Това е една от най-масовите и достъпни марки сред леките автомобили - и сега, и изобщо в последния половин век, ако не и повече.
Достатъчно е да застанем на светофара на голям столичен булевард и има сериозен шанс във всеки произволен момент да видим емблемата на пресечения със светкавица кръг.
Източник на изображение: Canva
Отношението на много ценители към тази марка е снизходително, няма да пропуснем да споменем и някои от анекдотите в тази посока.
Но в същото време не можем да отречем, че както наследството, така и актуалната продуктова линия на Opel има сериозен принос и дял в автомобилната индустрия като цяло.
А сега предстои да разберем кои са най-успешните модели Опел.
Самата компания минава през доста интересни перипетии. Да започнем с това, че при основаването ѝ през 1862 г. тя се занимава с производство на шевни машини.
Адам Опел създава фирма в Рюселсхайм, близо до Франкфурт на Майн, а първото докосване до каквито и да е превозни средства идва близо четвърт век по-късно, с изработване на велосипеди.
Едва три години след смъртта на Адам Опел (1895) двамата му най-големи синове се насочват към току прохождащата автомобилна индустрия.
В периода около Първата световна война от фабриката излизат най-вече камиони и автобуси.
През 20-те години на XX век Opel става първата германска марка с масово производство (по примера на Форд в САЩ), като в един момент заема близо 40% пазарен дял в страната.
Но в края на десетилетието се задава Голямата депресия и точно тогава щатският гигант General Motors купува Opel.
В продължение на близо 90 години (от 1929 до 2017 г.) германската компания е част от американския концерн, включващ и други марки, сред които британската Vauxhall (основните модели Опел се предлагат на Острова в последните десетилетия именно под този бранд).
Преди няколко години почти вековното сътрудничество приключи, след като корпорацията PSA Group (тя държи френските марки Пежо и Ситроен), купи и Опел.
А през 2021 г. пък дойде време за още едно мега сливане – PSA Group се свърза с Fiat Chrysler Automobiles, за да образуват вече новия концерн Stellaris.
Наясно сме, че има много модели Опел, заслужаващи внимание. Някои ще попитат къде е Manta, други биха възнегодували, че липсва Omega, има и такива, които биха добавили Corsa, Zafira или друг вариант.
Все пак сведохме списъка до 5 модела, които без съмнение са оставили и продължават да оставят своя отпечатък.
Няма как да не включим модел, произвеждан в продължение на повече от половин век.
Естествено, разликата между първия Opel Kadett от 1936 г. и последният, пуснат от GM през 1993 г., е много голяма и като дизайн, и като технически характеристики.
Източник на изображение: Google
Първоначално това е най-малката кола от марката - някогашният еквивалент на Corsa. Със смяната на генерациите (6 или 7), размерите нарастват, за да достигнат до стандартния С-сегмент.
За класически се смятат Кадетите от периода между 1964 и 1979 (В и С). А най-късната Е е избрана за европейска кола на годината, за да бъде заменена после от Опел Астра.
Този модел се появява през 1970 г. заедно с Opel Manta. Ascona се задържа на пазара 18 години, като след 1988 бива наследена от следващата кола от тип D по съвременната класификация - Vectra.
Интересно е, че при интродукцията на този модел той е със задно задвижване, но във втората и третата генерация вече се произвежда с предно предаване.
Като цяло още една доста масова кола от заводите на Опел, но някои модификации са доста по-спортни и все още можем да срещнем нейни екземпляри на пътя. Да не забравяме и спортната модификация Ascona 400, която печели слава дори в световния рали шампионат.
Това без съмнение е един от най-успешните модели Опел, който продължава да се произвежда. Намираме се вече във времето на шестата генерация на Astra - Astra L, а преди нея излязоха сериите F, G, H, J и K.
Източник на изображение: Google
Разликите между първите коли от 1991 г. и настоящите варианти на Астра са осезаеми. Но основната концепция, тръгнала още с Astra F, се запазва. Казано иначе, това е компактна средна кола от C - сегмента.
А всъщност между отделните генерации на модела се наблюдават и съществени различия. До средата на миналото десетилетие двигателите бяха дело на General Motors, докато при най-актуалните варианти вече се слагат агрегати на Пежо.
Но така или иначе това си остава една от най-успешните линии на Opel, и няма основание да очакваме, че ще бъде преустановена скоро.
Сигурно мнозина от вас са го чували следния виц: Колкото и бързо да се движи, не може да избяга от ръждата. Е, това важи и за Астра в частност, но все пак най-вече първите две генерации - F и G. След тях проблемът с корозията е овладян.
Често срещани са и проблеми с течовете на масло и уплътненията на различни видове маркучи и тръбички. Освен това няма много място в задната част на купето.
Повечето модели Опел са прекалено масови и обикновени за ценителите. Но не и Insignia. В продължение на близо 15 години тя беше високата класа и лъскавото лице на марката пред света.
Първата Инсигния излезе на пазара през 2008 г., като наследи произвеждания няколко години Opel Signum.
Елегантният седан от D-сегмента намери своето достойно място в конкуренция дори със значително по-луксозни брандове. Не само визията, но и поведението на пътя превърна тази кола в любима на хиляди водачи.
Но през 2022 г., след две успешни генерации, производството на Opel Insignia спря. От PSA решиха да преустановят модела, защото слагат точка на продукцията на клас D за сметка на инвестициите в електроавтомобилите.
Този ход не беше посрещнат приветливо и от компанията обещаха да върнат Insignia, но вече под формата на SUV кросоувър.
Ето и един отдавна забравен модел, пример за това, че Opel произвежда не само масови коли, но и луксозни автомобили. Това, което беше Insignia за миналото десетилетие, не е далеч от историята на Opel Diplomat близо половин век по-рано.
Източник на изображение: Google
Колата се произвежда в периода 1964 - 77 година, като наследява Опел Капитан, а по-късно бива заменена от Опел Сенатор.
Всички тези варианти са едни позабравени класики, които обаче са сред най-големите поводи за гордост на компанията, стартирала първоначално като фирма за шевни машини.
При всички тези бурни промени в последните години марката Opel продължава своя път. Какво ще ѝ донесе бъдещето, засега е трудно да се прецени.
Но в изминалите десетилетия на пазара излязоха редица модели Опел, които има причина да бъдат запомнени. А както казахме, доста от тях продължават да се движат.