Ако все по-често чувате скърцане или необясними шумове (като от свистене на камшик), когато стартирате двигателя, ако все по-трудно се справяте с управлението на автомобила или ако двигателят започне да загрява, вероятността пистовия ремък на колата ви да е за смяна е много голяма.
Ако повдигнете капака на автомобила си и огледате областта около двигателя, ще забележите една дълга гумена лента с „прорези”, която се вие като змия по протежение на шайбата на коляновия вал, ролката на кормилното управление, алтернативната ролка, ремъка на климатизатора и шайбата на водната помпа.
Тази дълга лента, която прилича на тънък колан се нарича пистов или серпентинен ремък и се задвижва от коляновия вал на двигателя. (Казано иначе, когато двигателят работи заедно с него се задвижва и ремъка). Основната функция, която изпълнява пистовия ремък е да задвижва всички аксесоари на двигателя като:
В зависимост от модела автомобил, който карате, пистовият ремък може да бъде само един, може обаче да бъдат и няколко, а ако карате стар автомобил може ремъка да не е пистов, а клиновиден. Без значение колко ремъка има автомобила ви и без значение от какъв вид са, след време те се износват, напукват и се налага да бъдат сменени с нови.
Както споменахме току-що, основната роля на серпентинния ремък е да задвижва всички аксесоари на двигателя, което означава, че ако е разхлабен или се скъса, това ще окаже влияние на тяхната работа. Управлението на автомобила ще стане трудно и дори невъзможно, тъй като захранването няма да работи и в крайна сметка автомобилът ще спре, тъй като ще изгуби заряда от акумулатора. Освен това, ако пистовия ремък не е наред, водната помпа ще спре да си върши работата, а оттам двигателя ще прегрее и т. н., и т. н.
Най-лошото идва обаче, ако ремъка се скъса по време на движение на автомобила. Случи ли се това, не само, че автомобила няма да помръдне от мястото си ще трябва да го теглите, но и при скъсването си ремъка може да причини неимоверно много щети по други елементи на автомобила, което ще ви струва много, много пари и дълго време на престой на превозното ви средство в сервиз.
Всъщност, няма точно определен интервал, в който ремъка трябва да бъде сменен. Всеки автомобилен производител препоръчва различен период на смяна, който може да варира от 32 000 км. (20 000 мили) до 160 000 км. (100 000 мили). За да сте спокойни, че пистовия ремък на вашия автомобил е наред, препоръката на специалистите е винаги, когато сменяте маслото да инспектирате състоянието на ремъка и ако забележите, че е протрит, износен или започнал да се прокъсва да го смените незабавно.
Ако в главата ви се върти въпроса „Дали няма как, вместо да се сменя да се ремонтира?” ще ви кажем, че единственото нещо, което можете да направите и то САМО при положение, че състоянието му е отлично е да го натегнете, ако се е разхлабил. Ако се е протрил или ако е износен НЕ СЪЩЕСТВУВА вариант за ремонт и трябва да се извърши смяна на пистовия ремък.
Добрата новина за тези от вас, които обичат да извършват леки ремонти в домашния гараж е, че смяната на пистов ремък е сравнително лесна задача и ще можете да се справите с отстраняването на стария и поставянето на новия ремък без проблем. Преди да започнете обаче трябва да сте напълно сигурни, че точно този ремък е причината автомобилът ви да не върви добре и че е наистина за смяна.
Ако се е скъсал нацяло вече сте разбрали, че е за смяна и няма защо да го отбелязваме и ние. Просто трябва да запретнете ръкави и да започнете да действате. Възможно е обаче ремъка на пръв поглед да изглежда непокътнат и тогава трябва да го проверите за износване. За целта трябва да вземете фенерче и внимателно да го огледате за повреди по оребрението и вътрешните връзки.
Напълно е възможно пистовия ремък да е наред, а проблема да е в обтегача. Ако шайбата на обтегача е счупена, тогава трябва да смените и ремъка, и обтегача. Възможно е и ремъка да не върши работата си ефективно, защото отнякъде има теч на масло и той се омаслява. Ако забележите масло по ремъка, преди да го смените трябва да откриете и отстраните преди това теча.
Смяната на пистов ремък е задача, която не изисква специални познания, предварителна подготовка или използването на специализирани инструменти.
Преди да започнете работа по смяната на ремъка, трябва да се подготвите предварително, като си набавите няколко неща - нов пистов ремък, маршрутизацията на ремъка в автомобила и нужните ви за смяната инструменти.
Може да ви е от полза… Ако стария ремък вече няма номер (изтрит е) и не можете да откриете номера на частта в ръководството на превозното средство, използвайте следния трик, за да установите необходимия ви размер. След като свалите стария серпентинен ремък го измерете с помощта на връв, за да определите дължината му. След това поръчайте пистов ремък с един размер по-малък от дължината, която сте измерили с връвта, за да компенсирате разтягането на ремъка, който е възникнал пред времето, в което сте използвали стария ремък.
Вкарайте автомобила в гаража или го поставете на равно място. Уверете се, че двигателят е изключен, а ръчната спирачка е поставена на ON.
Вдигнете капака на автомобила и си осигурете лесен достъп до предната част на двигателя.
Намерете ремъка (или ремъците). Важно е да знаете, че при доста модели автомобили с предно задвижване двигателят е разположен напречно, което означава, че свободното пространство между двигателя и рамката е доста малко и това може да ви създаде проблеми при смяната на пистовия ремък. Ако и вашият модел превозно средство е такъв, по-добре се обърнете към сервиз за смяната, тъй като в този случай се изисква използване на специални инструменти, които вие със сигурност нямате в домашната си работилница.
Ако случаят не е такъв, просто открийте ремъка и вижте дали напрежението, което се оказва върху него се извършва с помощта на подвижна скоба или с автоматична обтягаща ролка. (Обикновено в съвременните автомобили става въпрос за автоматична обтягаща ролка, но вие погледнете все пак, за да сте напълно сигурни). Ако ви е трудно да определите, просто погледнете в ръководството на превозното средство.
Приемаме, че и вашият автомобил има автоматичен обтегач и вие трябва да го освободите. Тази процедура всъщност е една от най-сложните, която ще ви се наложи да извършите по време на смяната и е добре да сте внимателни. И така, за да освободите обтегача, с помощта на гаечен ключ трябва да го натиснете в посока противоположна на посоката на напрежението на пружината. Ако го направите правилно ще забележите, че пистовия ремък се отпуска.
След като освободите обтегача и ремъка се отпусне, отстранете го от най-близката ролка и след това продължавайте да го сваляте от всички ролки и шайби, докато не го отстраните напълно.
Щом пистовия ремък е свален, огледайте обтегачите, шайбите и всички други елементи и ако се налага подменете и тях. Огледайте и ремъка и много внимателно го сравнете с новия. Трябва да сте напълно сигурни, че номерата и размерите им съвпадат напълно както като дължина, така и като ширина.
Като следвате маршрутизацията, поставете новия ремък на мястото му и активирайте автоматичния обтегач, за да завършите монтажа. (Не е необходимо да натягате ръчно ремъка, защото обтегача ще го направи автоматично).
Това е последната стъпка по смяна на пистовия ремък и тя е съвсем простичка. Просто след като приключите напълно с монтажа, за да сте сигурни, че сте се справили отлично е добре да проверите дали ремъка не е някъде огънат и дали е влязъл добре на мястото си.
Ако всичко е наред, можете да се поздравите за първата си смяна на пистов ремък в домашния гараж!
И преди да се разделим… Важно е да знаете още нещо относно пистовите ремъци!
През последните години все повече автомобили се оборудват с ново поколение еластични многоребрени пистови ремъци, при които се използват системи без обтегач. Ако и вашият автомобил се окаже, че има еластичен пистов ремък, в никакъв случай не се опитвайте да го смените с конвенционален. Освен това, имате ли в автомобила си еластичен пистов ремък е задължително да посетите сервиз, тъй като при смяната на еластичните пистови ремъци се налага да бъдат използвани специални устройства като Bosch Elastic Tool Kit 1.0 Bosch и Elastic Tool Kit 2.0 и други.