Какво е изпускателен колектор?

  • Aug 17, 2023

Изпускателен колектор

Източник на изображение: Canva

Изпускателната система е една от най-важните в устройството на моторното превозно средство. Тя е свързана директно с двигателя и подпомага ефективно неговата работа. Затова трябва максимално добре да може отвежда отработените газове.

Вероятно всеки е наясно, че в края на тази система се намира ауспухът с неговия заглушител, но със сигурност не са толкова много хората, които са наясно какво е изпускателен колектор и що за роля има в цялостната работа на автомобила.

В следващите редове ще обясним както каква функция изпълнява компонентът в устройството на колата, така и кои са основните симптоми, показващи кога са налице дефекти на изпускателния колектор.

Колекторът е една от най-устойчивите части в цялото МПС и дори продължителността на живота му може да е равна на тази на самия автомобил.

Но щом има повреда по тръбите или уплътненията, тя трябва да се отстрани своевременно. Често се налага подмяната с изцяло нов компонент.

Преди да стигнем до там, нека първо да разберем какво е устройството на изпускателния колектор.

 

Същност на изпускателния колектор

Това е първият сегмент от изпускателната система, който е и директно свързан с блока на двигателя.

Устройството му е относително просто. Едната страна се захваща към изходите на цилиндрите, а другата стига до катализатора (каталитичния преобразувател).

Можем да опишем какво е изпускателен колектор по следния начин.

От  двигателя излизат тръби, всяка от които се свързва с отделен цилиндър. Тръбите са равни на броя на цилиндрите, но в даден момент се събират в един изход, който пък е свързан с изпускателната система.

Оттам насетне по хода на изпускателната система следват катализатор, ауспух и заглушител, имащи също своите особености, но в случая няма да се занимаваме с тях.

Автомобилен компонент - изпускателен колектор

Източник на изображение: Canva

Лесно е да се досетим, че колекторът на изхода на мотора е една от най-интензивно натоварваните части в устройството на целия автомобил. Все пак винаги, когато двигателят е запален, в процеса участва и този първи елемент от изпускателната система.

В тръбите постъпват газовете, прясно отработени в горивните камери, а това означава, че и температурата, на която е постоянно излаган колекторът е много висока. Тя достига до няколкостотин градуса, а при дадени марки и модификации може да скочи до внушителните 1200 по Целзий.

Това означава само едно - материалът за изработка на изпускателния колектор трябва да бъде много здрав и изключително издръжлив на подобни амплитуди.

В определени периоди от годината термометърът пада до отрицателни стойности, а частта може буквално за секунди да се загрее до посочените висоти.

Чугунът е предпочитан материал при изработване на колектор за изпускателната система. Желязо - въглеродната сплав устоява на много високи температури, като освен това не се повлиява сериозно от резки промени в този физически показател.

Освен чугунените изпускателни колектори има и такива от по-ново поколение, които са изработени от неръждаема стомана. Отново говорим за желязо - водородна сплав, но с по-нисък процент на водорода в сравнение с чугуна.

При съвременните модели автомобили са добавени и керамични елементи, подсилващи и подобряващи функциите на колектора.

 

Видове изпускателни колектори

Основните видове изпускателни колектори, които се срещат при най-новите автомобили могат да бъдат разделени в две категории: твърди и тръбни.

Първият тип е излят и еднокомпонентен, като най-често чугунените са от този вид. При другия, както подсказва наименованието, тръбите са прикрепени към една основна рамка, свързана с блока на двигателя.

Всеки от изходящите цилиндри може да е усукан по своеобразен начин, което в някои специализирани среди ражда и прозвището „паяк” на самата автомобилна част.

 

За какво служи?

Основната функция на колектора, както вече споменахме, е да отвежда отработените газове при работата на двигателя.

Първата част от изпускателната система има и съществена роля за ефективността на мотора според това какво съпротивление и вакуум се получават в тръбите при излизане на газовете от цилиндрите.

Не на последно място изпускателният колектор спомага за продухване на горивните камери и съответно за изчистването им от потенциални вредни отлагания.

Ролята на колектора обаче не приключва дотук. Той трябва да осигурява съответния вакуум, за да се преодолее по-лесно съпротивлението на отходните газове при изхода им от горивните камери. Тези емисии могат да бъдат използвани за повишаване на мощността на самия автомобил.

Това е възможно, когато е поставена съответната турбина, използваща въздушната струя от газовете. За да работи турбото оптимално, има няколко изисквания, а едно от тях е колекторът да позволява използването на отработените емисии.

 

span style="color:#008080;">Как функционира?

За да поясним ролята на изпускателния колектор, набързо да обясним или припомням как се осъществява работата на двигателя. Във всеки цилиндър през всмукателен клапан постъпва горивна смес - комбинация от гориво и въздух.

Тя изгаря при висока температура и предизвиква движения на буталата, което пък съответно води до движението на самата кола. Но това вече е функция на други системи, а нас ни интересува конкретно изпускателната система.

Автомобилен компонент - изпускателен колектор

Източник на изображение: Canva

Щом горивната смес се запали, във всеки цилиндър остават непотребни газове и те трябва да бъдат изведени от двигателя. Процесът става през изпускателния клапан на всеки от цилиндрите, а оттам те поемат към колектора по пътя си в изпускателната система.

Стандартно броят на тръбите за изпускателния колектор са равни на броя цилиндри. Без да навлизаме в подробности, ще споменем, че има и цилиндри с повече от един изпускателен клапан.

Ако искаме да работи този елемент от устройството на автомобила оптимално добре, той следва да бъде монтиран с изключителна точност.

Изпускателният колектор се свързва с блока на двигателя много прецизно, за да пасват перфектно отворите на изпускателните клапани на всеки цилиндър към съответните отвори на „паяка”.

За да прилегне без луфтове и да няма изтичане на газове се използват и уплътнения (гарнитури), поставени между двигателния блок и колектора. Точно там възникват някои от проблемите.

 

Признаци на дефект

Въпреки, че частта се изработва от изключително здрав и устойчив материал, интензивната „атака” от горещи газове рано или късно започва да оказва своето влияние.

Има няколко основни проблема, които могат да се появят при първия компонент от изпускателната система:

  • Изгоряла тръба;
  • Изгоряло или деформирано уплътнение между двигателния блок и колектора;
  • Пукнатина в метала - получава се, когато вода попадне върху колектора, след като колата е работила продължително, особено на висока скорост;
  • Корозия по тръбите - случва се при някои от стоманените видове. Това може да се обуславя и от натрупването на конденз в тръбите най-вече когато автомобилът не работи редовно в студено време.

Тези проблеми дават и съответните симптоми, някои от които могат да се усетят, без да сме специалисти.

 

Силна миризма на отработени газове

При повредени уплътнения отработените газове изтичат и попадат точно във въздуховодите, водещи към купето. А това означава, че неприятната силна и задушлива миризма на газове започва да се усеща в купето на МПС-то.

 

Много по-шумна работа на двигателя

Това не е уникален симптом само за колектора, а може да се отнася и за други елементи от изпускателната система. Затова при появата на този симптом е добре да се установи откъде точно идва по-силният звук.

 

Нестабилни обороти на мотора

Получават се, защото колекторът не осигурява равномерно извеждане на отработените газове.

 

Светва сигнална лампичка на таблото

При проблем с изпускателния колектор една от първите индикации е светването на сигналната лампа на таблото на колата.

 

Пада мощността на двигателя

Този признак е доста често срещан при коли с турбо.

 

Как се ремонтира?

В общи линии, изпускателният колектор не подлежи на ремонт, а трябва да бъде подменен с нов.

До такава мярка все пак не се стига често, тъй като компонентът е проектиран така, че да издържи много дълго - грубо казано, да има същата продължителност на живот като самата кола.

Ремонт на изпускателен колектор

Източник на изображение: Canva

Разбира се, има начин да се разминем и без поставянето на нов колектор, ако няма изгорели тръби и пукнатини. Този вариант е приложим тогава, когато е достатъчно да подменим само уплътненията.

Ако вече има структурни повреди по самата конструкция на колектора обаче, той не си заслужава да се ремонтира.

Самото му сваляне отнема доста време, а това може да начисли значителна сума в графата „работа” на всеки средностатистически сервиз.

Има и самоуки майстори, които биха се заели да направят поправката сами, но в повечето случаи просто не си струва. Изпускателният колектор не е от най-скъпите части, затова е препоръчително, ако се налага, просто да се подмени с нов.

 

Заключение

Ролята на изпускателния колектор за работата на което и да е МПС е от съществено значение. Той е първият компонент, който отвежда изгорелите газове посредством изпускателната система.

Неизправността му може да компрометира качеството на работа на двигателя, както и да застраши здравето на пътниците, ако в купето постъпват вредни емисии.

За щастие, рядко се налага да мислим за състоянието на изпускателния колектор, тъй като това е една от най-устойчивите части в устройството на колата. Когато обаче започне да показва дефект, най-добре да се смени незабавно, без да се правят компромиси.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация