Качвате се в колата си, поставяте колана и завъртате ключа или натискате старт бутона. И нищо. Не се случва нищо, освен едно леко изщракване.
Проверявате бързо батерията, но тя е наред. Опитвате отново да запалите и отново нищо. И тогава ви минава през ума, че може би виновникът за всичките ви неволи е релето на стартера или още така наречения шалтер.
Като конструкция, стартер релето или соленоида представлява електромагнит с две намотки (прибираща и задържаща), връзка за свързване към стартера и сърцевина, в която се намира възвратна пружина.
Когато седнете зад волана и завъртите ключа (или натиснете старт бутона), вие активирате ключа за запалване, който играе ролята на превключвател.
Но подобно на всички останали типове превключватели, които се намират в превозното ви средство и ключът за запалване може да контролира слаб ток и единственото, което може да направи е да “каже” на веригата на стартера да се включи.
Стартерът обаче се нуждае от силен ток, тъй като основната му задача е да завърти вътрешните части на двигателя, за да може той да реагира и запали.
Затова производителите на автомобили вкарват едно мъничко устройство, което позволява на подадена ниска мощност (слаб ток) да се задейства сигнал с висока мощност (силен ток). Това устройство, както се досещате и сами е тъкмо стартерния соленоид.
Когато завъртите ключа, за да запалите, напрежението, което подава акумулаторната батерия преминава към соленоида. В резултат на това в сърцевината му се създава мощно електромагнитно поле, което компресира възвратната пружина, която се намира в нея.
Компресираната пружина издърпва буталото, като го изтласква навън. В единия му край има контактни метални плочи, които се допират до два извода, които пък са свързани с акумулатора и стартера.
Крайният резултат от това действие е затваряне на мрежата и подаване на голяма количество ток към стартера, който от своя страна задвижва двигателя. След като двигателя се стартира, прибиращата намотка се раздалечава, а сърцевината на релето се задържа във фиксирана позиция с помощта на задържащата намотка.
Стартерните устройства (релета) се различават, както според типа на корпуса, така и според метода на управление. Като дизайн на корпуса, соленоидите могат да бъдат сгъваеми или не в зависимост от модела и производителя.
Що се отнася до метода на управление, то можем да кажем, че са два основни вида. С първия вид вече ви запознахме, но ако трябва да повторим, това е вид, който е свързан със стартера.
При завъртане на ключа се отваря веригата към стартера и буталото на релето премества стартерната предавка към маховика, който пък завърта коляновия вал. А той от своя страна завърта двигателя. Вторият тип изпълнява изцяло ролята на реле и обикновено служи единствено за отваряне веригата.
Соленоидите са много надеждни и издръжливи механични части и рядко се повреждат.
Обикновено, ако се повредят това се дължи на следните фактори :
Ако след като завъртите ключа за стартиране не се случва абсолютно нищо е напълно възможно да имате проблеми с батерията, но по-вероятно е просто релето да е лошо или неизправно.
Този звук обикновено означава, че релето опитва да се включи, но някой от вътрешните му елементи са “залепнали” и не функционират правилно.
Това най-често означава, че батерията е изтощена, но и един дефектен соленоид, който не е успял да осъществи адекватен електрически контакт също може да произведе подобни звуци.
Ако агрегатът остане включен след запалването на двигателя, най-вероятно основните контакти на релето са “заварени” в затворено положение.
В този случай трябва да бъдат взети незабавни мерки, тъй като ако релето наистина е “забило” в затворено положение това ще нанесе сериозни повреди по цялата верига, та чак до маховика на трансмисията.
Ако се опитате да запалите двигателя, но стартера не се активира незабавно, а след няколко опита, това най-вероятно се дължи на проблем с релето.
Хубавото е, че ако имате съмнение, че релето не работи както трябва можете да го проверите и сами. Не се нуждаете нито от голям опит, нито от специфични инструменти и можете да извършите проверката, без да сваляте стартера.
Преди да започнете проверката се уверете, че батерията ви е заредена и проблема не идва от нея.
Монтажът и демонтажът на соленоида се извършват след сваляне на стартера. Казано иначе, ако трябва да смените релето с ново и не можете да се справите със свалянето на целия стартер, по-добрият вариант е да потърсите сервиз, който може да ви помогне.
Ако пък сте уверени във вашите умения, следвайте следните стъпки :
Ако елементите на соленоида са затворени в неразглобяем корпус, единственото, което можете да сторите, ако установите някаква повреда е да го отстраните и замените с нов.
Но дори и да е модел, който може да се разглобява, не ви съветваме да се опитвате да го ремонтирате, тъй като главоболията не си струват, а и няма да си спестите кой знае какви пари. Освен това, веднъж ремонтирано, релето няма да изкара много дълго, преди отново да ви направи проблем.
Ако въпреки това решите, че искате да го отворите и да се опитате да го ремонтирате е достатъчно просто да развиете болтовете, които го държат и да отстраните капака. След това можете с помощта на шкурка да отстраните натрупаните отлагания и да замените пружините, ако са разхлабени или повредени.
Добре е да знаете обаче, че много трудно ще откриете подобни пружини, а и да ги откриете, без специално оборудване няма да сте сигурни, че след поставянето им релето ще работи.
Ако се стигне до покупка на ново реле, няма да се затрудните особено в намирането му. Просто трябва да следвате препоръките на производителя или да отстраните стартера и да го отнесете в магазина. Там консултантите ще го погледнат и ще ви предложат подходящото соленоидно реле за него.