така че дори и минимална промяна в качеството на въздуха ще се долови лесно.
Дори и да няма лоши миризми, не е лошо периодично да проверяваме в какво състояние се намира поленовият ограничител.
Добре е да запомним, че е силно препоръчително да се подменя веднъж годишно или по-често, в зависимост от това колко интензивно е натоварването на автомобила и в каква среда преимуществено се движи.
Удачна практика е щом се сменя маслото на колата или се поставя друг филтър (наример маслен), да се прави и смяна на филтър купе.
Това правило се следва от много водачи, защото наведнъж се обслужва цяла група консумативи и като цяло влиза в указания по-горе период.
Вече споменахме, че смяна на филтър купе може да се извърши от всеки шофьор бързо и без особени премеждия. Достъпното му място под капака на автомобила предполага, че не е необходимо да се използват или закупуват специални инструменти при повечето марки и модели съвременни моторни превозни средства
Обикновено стандартният филтър на купето е покрит от пластмасова кора, прикрепена към съответните части на каросерията с гумено уплътнения.
Именно пластмасовите и гумените покрития се отстраняват най-напред. Това открива филтъра за пречистване на въздуха, а той допълнително е прихванат с щипки към „леглото”, в което се намира. Трябва много да внимаваме да не счупим някой от закрепващите елементи.
Когато премахнем стария филтър на купето, добре е да огледаме какво има под него. Ако се е натрупала мръсотия и дребни частици (листа, клонки, камъчета, пръст), следва да ги почистим и едва тогава да монтираме новия пречиствател.
За някои видове филтри е важно коя повърхност е отгоре и коя - отдолу. Това обикновено е отбелязано, просто трябва да обърнем внимание на указаната посоката.
След като поставим филтъра, минаваме по обратния път. Казано иначе, закрепваме отново с щипките, за да не излезе от мястото си при резки маневри и движения на колата, поставяме отгоре му пластмасовата кора и придържащите я гумени уплътнения.
Настъпи ли моментът за смяна на филтър купе, най-важното е да изберем консуматив, който отговаря на марката и серията на автомобила.
Въпреки че масово тези аксесоари са стандартни и се вписват в повече от един модел, все пак трябва да проверим дали размерите отговарят на изискванията.
Ясно е, че по-големият филтър няма да се вмести в „леглото”, но ако поставим по-малък, работата му изобщо няма да е пълноценна.
В последните години пред водачите има и още една алтернатива за подобряване на качеството на въздуха в колата.
Това е филтър с активен въглен, който допринася за още по-добро пречистване на въздушния поток, навлизащ в салона. Този консуматив е по-скъп около 2 - 3 пъти повече от стандартния, но инвестицията си заслужава.
Източник на изображение: Canva
От една страна, въздухът в климатичната система е по-здравословен и свеж, защото специалната структура на сегмента задържа много по-голяма част от външните неприятни газове и прахови частици.
Освен това филтър на купето с активен въглен издържа и малко по-дълго време от обикновения.
Щом дойде време за неговата смяна, ние ще го усетим по стандартните признаци: въздухът в салона става по-тежък и влажен, макар че въгленът ще продължава да спира нежеланите миризми.
Редовната смяна на филтъра (минимум веднъж годишно) е задължителна за поддържане на комфорта в колата и за опазване на здравето на водача и пътниците.
Сред различните марки и предложения на пазара имаме избор дали да заложим на обикновените модели, или да се насочим към опциите с активен въглен. И при двата случая не говорим за някакъв голям разход.
Смяната може да бъде извършена от всеки шофьор, но спокойно можем да я оставим и на майсторите в сервиза при някое от посещенията ни за редовното обслужване на колата.