Какво е шарнирен болт и може ли да се рециклира?

    Авточасти / Блог / Какво е шарнирен болт и може ли да се рециклира?

    шарнирен болт

    Какво представляват шарнирните болтове?

     

    За тези от вас, които не знаят какво представляват шарнирите, те са важна част в окачването на автомобила. Автомобилните шарнири са ценни и понасящи силно натоварване компоненти в системата на окачването.

    Те представляват въртяща се кинематична двойка с форма, наподобяваща ябълка, в системата на окачването. Това означава, че една от двете движещи се части може да изпълнява въртеливо движение спрямо другата част. Шарнирите в окачването на даден автомобил играят роля на опорна точка на различните компоненти.

    ball join

    Елементите на окачването на автомобила  са свързани един с друг с помощта на сферични болтове, които се наричат шарнирни болтове. Те са важна свързваща се част към носачите, които имат селенови втулки. Тяхната главна задача е да направят здрава връзка между други две важни части: шенкела и носача. Целта е да се осъществи въртящия се момент на шенкела при долната му част, за да се осигури завиването на автомобила

    • При ремонтируемите носачи съществува опцията за смяна на шарнирите и втулките.
    • При неремонтируемите носачи шарнирите са капсуловани. При капсулованите шарнири носачът и шарнирният болт са отлети заедно. При тях, ако шарнирът е сериозно повреден и се налага подмяна с нов, се налага да се замени и самия носач с нов.

    Шарнирите присъстват в предното окачване тип “Макферсон“, което се среща при повечето модели автомобили. Този тип окачване е подходящо за каране по шосета с гладък терен и чрез него се постига изключителна стабилност и маневреност при управлението на автомобила и в същото време максимален комфорт за шофьора.

    Едно от неговите преимущества е опростената му конструкция и устойчиви на износване детайли, които не са много подвижни. Този факт допринася за по-лесната му експлоатация.

    Този вид окачване се състои от носачи, шарнири и шенкели, поставени на всяко колело, кормилна рейка, кормилни щанги с накрайници, стойка на Макферсона за всяко колело на автомобила, включващо пружина и амортисьор.

    шарнир

    Тъй като елементи от окачването на автомобила шарнирите търпят естествен процес на износване през целия експлоатационен живот на дадения автомобил. Шарнирите малко по малко се изхабяват до пълното им повреждане.

    Сериозно повредените шарнири нарушават стабилността на цялостната конструкция на окачването и по този начин съответно управлението на автомобила става по-трудоемко.

    sharniren bolt

    Съответно ние  трябва да се грижим редовно за поддръжката им в изправно състояние, за да си спестим по-сериозни ремонти по автомобила. Когато шарнирите ни са в добро състояние, това ни гарантира  отлична работа на цялостното окачване на aвтомобила. 

    ШАРНИРЕН БОЛТ

    Ролята им е важна и не трябва да се подценява редовния им преглед за повреди и навременна смяна. Въпреки че съществува опция за рециклиране, за тези шарнири, които са преминали през процес на рециклиране, не може да се даде точна гаранция колко време ще трае животът им. Никой не може да ни даде гаранция за това колко време ще ни бъдат от полза рециклираните шарнири.

    шарнирен болт 2

    Няколко причини за износването на шарнирите

    шарнири

    Има някои основните фактори, които водят до по-бързото изхабяване на шарнирите. Точният период на износване не може да се определи на 100%, тъй като варира според различните модели и начин на поддръжка от шофьора.

    Факторите, определящи степента на износване на шарнирите са например състоянието на пътищата, по които най-често караме, климатичните условия на региона ни,  количеството натоварване, което  автомобилът ни понася, начинът на експлоатация и почистване от наша страна, начин на каране на колата както и колебанията в неговата обща тежест.

    Когато един шарнир е повреден, това може да окаже негативно влияние върху цялото окачване. Повредата в тази на пръв поглед незначителна автомобилна част може да се отрази върху лагера на главината, тампона и дори амортисьора.

     

    Как да разберем дали шарнирите ни са за смяна?

    шарнини болтове 3

    Колкото и да се грижим за автомобила си, частите му се износват в определен момент и в това число и предните части на окачването също.  Когато за първи път усетим шум в областта на шарнирния болт, това е може да означава, че липсва достатъчно смазване. Към  някои модели шарнирни болтове се предлагат допълнителни гресьорки за смазване на ябълковидния болт.

    Има някои ясни симптоми, по които да познаем, че шарнирните болтове на автомобила ни са за смяна. Един от признаците за повреда в шарнирите е слабият щракащ звук, който обикновено идва от областта на ходовата част. Можем да усетим и слабо доловимо почукване, докато държим волана.

    Има случаи когато никакъв звук не се чува. Но с течение на времето шумът става все по-често явление, ако пренебрегнем ремонта на шарнирите. Когато пренебрегнем подмяната на шарнирите, слабото почукване започва да преминава в силно тропане, когато преминаваме през дупки и неравни пътища.

    Досадното тропане от ходовата част е 100% знак, че нещо с шарнирите ни не е както трябва и вероятността те да са вече разбити е голяма.  Ако пренебрегнем и тропането в окачването, то има риск от отделяне на ябълковидния болт от основата му.

     

      Полезни съвети по поддръжката

    sharniri 6

    Препоръчително е на всеки 10 000км. пробег да правим цялостна проверка за повреди на всички важни елементи в окачването на автомобила като амортисьори, пружини, шарнири, носачи. Желателно е да се съветваме със специалист при стартиране на ремонт, ако нямаме предишен опит в подмяната на шарнири.

    Има един начин да проверим дали има повреда в шарнирите на автомобила ни. След като го вдигнем с крик разклащаме колелото нагоре, надолу и настрани. Ако не открием никакви луфтове, то това значи, че всичко е наред с шарнирите. Правим оглед и на двата носача, а също и винтовите връзки на предното окачване.

    окачване и шарнири

    Преглеждаме също състоянието феричните болтове на кормилните щанги, както и това на защитните маншони на шарнирните болтове. Повредата в маншоните води до попадане на мръсотия, пясък и вода в лагерните черупки. По този начин шарнирите се износват много по-бързо от обикновено. Затова и  ако открием напукване или скъсване в маншоните, трябва да ги сменим възможно най-скоро с нови.

    Веднага щом усетите почукване в предния мост, докато пътувате е добре да закарате автомобила на сервиз за констатиране на точния проблем преди той да е повлиял на повече елементи в окачването. Когато оценим нивото на износване на предното окачване, можем да си спестим риск от неизправности по важни части в бъдеще.

    Не забравяйте винаги да сменяте шарнирите заедно в комплект.