Всички МПС произведени след 2004 година са оборудвани с антиблокираща система или т. нар. ABS. Вашият автомобил също има такава, но все още не сте напълно наясно какво представлява и за какво служи.
Най-общо казано, това е система за безопасност, която не позволява на колелата на МПС да блокират при внезапно спиране или при спиране на мокра или хлъзгава настилка.
Понякога наричана система против хлъзгане, ABS се грижи колелата да поддържат стабилно сцепление с пътната настилка и помага на водачите да не изпускат управлението на автомобила от контрол.
Всъщност, ABS не функционира по сложен начин. Казано с няколко изречения, антиблокиращата система, с помощта на сензорите следи скоростта на колелата и ако те открият колело, което се върти с различна скорост и е на път да блокира подават сигнал към ECU.
От своя страна контролерът подава сигнал към помпата, която освобождава и задейства спирачките до 20 пъти в секунда, с което предотвратява блокирането на колелото.
Това дава възможност на колелата да продължат да се движат, докато колата забавя, което пък позволява на водача да не губи управление и намалява риска превозното средство да се завърти или плъзга.
Антиблокиращите системи се класифицират както според броя на сензорите и вида на спирачките.
Този вид антиблокиращи системи имат сензори за скорост и отделен клапан (вентил) на всяко от колелата на колата. Тази настройка позволява на ECU да следи работата на всяко колело поотделно и да реагира адекватно, за да предотврати блокирането им.
При тази настройка системата поддържа сензори на двете предни колела и един общ сензор на двете задни колела. Задният сензор се намира в корпуса на оста и следи скоростта и на двете задни колела едновременно. Този вид антиблокираща система обикновено се използва при пикапи и по-стари модели джипове.
Както се досещате, има и двуканални и едноканални антиблокиращи системи. Едноканалните системи обикновено се монтират на камиони или автомобили с предно предаване, докато двуканалните са предпочитани при по-стари модели джипове.
Добрата новина е, че при проблем с антиблокиращата система светлината на контролното табло на колата ще светне. Не толкова добрата новина е, че щом лампата свети трябва да се отнесете сериозно и да откриете и отстраните възможно най-бързо проблема.
Щом колата ви е с антиблокираща система, тогава знаете, че лампата на ABS се включва винаги, когато стартира двигателя, след което изгасва.
Причината да се включва е, че основният компютър тества системата, за да се увери, че работи правилно. Проблем имате, когато лампата на ABS не изгасне след теста. Това означава, че или нещо не е наред с компютъра, или някъде по веригата има късо съединение.
Както вече отбелязахме, сензорите се намират в близост до главините на колелата. А това означава, че докато шофирате върху тях полепва доста мръсотия от пътната настилка и те се замърсяват и не могат да функционират правилно.
А не могат ли да функционират правилно започват да изпращат кодове за грешки към главния компютър, който от своя страна включва предупредителната светлина за проблем с ABS. Обикновено проблемът се решава само с почистване на сензорите.
Окабеляването, което контролира антиблокиращата спирачна система е податливо на повреди като скъсване, оголване, износване и други. А това е доста опасно, тъй като може да доведе до повреда на цялата ABS и тя да не може да ви е от полза точно, когато имате нужда от нея.
Той следи колко бързо се въртят колелата и включва системата, когато се налага да предотврати блокирането на някое от колелата. Ако се повреди или не работи правилно, на практика спира да работи и ABS системата на автомобила.
Тази течност участва пряко в контрола на спирачното налягане в ABS. Ако нивото ѝ не е достатъчно, лампата на системата ще свети. За да се справите, просто трябва да откриете резервоара на течността и ако нивото е ниско да добавите съответното количество.
Възможно е обаче да има течове и тогава най-доброто, което можете да сторите е да потърсите помощта на сервиз.
Ако в този момент се питате дали можете да се справите сами, ще ви кажем, че това е една доста деликатна система, ремонтът на която изисква не само съответните познания, но и специални уреди.
Затова и нашият съвет е, светне ли ABS да се обърнете към най-близкия сервиз и да оставите на специалистите да локализират и отстранят проблема.
За да сте сигурни, че спирачната и антиблокиращата система са в безупречно състояние, няма нищо по-добро от регулярната им поддръжка. Това означава да проверявате регулярно не само механичните компоненти като спирачки и накладки за износване, но и да извършвате регулярна проверка на електронните компоненти на ABS системата (сензори, окабеляване, главен контролер и други).
Както и сами установихте, предимството от това да имате антиблокиращата система е доста голямо и може да ви спести доста неприятности, ако попаднете в кризисна ситуация.
Това обаче не означава, че трябва да шофирате непредпазливо и с фалшиво чувство на сигурност. Защото ABS системата ще предпази колата ви от блокиране на колелата, но няма как да компенсира лошото шофиране, неправилното използване на спирачките и забавените ви реакции.
томатичните скоростни кутии са механизми, ремонтът на които е доста сложен. Затова, ако не става дума за доливане на масло е по-добре да не се опитвате да “ремонтирате” трансмисията сами, за да не задълбочите още повече проблема.