Датчикът за следене на коляновия вал е компонент от устройството на всички съвременни автомобили. Задачата му е да следи положението и скоростта на въртене на този вал и да предава информацията към блока за управление на двигателя, за да могат да бъдат извършени необходимите корекции въз основа на работните условия.
Положението и скоростта на коляновия вал са едни от най-важните параметри, използвани при изчисленията на управлението на двигателя и на практика автомобила няма да запали, ако датчикът не предостави точен сигнал.
Местоположението на сензора на коляновия вал варира в зависимост от модела на автомобила. Все пак, тъй като работата му е да следи за скоростта и въртенето на коляновия вал и очевидно се монтира в близост до него, може да се каже, че най-често ще го откриете монтиран в предната, долна страна на двигателя.
Датчикът е разположен в близост до зъбното колело, прикрепено към коляновия вал. В самото зъбно колело липсват един или два зъба и тяхната липса осигурява на компютъра на двигателя базовата (мъртвата) точка на положението на коляновия вал.
Когато този вал се върти, датчикът произвежда импулсен сигнал за напрежение, при който всеки импулс съответства на всеки зъб от зъбното колело. Компютърът на двигателя използва сигнала, получен от датчика на коляновия вал, за да определи точно в кой момент да произведе искрата и в кой цилиндър.
Ако датчика не подаде сигнал, няма да има искра и инжекторите за гориво няма да работят. А това на практика означава, че автомобилът просто няма да запали.
Два са основните видове датчици на коляновия вал, които се използват най-често в превозните средства - индуктивен датчик и ефект на Хол. Двата вида изглеждат по сходен начин, генерират сигнал на базата на магнитни полета, но функционират различно.
Дори за модерната, съвременна електроника, работата в близост до двигателя е доста разрушителна. Макар, че датчиците са проектирани да работят в подобна среда, след време се поддават на влиянието на топлината и вибрациите от двигателя.
Понякога дори и малки колебания в топлинното разширение или вибрациите могат да отслабят или да прекъснат вътрешното окабеляване и веригите на датчика.
Често се случва износените зъби на редукторния пръстен да генерират слаб или нестабилен сигнал, който датчикът не може да анализира и предаде правилно.
При работата на зъбното колело се отделят метални отломки, които магнитният датчик на коляновия вал може да привлече. Привлечени, металните стружки разширяват магнитното поле, затварят междинната празнина между датчика и зъбното колело, а това води до лошо генериране на сигнала.
С времето, проводниците на датчика се повреждат или разхлабват, а това пречи на компютъра на двигателя да разпознае сигнала.
Производителите не посочват срок на експлоатация и смяна на сензора на коляновия вал, но има няколко симптома, които предупреждават, че устройството има потенциален проблем.
Най-честият симптом, който предупреждава за износен или повреден датчик са затрудненията при стартиране на превозното средство. Защо? Тъй като датчикът следи позицията на и скоростта на въртене на коляновия вал, които играят важна роля за работата на двигателя, ако той има проблем, автомобилът на свой ред ще има проблеми със стартирането.
Ако датчикът или неговото окабеляване имат проблеми, това може да доведе до прекъсване на сигнала от коляновия вал, докато двигателят работи, което пък води до прекъсване на работата му.
Видите ли на таблото, че е активирала светлината Check Engine, това означава, че компютърът е открил проблем със сигнала на датчика и ви предупреждава за това. Разбира се, тази светлина може да означава, че имате и други проблеми по двигателя, затова е добре, ако я видите да се обърнете към сервиз, за да сте напълно сигурни, че проблемът е повреден датчик.
Ако датчикът има проблеми, той не изпраща правилната информация към цилиндрите. Когато това стане, се появява забавяне във времето, в което компютъра получава данните и времето, в което ги изпълнява. А появи ли се подобно забавяне, автомобилът започва да се колебае при ускорението и то се забавя.
Неправилно работещият датчик не предоставя навременна и правилна информация за работата на коляновия вал, което кара двигателя да започне да вибрира силно. Ако проблемът с датчика не бъде отстранен своевременно, увеличената вибрация на двигателя може да повлияе на мощността му и да увеличи пробега му.
Всички симптоми, които току-що изброихме могат да бъдат индикация за проблем с датчика, но могат да показват и редица други проблеми. Затова е добре, преди да предприемете смяната на сензора да се уверите, че тъкмо в него се крие проблема.
Смяната на това устройство не е нещо, което може да ви затрудни, ако имате поне минимална представа от подобни ремонтни дейности и имате няколко основни инструменти под ръка.