Симптоми на дефектни биалетки

  • Nov 15, 2023

Всички части в системата на окачването са важни, защото от тяхното състояние зависи стабилността на автомобила и сигурността на пътниците. С особено значение за това са биалетките.

биалетки

Източник на изображение: Google

 

Интензивното натоварване, на което са подложени практически през цялото време, докато колата е в движение, често води до бързо износване и нужда да бъдат ремонтирани (или по-скоро подменени).

 

Защо биалетките са от съществено значение?

Вертикалната стабилизираща щанга (биалетка) играе ключова роля да поддържа стабилността на колата, особено при завиване или при преминаване по неравности.

неравности по пътя

Източник на изображение: Canva

 

Това се постига благодарение на гъвкавите елементи и въртящите се компоненти от механизма на частта. Така се обират вибрациите, получени при по-осезаема динамика на движението.

Твърдата връзка по средата отговаря за пренасянето на тези сили, а колкото е по-дебела, на толкова по-сериозни натоварвания издържа.

Има различни видове биалетки в зависимост от марката и модела на колата, като по-късите от по 4 см или в този диапазон обикновено са с по-голям диаметър и това ги прави по-солидни.

Вертикалната стабилизиращ щанга може да достигне и до 20 см, като отново е със здрава конструкция, но е по-податлива на изкривявания и други повреди.

Stabilizer Link, както се нарича тази част на английски, има от страната на всяко колело.

За да обясним колко е важно навременното установяване на повреда и нейното отстраняване, ще кажем какви рискове носи износването на биалетките.

Когато тази част е нова и автомобилът стои добре на пътя, не усещаме нищо особено, няма притеснителни сигнали.

Но щом някоя от биалетките започне да дефектира, оказва следното негативно влияние:

  • Нестабилно поведение на колата при висока скорост;
  • Залитане и подскачане на автомобила при завиване;
  • По-неприятни усещания при преминаване през дупки и неравности.

Освен че самото пътуване става по-неудобно като усещане, се компрометира и сигурността на автомобила.

Затова, ако има сигнали за проблем, следва да се реагира отговорно. Не е наложително да се отиде веднага в сервиза, може да се шофира известно време с повишено внимание, но не трябва да се отлага.

 

Основни симптоми на дефектни биалетки

Този елемент от окачването на автомобила се нарича още вертикална стабилизираща щанга. Това му наименование ни насочва достатъчно ясно към изпълняваната от него роля.

Биалетките са свързани от вътрешната страна с централната стабилизираща щанга, а от външната контактуват с колелото, като се свързва с носача посредством шарнирна връзка.

И тъй като ролята на компонента е да обира вибрациите по време на движение, това може да доведе сравнително бързо до проблеми и належащата намеса на механик.

Как обаче да разберем, че този момент е настъпил?

Най-осезаемите признаци може да се забележат при шофиране по неравности. Тогава по-ясно се чува, ако има някакво потропване, почукване или скърцане, идващо откъм някоя от гумите.

Подобен звук сам по себе си не е достатъчен да заключим, че е налице повреда точно в тази част, защото основните симптоми на дефектни биалетки са характерни и за други проблеми с окачването на превозното средство.

Тук идва нуждата от преглед от опитно око. Можем да се справим и сами с проверката, но трябва да разполагаме с условия за целта.

Препоръчително е колата да се качи на подемник или поне да имаме канал, за да влезем под нея и да огледаме добре каква е ситуацията.

 

Допълнителни симптоми при повреда

Чуем ли тракане или тропане по време на движение, особено при преминаване по неравности, това е сигнал за неизправност в окачването.

Дали вече става дума конкретно за някоя от вертикалните стабилизиращи щанги, или за друг компонент (носач, шарнир, тампон и т.н.) ще се установи от специалист, ако няма как да преценим сами.

В случай че разполагате с условия и бихте желали сами да направите диагностика на частта, преди да посетите сервиза, ще ви дадем няколко полезни насоки как и за какви признаци да проверите.

 

Как се проверява тяхното състояние?

Има начин да проверите дали е възникнал проблем с някоя от биалетките, преди да звъннете на майстор. Силно желателно е да вдигнете колата или да използвате канал, за да погледнете отдолу по-спокойно.

Можете ли да проверите в какво състояние се намира всяка от вертикалните стабилизиращи щанги, без да ги сваляте?

Да, има индикации за дефектни биалетки, които могат да се хванат и без демонтаж.

И ето някой от тях:

  • Луфт при движение на сферичните елементи;
  • Напукване или прокъсване на гумените части;
  • Износване на шарнирната връзка;
  • Изкривяване на твърдата метална „пръчка” в средата.

Сред симптомите е например и износване на втулката, но то няма как да се види, без компонентът да се свали. А когато това се направи, обикновено не се връща същата част.

 

Как се ремонтират?

Професионалистите ще заявят, че няма как да говорим за ремонт на вертикалната стабилизираща щанга, понеже не става дума за поправка, а за смяна на частта.

Наистина в повечето случаи няма как биалетките да се ремонтират, а и не си струва. Тази част стандартно не е скъпа и закупуването на нов тандем за някоя от осите няма да бъде по-натоварващ разход в сравнение на опитите да се поправят.

биалеткa

Източник на изображение: Google

 

Можем ли сами да извършим подмяната?

Не е невъзможно, не говорим за конструиране на космическа ракета. Със сигурност е по-сложна процедура от смяна на гума, но е далеч от трудността на това да се прави поправка по двигателя.

Но ако не разполагате с канал или с подемник, трябва да се обърнете към специализиран сервиз.

И все пак какъв е процесът?

При повечето марки и модели коли е препоръчително да се свалят колелата.

След това идва ред на развиване на гайките и болтовете, с които се свързва биалетката с централната стабилизираща щанга от едната страна и с носача от другата (или от амортисьора, ако има такава връзка).

Мястото трябва да се почисти, а понякога се налага и болтовете да се сменят или най-малкото старите да се смажат.

При поставянето на новите части обръщаме процедурата, като се уверяваме, че завиваме достатъчно здраво биалетките към елементите от окачването, с които се свързват.

Също така имайте предвид, че биалетките се сменят по двойки. Ако е дефектирала например тази, която се свързва с лявата предна гума, трябва да поставим нова и от дясната страна на тази ос.

Износването на двете части в една ос може да не е съвсем равномерно, но със сигурност не е разумно да се смени само по-разбитата биалетка, а да оставим другата.

При всички положения това ще създаде дисбаланс, който ще компрометира представянето на окачването като цяло.

 

Заключение

Симптомите на износените биалетки не бива да се пренебрегват, щом станат ясно доловими. Смяната на въпросните части не излиза скъпо, но ако не се направи навреме, това започва да рефлектира и върху други елементи на окачването.

А изрядното състояние на вертикалните стабилизиращи щанги допринася осезаемо за стабилното поведение на колата на пътя.

По тази причина всеки шофьор трябва да е наясно какви са основните симптоми на дефектни биалетки и как да ги разпознае.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация