Какво представлява ESP системата при автомобилите?

  • Nov 18, 2023

Съвременните автомобили разполагат със значително повече възможности за контрол на поведението по време на движение и за избягване на потенциални рискови ситуации.

Един от най-големите помощници на шофьорите е модерната, но и сложна ESP система, която може да коригира на момента редица отклонения в хода на колата.

esp

 

Какво представлява ESP системата?

Най-общо казано, това е стабилизираща система, която във всеки един момент следи дори минималните отклонения и маневри, за да регулира начина, по който колата се движи.

Наличието ѝ при модерните коли помага на шофьорите да избягват рискови и дори критични ситуации при по-висока скорост или по-резки завои.

Става дума за сложна конфигурация, заложена в устройството на повечето съвременни автомобили.

Тя обединява и контролира няколко други електронни системи, които иначе сме свикнали да приемаме като самостойни, но това не е така.

Модерната ESP система отговаря за следните конфигурации в колата:

  • ABS - антиблокиращата система на спирачките;
  • EBD - конфигурация за разпределение на спирачното усилие;
  • ASR - система против буксуване;
  • TCS - тракшън контрол;
  • EDS - електронна блокировка на диференциала.

При различните марки и модели структурата ѝ може да се различава, но предназначението е почти едно и също.

Целта е да се гарантира стабилност при движение, като се контролира поведението в зависимост от смяната на посоката и скоростта на колата.

Връзката със спирачната система и блока на двигателя способстват за подобряване на безопасността на пътя.

Преди да разгледаме тази система по-подробно, нека да се запознаем с това как възниква тя в устройството на автомобила.

 

Произход и история

Автомобилната индустрия заимства системата за контрол на движението от иновациите в авиацията. Там системите за стабилизиране на самолета на пистата по време на кацане или прекъснато излитане се използват още от 60 - те години на миналия век.

Едва от средата на 80 - те обаче се появяват първите примери за electronic stability при моторните превозни средства.

Пионери в това отношение са японците, като въвеждат през 1983 г. Anti-Skid Control в Toyota Crown като мярка срещу приплъзването.

Четири години по-късно Mercedes-Benz и BMW за първи път включват тракшън контрол, но това са все още базови примери.

Допълнително развитие на концепцията идва с представянето на пазара на Mitsubishi Diamante с настъпване на последното десетилетие на XX век.

А през 1992 г. BMW в сътрудничество с Bosch и Continental разработва система за намаляване на въртящия момент, предаван от мотора към колелото.

По същото време отново в кооперация с Бош от Mercedes Benz фактически въвеждат термина ESP (на немски е Elektronisches Stabilitätsprogramm), като тази технология дава възможност да се контролира страничното приплъзване.

В следващите години модели с вградена ESP система започват да се появяват и при други автомобилни марки.

В общи линии, с настъпването на новото хилядолетие стабилизираща система практически има в почти всеки нов автомобил. А от 2010 г. насам използването на ESP става задължително в Израел, Европейския съюз, САЩ, Канада и т.н.

Това не е просто нормативно изискване, а обективна необходимост, тъй като системата за стабилизиране значително намалява риска от сериозни инциденти.

кола на пътя

Източник на изображение: unsplash

 

От какви компоненти се състои?

Вече споменахме с кои електронни системи комуникира ESP. Те са свързани със спирачките - антиблокиращата система (ABS) и сегмента за разпределение на спирачното усилие (EBD).

Освен това има връзка ASR (против буксуване) и traction control, който контролира приплъзването.

Добавяме и системата за предотвратяване на преобръщане ROP (Roll Over Prevention), налична при някои автомобили.

Като част от устройството на ESP влизат и различни датчици, блок за управление на системата и хидравличен блок.

Всички тези компоненти трябва да взаимодействат помежду си, за да подават точна информация към компютърния борд.

Там вече електронната стабилизираща система анализира получените данни и задава конкретни команди, които да помагат на шофьора за осъществяване на по-добър контрол при маневри, неравности и движение с по-висока скорост.

 

Функции и начин на работа

Данните за моментната ситуация се засичат от датчиците и отчитат скоростта, с която се въртят колелата, посоката на движение на автомобила и ъгъл на управление.

След това сензорите предават информацията към блока за управление. Този своеобразен бордови компютър прави оценка на положението на база на получените данни от датчиците.

Този анализ тече динамично, като постоянно се задават различни команди към подопечните конфигурации. Това вече се осъществява и благодарение на хидравличния блок, който комуникира и с подвластните електронни системи.

спортна кола на пътя

Източник на изображение:unsplash

Една от мерките за стабилизация е автоматичното увеличаване на спирачното усилие върху конкретни колела, ако се засече изпускане на управлението. Така се постига по-добър контрол на сцеплението на гумите с пътната настилка.

Модерната стабилизираща система също така може да изменя ъгъла на предната ос при завиване.

Още един способ е намаляването на въртящия момент от двигателя към определени колела.

Освен това може да се спре завъртането на някое от колелата при взаимодействие на кормилното управление и стабилизатора.

Сред мерките на ESP системата е и динамично изменение на работните характеристики на амортисьорите, ако е налице динамично адаптивно окачване.

 

Какви предимства предоставя?

Модерната ESP система определено улеснява шофьора благодарение на многостранното приложение на своите функции. Тя работи през цялото време, без да усещаме намесата ѝ пряко, но се явява особено ефективна за осигуряване на безопасността по време на движение.

Функциониращата стабилизираща система подобрява стабилността на автомобила, осигурява добро сцепление и контрол при завиване, включително и при проблемни настилки или неблагоприятни климатични условия.

Освен това ESP може да компенсира дори и леките грешки от страна на водача, като неутрализира сериозните отклонения и премахва занасянето, ако контролът върху автомобила започва да убягва на шофьора.

Не е за пренебрегване и факта, че системата е изключително полезна при скоростни завои, където рискът от излизане извън пътя е много по-голям.

И все пак, колкото и сигурна и безопасна да е ESP не бива да се забравя, че е просто система и не трябва да се разглежда като заместител на внимателното и разумно шофиране.

 

Кои са най-честите симптоми при дефект?

Като всяка електронна система и тази не е защитена от проблеми. Лампичката на вградената ESP система може да светне на таблото по различни причини.

Най-често става дума за дефект на някой от сензорите, които предават информация към блока за управление. Това се случва, ако някой от датчиците в колелата е повреден.

Възможно е да се повреди сензорът, който отчита ъгъла на движение. Когато липсва комуникация с който и да е от уредите, записващи и предаващи информация, тогава ще го усетим и по време на движение, а и е нормално да получим светлинна индикация.

Понякога дефектите на автомобилната стабилизираща система се дължат и на повреди по кормилната щанга.

Не е изключено и да става дума за чисто софтуерен проблем, свързан с обработката на информацията или с подаването на правилните команди.

 

Кога да потърсим помощ?

При всички положения трябва да се обърнем към специалисти, ако на таблото светне лампичката, изобразяваща плъзгаща се кола.

Можем да засечем дефекти при ESP и при управление на автомобила, щом усетим затруднен контрол, особено при завиване.

Понеже става дума за сложна електронна система, няма как да решим проблема сами. Тогава е важно да се насочим към специализиран сервиз.

шофьор управлява автомобил

Източник на изображение:unsplash

 

Заключение

Модерната ESP система е една от най-важните иновации в последните десетилетия, свързана с безопасността по време на движение.

Компютърната конфигурация, комуникираща с различни системи в устройството на автомобила, гарантира повече контрол при движение и особено при завиване.

Не е добра идея да я изключваме на общо основание, дори и да има тази възможност.

А ако установим дефекти при нашата стабилизираща система, то трябва възможно най-бързо да се обърнем към специалисти.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация