Какво представлява хидравличната помпа?

    Авточасти / Блог / Какво представлява хидравличната помпа?

    Хидравлични помпи се използват при някой от най-важните системи в автомобила. Благодарение на тях спирачната система, управлението на волана и други, важни за работата на автомобила, системи могат да работят безупречно, а превозното средство да се движи безпроблемно.

    Какво е хидравлична помпа

    Без хидравлична помпа волана няма да може да завива лесно

    Ако някога сте управлявали автомобил без усилвател на кормилото, тогава сте наясно колко е трудно да се завърти волана особено на по-ниски скорости. За радост, автомобилите, които управляваме днес нямат такива проблеми и волана се върти лесно и без никакви проблеми благодарение на... хидравличната помпа.

    Как става това?

    Всеки един път, в който завъртите кормилото на колата, хидравличната помпа изтласква течност (хидравлична) под налягане към кормилната щанга. Тъй като тази щанга е прикрепена едновременно към волана и към зъбното колело, което задвижва колелата става възможно волана да бъде завъртан без проблем, а управлението на автомобила да става лесно.

    Намират приложение и при хидравличното окачване

    Хидравличното окачване е тип окачване, което използва независими амортисьори. Този вид окачване се управлява от централното табло вътре в машината, но това, което е по-важно е, че амортисьорите с независимото окачване използват хидравлични помпи за повишаване и понижаване на налягането.

    Какво представлява хидравличната помпа?

    Най-общо казано, тази помпа е вид устройство, което превръща механичната енергия в хидравлична. Когато работи, тя изпълнява едновременно две функции:

    • Първо, нейното механично действие създава вакуум на входа на помпата, което позволява на атмосферното налягане да принуди течността да премине от резервоара към помпата
    • Второ, отново чрез механично действие помпата доставя тази течност към изхода на помпата и я принуждава да „тръгне” по хидравличната система, за да си свърши работата

    Като конструкция, хидравличните помпи се делят на няколко основни типа:

    • бутални
    • зъбни
    • лопатни и други

    Защо хидравличните помпи дефектират най-често?

    • Голямо натоварване - когато натоварването на помпата е твърде голямо, тя не може да работи ефективно и това води до усукване или счупване на входящия вал, до проблеми с лагера и други
    • Корозия - с течение на времето, по помпата може да се образува корозия, която да предизвика разяждане на метала и съответно проблем с помпата
    • Липса на достатъчно течност - когато в помпата няма достатъчно течност (нивото е по-ниско от нормалното) или ако маркучите не са правилните размери и не осигуряват добър поток от течността., това може да дефектира помпата
    • Свръхналягане - настройките за налягането са променени. Хидравличните помпи не произвеждат налягане, те произвеждат поток и да издържат на налягане. Когато налягането в системата надвиши конструкцията на помпата, тя се поврежда
    • Замърсяване - с течение на времето течността се замърсява и вече не е в състояние да изпълнява функциите си. Ако хидравличната течност не се сменя своевременно, то след време в нея се натрупват отлагания, които пречат на ефективната работа на помпата и тя спира да работи правилно

    Кога хидравличната помпа трябва да се замени?

    Хубавата новина е, че стандартно хидравличните помпи са със сравнително прост и здрав дизайн и могат да минат години преди да се наложи да бъдат заменени. Кога ще дойде това време зависи от редица фактори като стил на каране, интензитет на шофиране, качество и вид на помпата и т. н., и т. н.

    Проблеми при хидравличната помпа

    Симптоми, които показват, че помпата е за смяна

    • При завой автомобилът сякаш се колебае и завива на една страна
    • При завой се долавят нехарактерни звуци като тропане и свирене
    • Кормилното управление става по-трудно
    • Клапанът на помпата спира да работи ефективно и правилно
    • Появява се теч на масло или на хидравлична течност и т. н., и т. н.

    Ремонт на хидравличната помпа

    Въпреки, че както споменахме тази помпа е със сравнително прост дизайн, ако нямате добри технически познания по-доброто за вас решение е да потърсите услугите на квалифицирани механици, които да установят и отстранят проблема. Ако проблемът не е много голям, то помпата може да се ремонтира и да продължи да ви служи още известно време, но ако проблемът е голям, помпата трябва да се смени изцяло.

    Ако смятате, че имате познания и ви се иска да опитате, ето как можете да извършите ремонта на помпата на волана и сами.

    Преди да започнете ремонта е добре да проверите какво е нивото на течността в резервоара и ако е малко да долеете. Защо? Понякога, да не кажем доста често се случва, при проверка да се окаже, че помпата си е наред и просто няма достатъчно течност, което ѝ пречи да работи коректно.

    Ако проблемът не е в течността, тогава трябва да започнете ремонта.

    Основни стъпки за ремонт на хидравлична помпа на волана

    • Покупка на резервни части - обикновено проблемът е в лагера, шайбите или семерингата, но ако не искате да сгрешите е добре да закупите направо цял комплект за помпа за волан
    • Инструменти - пригответе си гаечни ключове и отвертки, фиксиращи пръстени, контейнер и парче маркуч за източване на течността от резервоара, чисти парцали за забърсване, чисто парче картон, фина шкурка
    • За да извършите ремонта трябва да демонтирате помпата. За целта открийте местоположението ѝ, леко освободете аксиалния болт, който я държи към конзолата
    • С помощта на маркуча източете хидравличната течност от помпата
    • Развийте и отстранете всички болтове и маркучи, които са свързани към помпата и я извадете
    • Внимателно почистете помпата от всичката полепнала по нея мръсотия и масло. Почиствайте с чист парцал, докато се уверите, че тя е наистина достатъчно чиста, за да започнете да я разглобявате.
    • Извадете фиксиращия пръстен на лагера
    • Развийте фиксиращите винтове на задния капак
    • Внимателно разглобете всички елементи на помпата. Изваждайте компонентите един по един, като не забравяте да ги номерирате и да ги поставяте на отделно, за да не сгрешите после при монтажа им.
    • Проверете много внимателно всички части и ги почистете с леко с фина шкурка.
    • Огледайте елементите на помпата за дефекти и сменете тези части, които са дефектни с нови.
    • Започнете да сглобявате помпата в обратния ред.
    • Монтирайте я на мястото ѝ, свържете отново всички маркучи, уврете се, че сте стегнали всички болтове и гайки правилно и напълнете с течност.
    • Ако сте се справили успешно, вече имате перфектно работеща хидравлична помпа на кормилното управление на автомобила си.

    Повреди при  хидравличната помпа

    Ако след като свалите хидравличната помпа се окаже, че частите, които се нуждаят от подмяна са доста, направо я сменете с нова. Решите ли да го направите, трябва да сте много внимателни в избора.

    Отделете време, за да разгледате различните модели, вижте дали са подходящи за вашия модел автомобил, а ако ви е трудно да направите сами избора си потърсете препоръките на производителя на автомобила или се консултирайте с квалифициран механик или служител в магазин за авточасти.

    Избирайте внимателно и правете покупката си единствено от специализирани магазини, за които сте сигурни, че предлагат висококачествени авточасти. Така ще сте спокойни, че новата помпа, която ще сложите в автомобила си е качествена и ще ви служи още дълги години занапред.

    Помпата е важна част от спирачната система

    Може би една от най-важните помпи, които се намират в колата е тази, която се намира в спирачния цилиндър на автомобила. Този цилиндър е отговорен за натискането на спирачната течност през спирачните линии към спирачните апарати, за да може автомобила да спре безопасно.

    Хидравличната помпа в този цилиндър доставя необходимата сила (налягане), които да позволят на спирачните апарати да задействат дисковете и накладките, за да спрат автомобила. В този ред на мисли, хидравличната помпа играе изключително важна роля за безотказната и безупречна работа на спирачната система на колата.