Източник на изображение: Canva
Изпускателната система е една от най-важните в устройството на моторното превозно средство. Тя е свързана директно с двигателя и подпомага ефективно неговата работа. Затова трябва максимално добре да може отвежда отработените газове.
Вероятно всеки е наясно, че в края на тази система се намира ауспухът с неговия заглушител, но със сигурност не са толкова много хората, които са наясно какво е изпускателен колектор и що за роля има в цялостната работа на автомобила.
В следващите редове ще обясним както каква функция изпълнява компонентът в устройството на колата, така и кои са основните симптоми, показващи кога са налице дефекти на изпускателния колектор.
Колекторът е една от най-устойчивите части в цялото МПС и дори продължителността на живота му може да е равна на тази на самия автомобил.
Но щом има повреда по тръбите или уплътненията, тя трябва да се отстрани своевременно. Често се налага подмяната с изцяло нов компонент.
Преди да стигнем до там, нека първо да разберем какво е устройството на изпускателния колектор.
Това е първият сегмент от изпускателната система, който е и директно свързан с блока на двигателя.
Устройството му е относително просто. Едната страна се захваща към изходите на цилиндрите, а другата стига до катализатора (каталитичния преобразувател).
Можем да опишем какво е изпускателен колектор по следния начин.
От двигателя излизат тръби, всяка от които се свързва с отделен цилиндър. Тръбите са равни на броя на цилиндрите, но в даден момент се събират в един изход, който пък е свързан с изпускателната система.
Оттам насетне по хода на изпускателната система следват катализатор, ауспух и заглушител, имащи също своите особености, но в случая няма да се занимаваме с тях.
Източник на изображение: Canva
Лесно е да се досетим, че колекторът на изхода на мотора е една от най-интензивно натоварваните части в устройството на целия автомобил. Все пак винаги, когато двигателят е запален, в процеса участва и този първи елемент от изпускателната система.
В тръбите постъпват газовете, прясно отработени в горивните камери, а това означава, че и температурата, на която е постоянно излаган колекторът е много висока. Тя достига до няколкостотин градуса, а при дадени марки и модификации може да скочи до внушителните 1200 по Целзий.
Това означава само едно - материалът за изработка на изпускателния колектор трябва да бъде много здрав и изключително издръжлив на подобни амплитуди.
В определени периоди от годината термометърът пада до отрицателни стойности, а частта може буквално за секунди да се загрее до посочените висоти.
Чугунът е предпочитан материал при изработване на колектор за изпускателната система. Желязо - въглеродната сплав устоява на много високи температури, като освен това не се повлиява сериозно от резки промени в този физически показател.
Освен чугунените изпускателни колектори има и такива от по-ново поколение, които са изработени от неръждаема стомана. Отново говорим за желязо - водородна сплав, но с по-нисък процент на водорода в сравнение с чугуна.
При съвременните модели автомобили са добавени и керамични елементи, подсилващи и подобряващи функциите на колектора.
Основните видове изпускателни колектори, които се срещат при най-новите автомобили могат да бъдат разделени в две категории: твърди и тръбни.
Първият тип е излят и еднокомпонентен, като най-често чугунените са от този вид. При другия, както подсказва наименованието, тръбите са прикрепени към една основна рамка, свързана с блока на двигателя.
Всеки от изходящите цилиндри може да е усукан по своеобразен начин, което в някои специализирани среди ражда и прозвището „паяк” на самата автомобилна част.
Основната функция на колектора, както вече споменахме, е да отвежда отработените газове при работата на двигателя.
Първата част от изпускателната система има и съществена роля за ефективността на мотора според това какво съпротивление и вакуум се получават в тръбите при излизане на газовете от цилиндрите.
Не на последно място изпускателният колектор спомага за продухване на горивните камери и съответно за изчистването им от потенциални вредни отлагания.
Ролята на колектора обаче не приключва дотук. Той трябва да осигурява съответния вакуум, за да се преодолее по-лесно съпротивлението на отходните газове при изхода им от горивните камери. Тези емисии могат да бъдат използвани за повишаване на мощността на самия автомобил.
Това е възможно, когато е поставена съответната турбина, използваща въздушната струя от газовете. За да работи турбото оптимално, има няколко изисквания, а едно от тях е колекторът да позволява използването на отработените емисии.
За да поясним ролята на изпускателния колектор, набързо да обясним или припомням как се осъществява работата на двигателя. Във всеки цилиндър през всмукателен клапан постъпва горивна смес - комбинация от гориво и въздух.
Тя изгаря при висока температура и предизвиква движения на буталата, което пък съответно води до движението на самата кола. Но това вече е функция на други системи, а нас ни интересува конкретно изпускателната система.
Източник на изображение: Canva
Щом горивната смес се запали, във всеки цилиндър остават непотребни газове и те трябва да бъдат изведени от двигателя. Процесът става през изпускателния клапан на всеки от цилиндрите, а оттам те поемат към колектора по пътя си в изпускателната система.
Стандартно броят на тръбите за изпускателния колектор са равни на броя цилиндри. Без да навлизаме в подробности, ще споменем, че има и цилиндри с повече от един изпускателен клапан.
Ако искаме да работи този елемент от устройството на автомобила оптимално добре, той следва да бъде монтиран с изключителна точност.
Изпускателният колектор се свързва с блока на двигателя много прецизно, за да пасват перфектно отворите на изпускателните клапани на всеки цилиндър към съответните отвори на „паяка”.
За да прилегне без луфтове и да няма изтичане на газове се използват и уплътнения (гарнитури), поставени между двигателния блок и колектора. Точно там възникват някои от проблемите.
Въпреки, че частта се изработва от изключително здрав и устойчив материал, интензивната „атака” от горещи газове рано или късно започва да оказва своето влияние.
Има няколко основни проблема, които могат да се появят при първия компонент от изпускателната система:
Тези проблеми дават и съответните симптоми, някои от които могат да се усетят, без да сме специалисти.
При повредени уплътнения отработените газове изтичат и попадат точно във въздуховодите, водещи към купето. А това означава, че неприятната силна и задушлива миризма на газове започва да се усеща в купето на МПС-то.
Това не е уникален симптом само за колектора, а може да се отнася и за други елементи от изпускателната система. Затова при появата на този симптом е добре да се установи откъде точно идва по-силният звук.
Получават се, защото колекторът не осигурява равномерно извеждане на отработените газове.
При проблем с изпускателния колектор една от първите индикации е светването на сигналната лампа на таблото на колата.
Този признак е доста често срещан при коли с турбо.
В общи линии, изпускателният колектор не подлежи на ремонт, а трябва да бъде подменен с нов.
До такава мярка все пак не се стига често, тъй като компонентът е проектиран така, че да издържи много дълго - грубо казано, да има същата продължителност на живот като самата кола.
Източник на изображение: Canva
Разбира се, има начин да се разминем и без поставянето на нов колектор, ако няма изгорели тръби и пукнатини. Този вариант е приложим тогава, когато е достатъчно да подменим само уплътненията.
Ако вече има структурни повреди по самата конструкция на колектора обаче, той не си заслужава да се ремонтира.
Самото му сваляне отнема доста време, а това може да начисли значителна сума в графата „работа” на всеки средностатистически сервиз.
Има и самоуки майстори, които биха се заели да направят поправката сами, но в повечето случаи просто не си струва. Изпускателният колектор не е от най-скъпите части, затова е препоръчително, ако се налага, просто да се подмени с нов.
Ролята на изпускателния колектор за работата на което и да е МПС е от съществено значение. Той е първият компонент, който отвежда изгорелите газове посредством изпускателната система.
Неизправността му може да компрометира качеството на работа на двигателя, както и да застраши здравето на пътниците, ако в купето постъпват вредни емисии.
За щастие, рядко се налага да мислим за състоянието на изпускателния колектор, тъй като това е една от най-устойчивите части в устройството на колата. Когато обаче започне да показва дефект, най-добре да се смени незабавно, без да се правят компромиси.