Ако си мислите, че захранването на всички електрически компоненти в автомобила е възможно единствено благодарение на работата на акумулаторната батерия, грешите.
Всъщност, алтернаторът е този, който поддържа електрическите елементи в колата ви изправни и работещи безупречно.
Източник на изображение: unsplash.com
Алтернаторът е основна част от устройството на автомобила, чиято задача е да преобразува механичната енергия в електрическа.
Впоследствие тази електрическа енергия се използва, за да захрани всички електрически компоненти на превозното средство (фарове, радио, осветление, климатик и други), когато двигателят работи.
Освен това, произведената енергия от алтернатора презарежда акумулатора, позволявайки стартирането и работата на компоненти като централно заключване, аларма и други, когато автомобилът е неподвижен.
Устройството на алтернатора не е толкова сложно, колкото най-вероятно мислите, че е. Най-общо казано той се състои от няколко основни компонента:
Тези компоненти са следните:
Когато двигателят на автомобила работи, той задвижва ремък, който лежи върху шайба, прикрепена към алтернатора. Шайбата (макарата) от своя страна завърта роторния вал на алтернатора, което завърта набор от магнити около намотката.
Въртящите се магнити генерират променлив ток в магнитното поле около намотката, който се насочва към токоизправителя на алтернатора. От друга страна, токоизправителяъ преобразува променливия ток в постоянен и с него се захранва всички електрически системи на автомобила.
Източник на изображение: unsplash.com
Управлението и правилната поддръжка на това устройство е от съществено значение за нормалната работа на електрическа система на вашия автомобил.
Алтернаторът трябва да е в състояние да може да генерира достатъчно енергия, за да задоволи нуждите от електрическо захранване на всички електрически устройства, включително и на батерията, без това да претоварва работата на двигателя.
Ако алтернаторът не може да функционира правилно, е напълно възможно да възникнат проблеми като недостатъчно зареждане на акумулаторната батерия, неработещи електрически устройства и дори нещо още по-неприятно като прекъсване работата на двигателя.
Въпреки че този автомобилен компонент е доста издръжлив, добре е да сте запознати поне с основните признаци, които показват, че е възможно да има проблем с алтернатора, за да можете да го отстраните максимално бързо.
В този ред на мисли, няколко са признаците, които показват, че нещо с алтернатора не е наред. Нека да разгледаме кои са те.
Обикновено щом лампата на батерията светне на таблото, повечето шофьори си мислят, че проблемът е в акумулаторната батерия. Това е напълно възможно, но не е и задължително.
Причината е, че лампата светва и в случаите, когато проблемът е в алтернатора. Ако той не е изправен, напрежението му пада под капацитета, а това води до появата на предупредителната светлина на таблото.
Когато алтернаторът започва да се поврежда, той не може да осигури постоянно напрежение на електрическите компоненти на вашия автомобил. И това обикновено се отразява най-напред при светлините на превозното средство.
Казано с други думи, ако забележите, че фаровете светят прекалено интензивно или прекалено слабо, премигват или преминават от силен на слаб интензитет, напълно е възможно алтернаторът да не работи както трябва.
Понякога изтощеният акумулатор си е просто акумулатор, който е достигнал края на своя експлоатационен живот. Но понякога проблемът не е в живота на батерията, нито в това, че сте оставили фаровете включени и сте я изтощили, а в лошия алтернатор.
Казваме това, тъй като ако алтернаторът не работи ефективно, той не може да зареди оптимално батерията, докато двигателят работи. А това води до много по-бързото ѝ изтощаване.
За трудното “палене” на автомобила причините могат да са доста, но обикновено проблемът се дължи на изтощена акумулаторна батерия. А за това, както вече споменахме, причина може да бъде лошия алтернатор, който не може да зареди както трябва батерията.
Симптом за неправилно работещ алтернатор е и ако колата ви започне да прекъсва, докато шофирате.
Обикновено това е знак, че свещите и бобините не получават достатъчно мощност от алтернатора, за да поддържат стабилно работата на двигателя.
Източник на изображение: unsplash.com
Ако долавяте неприятна миризма на изгоряла гума или кабели, напълно е възможно да имате проблем с алтернатора или той сериозно да започва да се износва.
Тъй като ремъкът, който задвижва алтернатора, е под постоянно напрежение, а и се намира много близо до двигателя, с времето започва да се износва и да отделя неприятна миризма на изгоряла гума.
Лоша миризма може да усетите и ако алтернаторът има повредени проводници или ако е блокирал някой лагер на шайбата.
При всеки един случай, усетите ли подобна миризма, не бива да се бавите, а веднага да посетите сервиз, защото трябва да се установи точната причина и да се вземат бързи мерки по отстраняването на проблема.
Тази препоръка е от изключителна важност, тъй като миризмата на изгоряло обикновено предвещава нещо много по-лошо и ако не вземете бързи мерки е възможно електрическата система на колата да се запали.
Ръмженето, виенето и скърцането могат да са симптоми и на други проблеми, но е добре, ако започнете да чувате звуци, подобни на ръмжене по капака на колата, да обърнете внимание на алтернатора.
Причината за това е, че ремъкът, който върти алтернатора, не е подравнен или ако лагерите на вала на ротора са износени ще чуете точно този звук.
Ако забележите, че електрическите прозорци се вдигат и свалят по-бавно от обикновено, нагревателите на седалките загряват бавно, радиото не иска да се включи или скоростомера започне да се бърка, това е много ясен симптом, че имате повреда в алтернатора.
Обикновено тези симптоми показват, че той не може да доставя необходимата електрическа енергия до различните компоненти на автомобила, тъй като е повреден и не работи правилно.
Източник на изображение: unsplash.com
Както вече стана ясно, алтернаторът е ключов компонент електрическа система на автомобила, който осигурява необходимата енергия за всички електрически устройства на превозното средство и поддържа батерията заредена.
Затова и правилното му управление е от съществено значение за запазване на нормалната функционалност на автомобила.
За да се погрижите за добрата му работа, експертите съветват да извършвате диагностика на състоянието на този важен компонент на вашия автомобил на всеки 40 000 - 50 000 км.
А ако забележите един или повече от гореизброените признаци, не бива да чакате, а да потърсите професионална помощ за своевременното отстраняване на евентуалните повреди в алтернатора или неговите компоненти.