Как се натяга пистов ремък?

    Авточасти / Блог / Как се натяга пистов ремък?

    Основната функция, която изпълнява пистовия ремък е да задвижва няколко важни компонента, които са прикрепени към двигателя на автомобила. Той задвижва алернатора, който захранва електрическата система и презарежда батерията, задвижва и управлението на волана, и компресора на климатика, и водната помпа и т. н., и т. н.

    как се натяга пистов ремък

    Как работи пистовия ремък?

    Устройството и начина на работа на този автомобилен консуматив са доста прости. Казано накратко, пистовия ремък представлява просто една дълга гумена лента, която е прикрепена както за шайбата на коляновия вал, така и за шайбите на всички компоненти на двигателя, които трябва да бъдат задвижени.

    Когато се завърти коляновия вал на двигателя, заедно с него се задвижва и серпентинния ремък, който пък от своя страна задвижва климатика, алтернатора, водната помпа, вентилатора за охлаждане, хидравличния волан и т. н.

    Защо пистовия ремък се разтяга?

    Тъй като работи под голямо напрежение, след време гумата, от която е изработен ремъка започва лека - полека да се отпуска и разтяга. А когато той се разтегне, започват и проблемите с компонентите на двигателя, тъй като без да бъдат задвижвани от ремъка не могат да изпълняват функциите.

    Разхлабеният серпентинен ремък може не само да компрометира работата на компонентите на двигателя, но и да нанесе вътрешни щети по самия двигател и тогава ще се наложи да извършвате цялостен ремонт на мотора на автомобила или още по-лошо… да купувате ново превозно средство.

    Как да разберете, че пистовия ремък се е разтегнал?

    • Погледнете предупредителната лампа на таблото на автомобила си - повечето съвременни автомобили разполагат с предупредителна лампа, която показва напрежението на батерията при стартиране на двигателя. Ако ремъкът е разтегнат, той няма да може да завърти ролката на алтернатора, което води до спад в електрическия ток в двигателя на автомобила, което пък ще накара предупредителната лампа на таблото ви да светне. Забележка! Възможно е лампата да светне не защото ремъкът е разтегнат, а защото имате проблем с батерията или с алтернатора
    • Обърнете внимание на температурата на двигателя - ако пистовия ремък е твърде разтегнат, той може да не захранва адекватно водната помпа, а това ще повиши температурата на двигателя, който няма да може да се охлажда ефективно
    • Ослушвайте се за нехарактерни шумове или скърцане в областта на двигателя - скърцането е една от първите индикации, че ремъкът е разхлабен и ако го чувате, когато запалите автомобила си на студен двигател или го чувате, когато ускорявате, значи е време да помислите за обтягане на пистовия ремък

     

    Как се натяга пистов ремък?

    Ако серпентинния ремък не е износен или прокъсан, а само отпуснат, можете лесно да го натегнете и сами. Процедурата е съвсем проста и не са ви необходими нито специални инструменти, нито кой знае какви познания по механика. Разбира се, ако нямате абсолютно никаква представа какво е пистов ремък и къде се намира той, по-доброто решение е да не се пробвате като майстори, а да оставите натягането на ремъка на професионалистите.

    И така, как се натяга пистов ремък - стъпка по стъпка?

    1. Поставете автомобила на равно, удобно за работа място и се уверете, че двигателят е изключен
    2. Сложете работно облекло и ръкавици (и защитните очила няма да са ви излишни)
    3. Изключете акумулаторната батерия - винаги, когато работите по моторния отсек на автомобила, преди да започнете работа изключвайте батерията. Така ще сте спокойни, че двигателят ще е напълно неспособен да се включи и да ви нарани. Акумулаторът можете да откачите като използвате гаечен ключ и просто разхлабите гайката, която задържа заземяващия кабел върху отрицателния извод на батерията. (Не е необходимо да изключвате положителния извод, а само отрицателния)
    4. Открийте къде се намира пистовия ремък и дали е само един или няколко - ако не сте уверени кое точно е пистов ремък или не знаете нито къде да го търсите, нито дали автомобила ви има един или няколко ремъка, „посъветвайте се” с ръководството на автомобила си или повикайте на помощ приятел, който е малко по-наясно от вас
    5. Измерете напрежението на ремъка - тази стъпка можете да я направите като вземете една линийка и я поставите върху пистовия ремък. За да получите възможно най-точните резултати намерете най-дългия участък между две от ролките. Поставете линийката на двете ролки и открийте централната точка на пистовия ремък, а след това натиснете с пръст и измерете разстоянието, на което се разтяга ремъка.

    За да сте наясно какво показват резултатите от измерването и дали ремъка е в норма или се е разтегнал, трябва да погледнете в ръководството на автомобила си, тъй като всеки един от производителите има свои спецификации за това какво отклонение е допустимо. Все пак е добре да знаете, че като цяло всички производители приемат, че отклонение от повече от ½ инча (13 мм.) е извън нормите.

    Напрежението на пистовия ремък можете да измерите и още по два начина. За първия ще ви е необходим специален тест за проверка, който можете да закупите в почти всеки магазин за продажба на авточасти, аксесоари и консумативи.

    Вторият метод е алтернатива на метода с линийката и за да извършите измерването на напрежението просто трябва да завъртите ремъка и ако забележите, че се усуква, това е ясна индикация, че е разхлабен и се нуждае от натягане. Този метод не е от най-точните, но го споделихме в случай, че попаднете в ситуация, в която нямате възможност да направите точни измервания, но се налага да проверите състоянието на пистовия ремък и да го натегнете или смените, ако се налага.

    Как се обтяга пистов ремък

    1. Проверете състоянието на пистовия ремък - преди да започнете да натягате се уверете, че състоянието на пистовия ремък е добро. Огледайте внимателно дали по него няма масло, дали не е износен, дали няма прокъсано и т. н. Ако забележите подобни неща, няма смисъл да натягате ремъка, тъй като той се нуждае от спешна смяна. Ако пък всичко е наред, тогава можете да преминете към следващата стъпка
    2. Натегнете ремъка - за да го направите, трябва да откриете болта, който задържа. Той може да се намира на различни места в зависимост от модела на автомобила, затова отново се посъветвайте с ръководството на вашата марка и модел автомобил.

      Обикновено обаче се намира на алтернатора и от едната си страна е фиксиран към него посредством болт, а другата му страна е оставена свободна, за да може да се върти и да позволява ремъка да бъде натяган или отпускан.

    Откриете ли болта, с помощта на подходящия гаечен ключ го развийте леко така, че да можете лесно да работите и бързо да възстановите напрежението на пистовия ремък. След като ремъка се премести в желаното положение, затегнете отново болта за регулиране, за да фиксирате ремъка на мястото му.

    След като затегнете болта за регулиране, проверете отново напрежението на пистовия ремък, за да се уверите, че сте го натегнали успешно. За да направите проверката използвайте същия тест с линийката или можете да си закупите специални тестове от специализираните магазини и сервизи, с които измерването се извършва изключително бързо и лесно.

    1. Направете окончателни проверки - стартирайте автомобила и разгледайте как се „държи” ремъка в движение. Ако отново чуете скърцане или плясък като от камшик, това означава, че пистовия ремък се нуждае от още малко натягане. Ако обаче доловите „пулсиращ” звук от алтернатора, това е индикация, че сте натегнали прекалено много ремъка. За да поправите нещата, просто трябва да минете по предходните стъпки отново. За окончателния тест можете да включите всички аксесоари на двигателя наведнъж и ако забележите, че някой от тях не работи както трябва, да повторите стъпките по натягането на ремъка още веднъж.
    2. Ако всичко е наред, сте се справили с натягането на пистовия ремък

    Писто ремък

    Както споделихме още в началото, натягането на пистов ремък не е никак трудна задача и имате ли желание, малко време и основни инструменти (комплект гаечни ключове и една линийка или тест за измерване на хлабината на пистовия ремък) можете да се справите с нея и сами.

    Но какво да направите, ако се окаже, че ремъка не само е провиснал, но е износен, „полиран” или прокъсан?

    Ако при проверката на ремъка забележите, че той е износен, задължително трябва да го смените с нов, тъй като натягането няма да ви свърши работа. Смяната на пистов ремък също не изисква нито специална подготовка, нито специални инструменти.

    Това, което ще ви е необходимо със сигурност е ръководството на автомобила, схемата на пътя на ремъка и разбира се, нов ремък (или ремъци). Самата процедура по смяната изисква да откриете пистовия ремък, да го откачите от ролките, на които е закрепен и след това по същия път да поставите новия ремък.

    Как да се погрижите пистовия ремък на автомобила ви винаги да е в отлично състояние?

    Истината е, че няма как да предотвратите нито разтягането, нито износването на пистовия ремък. Този консуматив има определен период на експлоатация и винаги идва време, в което се налага да го смените.

    Можете обаче да си спестите голяма част от нервите и времето, ако просто когато сменяте маслото на колата проверявате и състоянието на ремъка и го натягате, преди да е станало късно. А ако не искате да си създавате проблеми с двигателя и компонентите, задвижвани от ремъка, дори и да не ви прави проблеми е добре да го сменяте с нов според изискванията на производителя на вашия автомобил.