Съвременните автомобили се състоят от много компоненти и възли, всеки от които има своята важна роля. Такава роля има и маховикът.
Маховикът представлява най-общо казано диск, изработен от тежък метал с диаметър от 12 до 15 инча, по външната страна на който има метална корона от зъби. Монтиран е на коляновия вал на двигателя и е разположен от вътрешната му страна. По този начин маховикът е структурно свързан директно с двигателя, със съединителя и със скоростната кутия.
Когато влезете в автомобила и завъртите ключа за запалване на двигателя, една малка предавка, наречена предавка на Bendix се свързва с маховика и го завърта. Той от своя страна завърта коляновия вал, който започва цикъла на компресия, необходим за стартиране на двигателя. След като ДВГ (двигател с вътрешно горене) се стартира, Bendix - а се „оттегля” и оставя маховика да се върти спокойно.
След стартиране на двигателя, коляновия вал преобразува движението на буталата нагоре - надолу във въртеливо движение. Това движение обаче е трептящо, тъй като мощността се генерира само 2 или 4 пъти (в зависимост от това дали цилиндрите са четири или осем) по време на един оборот на двигателя. За да се поддържа постоянна скоростта на въртене на коляновия вал при всяко движение на буталата, масата на маховика се използва по инерция.
Тъй като буталата са изместени от центъра на коляновия вал, двигателят вибрира силно, понеже всяко бутало се движи под различен ъгъл. Голямата маса на маховика потиска това движение и помага както за стабилизирането и балансирането на двигателя, така и за намаляване вибрациите в целия автомобил.
Чрез стабилизиране на вибрациите и изглаждането на скоростта на двигателя, маховикът ограничава износването на други важни компоненти на задвижването.
В съвременните автомобили се използват основно твърди (едномасови) и двумасови (DMF) маховици. Всеки един от видовете има свои особености, предимства и минуси.
Този вид маховици са широко разпространени сред по-старите модели автомобили. В своята същност представляват масивни чугунени дискове с непрекъсната структура с диаметър между 300 и 400 мм. От външната страна на едномасовите маховици има монтиран зъбен пръстен, изработен от стомана.
Маховиците с двойна маса, наречени още демпфери или Dual Mass Flywheel са сравнително съвременна разработка, която за пръв път е използвана в автомобилите през 1985 година.
Конструктивно, този вид маховик представлява два отделни диска, които са свързани помежду си чрез радиални и тягови лагери. Единият диск е част от коляновия вал, а другият е част от съединителя. Между дисковете има пружинен амортисьорен механизъм, който заглушава вибрациите и предпазва скоростната кутия от вибрационни натоварвания.
Всеки маховик, без значение дали е едномасов или двумасов, ако се използва правилно е доста издръжлив на натоварване. Ако трябва да бъдем малко по-конкретни, тогава ще кажем, че при правилна употреба, маховиците могат да издържат на пробег повече от 350 хиляди километра. Разбира се, маховикът е подложен на големи натоварвания и може да износи доста по-рано от предвиденото от производителите.
Проблемите на маховиците се дължат най-вече на неправилната работа на автомобила. По-специално, това, което може да ви принуди да смените маховика са:
Когато се опитате да смените предавките, но вместо съединителя да реагира адекватно не може да мине да следващата предавка или минава, но веднага се връща на предишната, това най-вероятно се дължи на износен маховик. В този случай ще чуете силен шум като от шлайфане и усилено триене.
Един от основните симптоми за износен маховик е миризмата на изгоряло, която се усеща дори във вътрешността на автомобила. Тази миризма се появява при неправилна работа със съединителя, при което той генерира много топлина.
Започнете ли да усещате вибрации, когато натискате педала на съединителя, това обикновено е признак, че пружинните опори на маховика са износени.
Уточняваме, че този симптом е характерен за двумасовите маховици. Когато пружините на демпфера са износени и стартирате при студен двигател, ще чуете силно тракане.
Това тракане обикновено продължава до няколко минути след като запалите колата, след което изчезва. Започнете ли да го чувате все по-често сутрин, когато палите автомобила, това е ясен сигнал, че трябва да обърнете внимание на маховика.
Поддръжка на маховика е почти невъзможно да се извърши. Обикновено той се изследва при подмяна на диска на съединителя за износени зъби или други проблеми. Ако такива има, маховикът се подменя, а ако няма проблеми може да продължи да се използва.
Едномасовият маховик трудно може да се ремонтира, затова, когато се износи трябва да бъде сменен с нов. (Единственото, което може да бъде подменено при него е зъбният венец, ако някой от зъбите е износен или счупен).
Двумасовите маховици през последните години започнаха да се рециклират.
Най-общо казано, при рециклирането се отделят двата диска на маховика и почистват се добре. След това се сменят лагерите, пружините и всички останалите елементи с нови и двата диска се занитват заедно отново. Накрая се прави реглаж и ако всичко е наред, маховика се монтира на мястото си в автомобила.
Този начин на възстановяване на двумасовите маховици както споменахме е доста популярен, но невинаги дава добри резултати. Понякога, когато дисковете се отворят, за да се рециклират се оказва, че това е невъзможно да бъде направено.
Освен това, въпреки, че почти всички сервизи, които предоставят услугата дават гаранция след рециклирането, никой не може да гарантира, че всички елементи са наистина подменени с напълно нови.
Смяната на този компонент е доста сложна задача и ако нямате добри технически познания и специализирани инструменти, ще е трудно да се справите сами. Защо?
За да се смени маховика, първо трябва да свалите скоростната кутия и съединителя. Това отнема не само доста време, но и изисква специализирани инструменти, за да бъде направено правилно.
Ако все пак решите да се справите сами, нашият съвет е да закупите комплект съединител с включен маховик. Така ще сте спокойни, че сте се погрижили не само за маховика, но и за целия съединител и тези толкова важни за ефективната работа на автомобила ще ви служат още доста време.