Какво представлява запалителната бобина?

  • Aug 17, 2023

Какво е запалителна бобина

Източник на изображение: Canva

Какво е необходимо, за да започне да работи един автомобил? Въпросът е лесен, какъвто е и най-семплият отговор - завъртаме ключа и чуваме звука на двигателя. Добре, но как се стига до там?

Всеки се досеща, че в тази операция участват стартерът и акумулаторът, но вероятно не са толкова много шофьорите, които са наясно какво е запалителна бобина. А това е част от системата, без която нито колата може да стартира, нито моторът да функционира равномерно.

 

Какво представляват запалителните бобини?

Това е компонент от запалителната система на автомобилите, които горят бензин или газ. Запалителната бобина има задачата да подаде електричество с много високо напрежение, което да достигне до запалителната свещ, а по този начин да се възпламени искрата, необходима на горивната смес.

Процесът не е еднократен и не е свързан само със запалването на двигателя, а с цялостната му изрядна работа.

Собствениците на нафтовите коли изобщо не се вълнуват от това какво е запалителна бобина. При дизеловите двигатели запалването се получава на съвсем различен принцип – прилага се нагнетяване въздуха. При бензиновите и газовите автомобили обаче е необходимо да се подаде ток и именно там съществена роля играе така наречената бобина .

А тя по същество представлява преобразувател на волтажа в електрическата система на автомобила. За да се възпламени искра в свещите, трябва да се постигне много високо напрежение от 15 000 - 20 000 V. В същото време източникът на ток в колата е акумулаторът, чийто волтаж е значително по-нисък - 12V.

Това означава, че от батерията до горивната камера трябва да се постигне осезаема трансформация с покачване на напрежението. Ето за какво е запалителната бобина – компонент, работещ непрекъснато в много интензивен режим.

Наричан още компактен трансформатор, той е конструиран да издържи сериозно натоварване, и все пак, подобно на всяка част, подлежи на износване. Дефектите обаче могат да дойдат и от други части на автомобила, но нека преди това да уточним как работи запалителната бобина.

 

Как функционират?

Тази част се състои от две намотки от медна тел и желязно ядро. Първичната намотка получава електричество от акумулатора с нисък волтаж - 12V. Така се образува магнитно поле, което бива усилено от желязната сърцевина.

За да се получи достатъчно високо напрежение, токът спира рязко, индуцирайки необходимия волтаж във вторичната намотка. Тя има 100 пъти повече навивки от първичната и компонентът може да качи волтовете от 12 до 15 хиляди, 20 хиляди, а дори и повече.

Всичко това се случва в много къс отрязък от време – по-кратко от милисекунда. Въпросният процес се извършва стотици пъти само докато мигнем с очи. Запалителната бобина трябва да бъде добре капсулована, за да няма прескачане на искрата още от първичната намотка.

А колко на брой са тези части в устройството на автомобила? При по-старите модели бензинови коли има само бобина за запалване, която подава ток към всички свещи. Той минава през разпределител (делко), но това крие редица недостатъци.

За прекъсване и пускане на тока към първичната намотка роля играе специален прекъсвач, състоящ се от „чукче“ и „наковалня“. Чисто механично тези части също са изложени на риск от износване. Има и двуискрови бобини, като всяка от тях дава ток на два цилиндъра.

При съвременните автомобили преобладава вариантът, при който всяка свещ е свързана към отделна бобина, а чукчето и наковалнята са изместени от електронна система, подаваща съответните сигнали.

Това означава, че ако един от преобразувателите на напрежение покаже дефект, колата няма да спре отведнъж, но ще се отрази на изрядната работа на двигателя. Затова не трябва да се подценяват сигналите за евентуална неизправност при компактния трансформатор.

 

Признаци за неизправност

Някои от симптомите за нередност при запалителната бобина могат да се видят с просто око. Достатъчно е да вдигнем капака на автомобила и да погледнем – лесно е да забележим къде се намира тази част (части), а също така не е трудно да установим дали не е почерняла.

Това говори за прегряване или дори за прегаряне, което навежда на мисълта за неизбежна смяна.

Има и други признаци за неизправност на бобината за запалване. Такъв пример е обратното възпламеняване, което няма как да не бъде отчетено, тъй като създава доста силен шум. При него компактният трансформатор не качва достатъчно напрежението и експлозията се случва извън цилиндрите - възможно е да я чуем дори от ауспуха.

Това се дължи на непълно изгаряне на горивото. Проблемът може да бъде съпроводен и с осезаемо отделяне на черен дим и силна миризма на бензин.

запалителна бобина

Източник на изображение: Canva

Има вероятност и неравномерната работа на двигателя да се дължи на дефектна бобина. Лесно е да чуем прекъсвания в звука от мотора на празен ход. Такава е и индикацията за изгоряла свещ, а не непременно за повреда в компактния трансформатор преди нея, но и двете трябва да се проверят.

Трудностите със запалването на колата също са често срещан симптом, но посоченият признак е по-характерен, когато колата разполага с една бобина и разпределител.

Ако има покачване на разхода на гориво или теч на масло, отново може да е налице неизправност при преобразувателя на напрежение, но това са сравнително „универсални“ признаци, появяващи се поради много други причини. Затова е важно да се прави рутинен оглед на всички ключови сегменти, когато се сблъскаме с някакъв проблем по колата.

 

Кога се обслужва?

Причините и предпоставките за повреда при запалителната бобина биват десетки. Все пак това е компонент, който функционира в много интензивна среда и търпи огромно натоварване.

Промяна в съпротивлението на трансформатора може да изиграе такава роля. Продължителна работа при форсиране на двигателя също би оказала влияние.

Теч на масло или проникване на вода под капака могат да навредят на бобината за запалване или на някой от кабелите от електрическата система на съответното МПС. В крайна сметка с времето всяка част се износва и компактният преобразувател не прави изключение.

Вече стана дума за симптомите за неизправност, но само част от тях са първични за бобината и впоследствие се разпределят към други компоненти на запалителната система.

Възможно е обаче нерегулярната работа на трансформатора на напрежение да произтича от друг механизъм в устройството на автомобила. За да се установи дали е така, трябва да се направи проверка от специалист.

Всеки би могъл да измери бобина с мултицет[1] , но това не винаги е достатъчно. Ако не сме сигурни, по-добре е да закараме колата при майстора и той да прецени може ли компонентът да функционира или дошъл неговият край.

 

Как се ремонтират запалителните бобини?

Вече рядко се прибягва до този сценарий. При колите от по-старо поколение, при които има само една запалителна бобина с разпределител, действително се извършва ремонт. Това става с пренавиване на намотките, което се прави в специализирани сервизи.

При по-новите коли обаче просто не си заслужава да се рискува с подобно рециклиране. Всеки, който е наясно какво е запалителна бобина при бензиновите автомобили, произведени след началото на века, знае, че цената им не е висока.

запалителна бобина

Източник на изображение: Canva

При индивидуалните бобини може да се наложи да се смени само една, а не всички - цените варират между 50 и 100 лева в най-общия случай. Но ако никога не сме сменяли тези части и се наблюдава сходно износване, то е препоръчително да се подмени целият комплект.

Много е важно също така кой ще направи това обслужване. Всеки водач, който има познания за електрическата система на колата, а и като цяло е наясно как се работи с ток, би могъл да направи проверка и подмяна на бобината. Ако нямаме понятие обаче, по-добре да не се учим върху своята кола, а да поверим тази задача на специализиран техник.

 

Заключение

Бобината на запалване не само е един от ключовите елементи в запалителната система на колата, но има съществена роля за ефективната работа на двигателя.

Тъй като това е един от елементите в устройството на бензиновите автомобили, който е подложен на най-интензивно функциониране, то е нормално след известен период да се появят неизправности.

Те трябва да се проверят и отстранят своевременно, защото отлагането в този случай може да бъде опасно и да струва скъпо.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация