Какво е биалетка на автомобил?

  • Nov 10, 2023

Окачването на едно моторно превозно средство е сложна система, която се състои от редица компоненти, свързани помежду си.

Тук ще поговорим за една по-специфична част, играеща важна роля за стабилното поведение.

Ще разясним какво е биалетка на автомобил, какви са симптомите за неизправност и какви действия трябва да се предприемат в такъв случай.

Биалетка на превозно средство

Източник на изображение: Google

 

Какво представляват биалетките?

Не са малко водачите на коли, които не знаят къде се намира биалетката, но никога не е късно човек да се научи.

Това е свързващ компонент в системата по окачването на автомобила. Ще открием по един такъв от страната на всяко колело.

Биалетката се нарича още вертикална стабилизираща щанга, като това донякъде опростява задачата да разберем за какво служи.

Но пък по-комплексното название може и да ви обърка, ако не сте запознати с конкретния детайл. „Щанга” звучи като нещо голямо и тежко, обаче при някои коли биалетките са с дължина не повече от 4-5 см. Стандартно размерите все пак са по-големи – по 15 - 20 см.

Понятието щанга се използва заради начина, по който е свързан елементът с другите от окачването.

От едната си страна биалетката контактува с основната стабилизираща щанга, а от другата има шарнирна връзка с някой от носачите на съответното колело.

Очевидното сходство в названията на свързаните компоненти говори и за връзка по отношение на ролята, която изпълняват.

Ето как се наричат централната и вертикалната стабилизираща щанга на английски език - Stabilizer и Stabilizer Link.

Основната щанга служи за синхронизиране на сцеплението на двете гуми от една и съща ос. В тази линия ролята на биалетката е да обира вибрациите от центъра към колелата, осигурявайки по-стабилно поведение на пътя.

То съответно води до по-голяма сигурност при движение и комфорт за пасажерите.

 

Къде се намира?

Като обясняваме какво е биалетка на автомобил, в общи линии даваме достатъчно ясна насока къде можем да я открием в конструкцията.

Вертикална стабилизираща щанга се използва в коли с независимо окачване, като при такава система stabilizer link трябва да има и от двете страни: както на предната, така и на задната ос на автомобила.

В зависимост от марката и модела на превозното средство биалетките могат да се свързват с шарнира или директно с амортисьора.

По този начин стабилизиращата щанга откъм всяко колело неутрализира ефикасно вибрациите, особено на трасе с по-сериозни неравности. Това се получава благодарение на гъвкавата му структура, състояща се от сферични и гумени елементи.

От казаното дотук става ясно, че биалетката е подложена и на сериозно напрежение, така че се износва по-бързо в сравнение с други части на окачването.

биалетка

Източни на изображение: Canva

А ако се питаме какво е биалетка на автомобил и къде се намира с идеята да се опитаме сами да я подменим, то можем да дадем още един ориентир. Трябва да търсим вертикалната стабилизираща щанга от вътрешните страни на колелата, близо до носачите.

За смяна на въпросния детайл се нуждаем от канал или подемник, но на тази тема ще се спрем след малко.

Преди това нека обясним как функционират, какво води до това биалетките да се износват и как да разберем, че е дошло време да бъдат поставени нови.

 

Как функционира биалетката?

Вертикалната стабилизираща щанга има функцията да обира вибрациите по време на движение и играе важна роля в това отношение при завиване. Част от колебанията при маневри и неравности се обират от гъвкавите сферични връзки и гумените елементи.

Между двата края на елемента е разположена твърда метална връзка, което по същество е и щангата в механизма. Колкото е по-дебела е тя, толкова повече натоварване може да пренесе.

Това се получава чрез своеобразно усукване, възможно единствено благодарение на гъвкавите компоненти и твърдата метална връзка в средата.

Щом биалетките са в изправно състояние, те спомагат за стабилното поведение на превозното средство, контрол над сложни и резки маневри или движение по пътища с повече неравности.

Но тъй като окачването на колата е подложено на интензивно натоварване, елементът неизбежно започва да понася поражения.

Дори можем да кажем, че вертикалната стабилизираща щанга подлежи на ремонт (или по-скоро на подмяна) по-често, отколкото други сегменти в тази система.

 

Признаци за износване на биалетка

Най-осезаемият симптом за повреда при този компонент е „тропане”, усещано в близост до гумата, около която се оформя дефектът.

Разбира се, това не е уникален признак за неизправност на биалетката, тъй като чукане и скърцане може да възникне и при други повреди.

Ако все пак забележим подобни неприятни сигнали, то е добре да прегледаме как стоят нещата.

При една такава инспекция основните признаци, че биалетките са се разбили или вървят в тази посока са:

  • Луфт при сферичните части;
  • Скъсани гумени елементи;
  • Захабяване на втулките;
  • Повреда на маншона на шарнира;
  • Изкривяване на щангата.

Това може да се установи и от самите водачи, ако знаят какво е биалетка на автомобил и къде се намира при тяхната кола.

Ако не сме уверени, че знаем как да проверим състоянието на стабилизиращата щанга от всяка страна, или пък нямаме необходимите условия (канал или подемник), то е по-добре диагностиката да бъде направена от специалист.

 

Какви рискове крие шофирането с неизправни биалетки?

Въпреки че карането на кола с повреда на който и да stabilizer link носи неприятни усещания, особено при завиване или при преминаване през неравност, много шофьори си позволяват да управляват, без да отстранят тази повреда.

биалетка на автомобил

Източник на изображение: Google

А това създава определени рискове, сред които:

  • По-нестабилно движение на колата, особено при неравна настилка;
  • Залитане и подскачане по време на маневри;
  • Трудно контролиране на посоката при по-високи скорости.

Очевидно това е заплаха за живота и здравето шофьора, пътниците и останалите участници в движението.

Така че, щом се установи проблем в която и да е вертикална стабилизираща щанга, трябва да се търси и решение, без да се отлага много-много.

Защото освен всичко друго, ако изчакаме повече време, то повредата на биалетката започва да се отразява и на други компоненти от окачването. А тогава ремонтът вече става и по-скъп.

 

Трудно ли се ремонтират и можем ли сами?

Обикновено при доста от компонентите на окачването на МПС-то трудно може да става дума за поправка. И при биалетката е точно така в общия случай.

Изключение е, ако се налага да се подмени само маншонът на шарнира или има съвсем леко изкривяване на щангата.

В повечето ситуации обаче тази част е толкова износена, че няма как да бъде спасена.

Така че, говорейки за ремонт на биалетка, почти винаги става дума за смяна с нов детайл. За щастие, вертикалната стабилизираща щанга не е скъп продукт и пестенето на средства тук не мотив да правите компромис с комфорта и сигурността си.

А дали можем да се справим сами, зависи от различни фактори. Трябва да има как да вдигнем колата или да влезем под нея, като имаме достатъчно място за работа.

Необходимо е да разполагаме и с инструменти за развиване на съответните гайки и болтове, което понякога е трудна задача особено когато не е правено отдавна.

Запомнете, че биалетките се сменят по двойки - няма смисъл да махаме само повредената на лявата предна гума, а да оставим привидно здравата отдясно.

 

Как да увеличим експлоатационния им живот?

Най-добрият начин да пазим биалетките, а и изобщо частите на окачването на превозното средство, е свързан със стила на шофиране и с обстановката, в която ползваме колата.

Ако караме по равни пътища и не прекаляваме с високите скорости, вертикалните стабилизиращи щанги ще издържат по-дълго.

А колко време продължава експлоатационният им живот?

Това е много относително - възможно е да издържат десетки хиляди километри, но не е изключено да се разбият и за значително по-кратък пробег.

При някои коли, на шега или не, казват, че биалетки се сменят по-често от спирачните накладки.

 

Заключение

Още веднъж подчертаваме, че биалетката има важна роля в окачването на автомобила, подложена е на интензивно натоварване и подлежи по-често на износване.

То понякога не се установява още с първите признаци, но щом забележим подобни сигнали, не бива да чакаме твърде дълго, преди да посетим сервиза за смяна на частта.

А ако имаме необходимите условия и сме наясно как се извършва тази процедура, можем да го направим и сами.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация