Повдигачите на клапани не са скъп компонент. Те са малки и може да създават впечатление, че не са важни за вашия автомобил, но всъщност не е точно така. Повдигачите на клапани са ключови за правилната работа на двигателя, затова е и добре да се запознаем с тяхното значение.
Когато става дума за двигателите на автомобилите, със сигурност сте чували за така наречените повдигачи.
Повдигачът на клапана е цилиндър, който се намира между разпределителния вал на автомобила и клапаните на цилиндъра. Докато разпределителният вал се движи над горната част на повдигача, тои задейства временното отваряне на клапана.
Във всеки автомобил клапаните на цилиндъра са два. Единият е изпускателен клапан, необходим за освобождаване на горивната или въздушната смес. Другият клапан е всмукателен, като той е предназначен за вкарване на горивната или въздушната смес в горивната камера.
Тъй като е изключително важно тези два клапана да се отварят по различно време, то всеки един от тях има отделен повдигач. Дизайнът на повдигачите е проектиран по различен начин в зависимост от превозното средство и неговия двигател.
Например, повдигачът на двигателите с тласкач активират така наречената кобилица, вместо директно да натискат клапана. Като повдигачите на клапани се делят главно на два вида.
Това са:
Хидравличните повдигачи са по-новия вид, като те са създадени през 30-те години на миналия век. Въпреки наличните позитиви този тип повдигачи започват да се използват по-късно, поради високата си цена. Днес на пазара те са най-често срещани.
Хидравличните повдигачи се състоят от цилиндрично тяло с вътрешно бутало, което излиза отгоре. При тях маслото под налягане влиза през отвор от тялото на повдигача и се влива в тесен канал. Това масло влиза във вътрешния цилиндър на повдигача, но свободно изтича от другата страна.
Когато гърбицата притиска буталото на повдигача, тя затваря канала. Това, от своя страна, блокира вентила отворен за известно време, дори и под високо налягане, така че газът да може да излезе от цилиндъра.
След като гърбицата премине своята горна точка, буталото на повдигача може да се издигне, което позволява на маслото да тече отново свободно. На свой ред това води до затварянето на клапана, като се запазва правилното въздушно налягане на двигателя.
Конструкцията на плаващото бутало цели да намали натоварването на клапаните, както и пролуките между кобилицата и клапана. Голямото натоварване може да доведе до тракане и почукване. Колкото по-малко е натоварването, топлова по-плавно ще е возенето в автомобила.
Добрият набор от хидравлични повдигачи със сигурност може да намали разстоянието на клапаните до около 0,15 мм, което е изключително малко пространство.
Проблемът при хидравличните повдигачи на клапани е, че трябва да работят с точни допуски, за да могат да си свършат ефективно своята задача. Ако оборотите на двигателя са твърде високи, маслото няма време за повторно налягане на клапана, което води до намален въздушен поток и неефективна работа.
И съответно обратното, хидравличният повдигач, при който се наблюдава свръхналягане, може да не успее да затвори клапаните докрай. В случай, че вентилът е прекалено отворен, може да доведе до теч и да причини повреда.
Въпреки, че хидравличните доста изместиха механичните повдигачи, не можем да не кажем, че все още се срещат механични и сред по-новите превозни средства, които се предлагат на пазара.
Хидравличните може да са по-силни, но механични повдигачи, от друга страна, притежават много предимства, с които превъзхождат. На първо място те са много по-евтини и имат лесна поддръжка, което ги прави икономични.
Освен това те работят изключително надеждно при високи обороти, така те се превръщат в ефективни и полезни за вашия автомобил. Що се отнася до механичните повдигачи на клапаните, съществуват два основни типа.
Това са:
Твърдият механичен повдигач представлява здрав метален цилиндър. При въртене на гърбицата той притиска надолу цилиндъра или му позволява да се издигне.
При ролковите повдигачи дизайнът е подобен, но разликата е в това, че те са проектирани да намалят много повече шума. Вместо плосък гръб, те разполагат с ролки на гърба, които позволяват на гърбицата да се върти плавно над горната част.
По този начин значително се намалява шума и подобрява производителността, особено при по-високи обороти в минута. От друга страна, за разлика от твърдия повдигач, ролковия изисква по-голяма поддръжка, което увеличава и сумата за сервиз в дългосрочен план.
За да може да разберем предимствата и недостатъците на двата вида повдигачи на клапана, е необходимо да ги разгледаме през няколко критерия.
А именно:
Накратко, можем да кажем, че механичния подвигач на клапана в много отношения превъзхожда хидравличния. В допълнение той е много по-екологичен, а и се счита за по-тих.
Повдигачите на клапани могат да се повредят поради няколко основни фактора.
Това са:
Най-отличителният признак за проблем с повдигача на клапана е отчетливия шум, който идва от двигателя. Той наподобява тракане и се чува най-лесно на празен ход.
В тези случаи ви препоръчваме незабавно да подмените повредения повдигач с нов. Ако пренебрегнете подобни проблеми, то частите на двигателя започват да се износват много по-бързо и да се създава сериозни щети.
В повечето случаи на неизправност на повдигача и наличието на шум причината е в маслото. Най-честото решение в този случай е да подмените маслото. То е сравнително евтин консуматив и не е необходима професионална помощ.
В случай, че няма подобрение или забележите по-сложни повреди, най-вероятно е необходима смяна на повдигача. Като цяло не се препоръчва сами да подменяте стария повдигач с нов, тъй като е рисков процес и може да нанесете огромни щети на двигателя.
Именно затова ви съветваме да се обърнете към специализирани механици, които да се погрижат за вашата кола.
Продължителността на живот зависи изцяло от вида на повдигача, както и от начина, по който се експлоатира и поддържа самата кола. С цел да предпазите повдигача на клапана от евентуални повреди, е необходимо да правите няколко основни неща.
А именно: