За какво служи датчикът на коляновия вал?

    Авточасти / Блог / За какво служи датчикът на коляновия вал?

    Датчикът за следене на коляновия вал е компонент от устройството на всички съвременни автомобили. Задачата му е да следи положението и скоростта на въртене на този вал и да предава информацията към блока за управление на двигателя, за да могат да бъдат извършени необходимите корекции въз основа на работните условия.

    Датчик на колянов вал

    Положението и скоростта на коляновия вал са едни от най-важните параметри, използвани при изчисленията на управлението на двигателя и на практика автомобила няма да запали, ако датчикът не предостави точен сигнал.

    Къде се намира този датчик?

     

    Местоположението на сензора на коляновия вал варира в зависимост от модела на автомобила. Все пак, тъй като работата му е да следи за скоростта и въртенето на коляновия вал и очевидно се монтира в близост до него, може да се каже, че най-често ще го откриете монтиран в предната, долна страна на двигателя.

    Как работи?

     

    Датчикът е разположен в близост до зъбното колело, прикрепено към коляновия вал. В самото зъбно колело липсват един или два зъба и тяхната липса осигурява на компютъра на двигателя базовата (мъртвата) точка на положението на коляновия вал.

    Когато този вал се върти, датчикът произвежда импулсен сигнал за напрежение, при който всеки импулс съответства на всеки зъб от зъбното колело. Компютърът на двигателя използва сигнала, получен от датчика на коляновия вал, за да определи точно в кой момент да произведе искрата и в кой цилиндър.

    Ако датчика не подаде сигнал, няма да има искра и инжекторите за гориво няма да работят. А това на практика означава, че автомобилът просто няма да запали.

    Датчик колянов вал-къде седи

    Видове датчици

     

    Два са основните видове датчици на коляновия вал, които се използват най-често в превозните средства - индуктивен датчик и ефект на Хол. Двата вида изглеждат по сходен начин, генерират сигнал на базата на магнитни полета, но функционират различно.

    • Индуктивните датчици имат един или два проводника и генерират аналогов сигнал
    • Датчиците с ефект на Хол имат три или четири проводника и предават цифров сигнал

    Причини, заради които датчикът обикновено се проваля

     

    Натоварена работна среда

    Дори за модерната, съвременна електроника, работата в близост до двигателя е доста разрушителна. Макар, че датчиците са проектирани да работят в подобна среда, след време се поддават на влиянието на топлината и вибрациите от двигателя.

    Понякога дори и малки колебания в топлинното разширение или вибрациите могат да отслабят или да прекъснат вътрешното окабеляване и веригите на датчика.

    Износени зъби на редукторния пръстен

    Често се случва износените зъби на редукторния пръстен да генерират слаб или нестабилен сигнал, който датчикът не може да анализира и предаде правилно.

    Метални стружки

    При работата на зъбното колело се отделят метални отломки, които магнитният датчик на коляновия вал може да привлече. Привлечени, металните стружки разширяват магнитното поле, затварят междинната празнина между датчика и зъбното колело, а това води до лошо генериране на сигнала.

    Неизправни вериги

    С времето, проводниците на датчика се повреждат или разхлабват, а това пречи на компютъра на двигателя да разпознае сигнала.

    Симптоми, които показват, че датчикът е за смяна

     

    Производителите не посочват срок на експлоатация и смяна на сензора на коляновия вал, но има няколко симптома, които предупреждават, че устройството има потенциален проблем.

    Проблеми със стартирането на автомобила

    Най-честият симптом, който предупреждава за износен или повреден датчик са затрудненията при стартиране на превозното средство. Защо? Тъй като датчикът следи позицията на и скоростта на въртене на коляновия вал, които играят важна роля за работата на двигателя, ако той има проблем, автомобилът на свой ред ще има проблеми със стартирането.

    Прекъсване на двигателя по време на движение

    Ако датчикът или неговото окабеляване имат проблеми, това може да доведе до прекъсване на сигнала от коляновия вал, докато двигателят работи, което пък води до прекъсване на работата му.

    Check Engine

    Видите ли на таблото, че е активирала светлината Check Engine, това означава, че компютърът е открил проблем със сигнала на датчика и ви предупреждава за това. Разбира се, тази светлина може да означава, че имате и други проблеми по двигателя, затова е добре, ако я видите да се обърнете към сервиз, за да сте напълно сигурни, че проблемът е повреден датчик.

    Датчик

    Неравномерно ускорение

    Ако датчикът има проблеми, той не изпраща правилната информация към цилиндрите. Когато това стане, се появява забавяне във времето, в което компютъра получава данните и времето, в което ги изпълнява. А появи ли се подобно забавяне, автомобилът започва да се колебае при ускорението и то се забавя.

    Увеличена вибрация на двигателя

    Неправилно работещият датчик не предоставя навременна и правилна информация за работата на коляновия вал, което кара двигателя да започне да вибрира силно. Ако проблемът с датчика не бъде отстранен своевременно, увеличената вибрация на двигателя може да повлияе на мощността му и да увеличи пробега му.

    Всички симптоми, които току-що изброихме могат да бъдат индикация за проблем с датчика, но могат да показват и редица други проблеми. Затова е добре, преди да предприемете смяната на сензора да се уверите, че тъкмо в него се крие проблема.

    Как да тествате датчика?

     

    • Следете бордовите диагностични кодове - ако вашият бордови компютър светне, проверете в инструкциите на автомобила номерата на диагностичните кодове. Ако те са между PO335 и PO338, най-вероятно проблемът е в датчика на коляновия вал.
    • Тестване с мултицет - мултицетът е често използван инструмент за диагностициране на много от електронните компоненти на автомобила. Тестът с мултицет се извършва, като преди това отстраните датчика и измерите съпротивлението на намотката.

      Датчикът трябва да има съпротивление в диапазона от 500 до 800 Ома. Покаже ли други стойности на съпротивлението, това означава, че има повреда и трябва да се смени.

    Как да сменя датчикът на коляновия вал?

     

    Смяната на това устройство не е нещо, което може да ви затрудни, ако имате поне минимална представа от подобни ремонтни дейности и имате няколко основни инструменти под ръка.

    • Като за начало трябва да разгледате инструкциите на автомобила си и да откриете както точното местоположение на датчика, така и точно какъв модел ви е необходим
    • След това трябва да си подготвите работното място, на което ще извършите смяна и да имате под ръка нов датчик. От инструментите ще ви трябват основно гаечен ключ и няколко базови отвертки
    • Накрая трябва да сложите ръкавици и очила, за да гарантирате безопасността си по време на работа и сте готови за действие

    Етапи при смяна

     

    • Вдигнете колата на крик, за да можете да работите лесно - за да повдигнете превозното средство можете да използвате стойка или ако нямате такава под ръка, можете да използвате и крик
    • Изключете акумулаторната батерия - винаги, когато работите по двигателя трябва да изключвате батерията, за да избегнете късо съединение в електрическата система на автомобила
    • Открийте електрическия конектор и го освободете - този конектор е прикрепен към датчика с помощта на пластмасова скоба, която просто трябва да издърпате навън. След това внимателно освободете конектора от сензора и го почистете добре
    • Извадете болта, с който е закрепен датчика -обикновено датчиците са закрепени с един монтажен 10 мм болт. За да го отвиете използвайте малък гаечен ключ, който трябва да завъртите в посока обратна на часовниковата стрелка

    Датчик за колянов вал

    • Извадете проблемния датчик -тук е добре да внимавате повече и да не използвате много груба сила. Опитайте се леко да го разхлабите, а щом това стане, го хванете здраво и с усукващо движение го извадете. На датчика има О пръстен, който трябва да смените заедно с датчика
    • Почистете добре мястото - преди да монтирате новия датчик почистете мястото в чиста кърпа
    • Монтирайте новия датчик - поставете датчика и го натиснете силно, за да влезе в гнездото. След това поставете отново монтажния болт и го затегнете добре. Поставете електрическия конектор обратно на мястото му, като го натиснете силно, докато чуете щракване
    • Поставете отново акумулаторната батерия - под „поставяне” на батерията имаме предвид, че трябва да закачите отново отрицателния ѝ кабел
    • След смяната на датчика на коляновия вал изчистете грешките от компютъра на двигателя - за този последен етап трябва да посетите сервиз, където с помощта на диагностичен компютъра грешки ще бъдат отстранени. Не го ли направите, новият датчик няма да работи правилно и работата по неговата смяна ще е била напразна.