Смяна или рециклиране на носачи?

    Авточасти / Блог / Смяна или рециклиране на носачи?
    nosachi

    Какво представляват носачите?

    Шарнирните носачи са още една на пръв поглед дребна част от автомобила, от която зависят правилната работа на автомобила като цяло и нашата безопасност при каране. Те са част от окачването на автомобила.

    Окачването на автомобила служи за създаване на гъвкава връзка между автомобилното шаси и каросерията. То е изградено от система от амортисьори, пружини и връзки.  Те представляват свързващи елементи между шасито на дадения автомобил и колелата му.

    За да бъдат автомобилните колела в правилната позиция когато завиваме, са необходими съединяващи и въртящи се компоненти, разположени между люлеещите носачи и шенкелите. Това са именно носачите, от което изправно състояние и правилна функция зависи комфортът при возенето в автомобила и неговото поведение на пътя като способност за спиране. Важно е редовно да проверяваме тяхното състояние, ако искаме едно удобно и гладко каране през цялата година.

    okachvane

    С помощта на шарнирните носачи колелата могат да се движат надолу и нагоре, когато автомобилът минава през неравен път като в същото време позицията на шасито на автомобила и съответно пътниците в него остава неподвижна. Така ние можем да се наслаждаваме на едно гладко и комфортно возене без да усещаме вибрациите и натъртванията, предизвикани от неравностите и дупките по шосето.

    окачване на автомобил

    Носачите са част от предното окачване на автомобила. При по-голямата част от съвременните автомобили предните колела са закрепват към  два на брой носача: долен и горен. Те се правят от изтеглена ламарина, което осигурява високата здравина и стабилност на конструкцията им.

     

    Нека разгледаме накратко устройството на шарнирните носачи

    nosachi 3

    Функцията на носачите бива два вида – направляваща и поддържаща.

    • При поддържащата функция шарнирните носачи изпълняват функцията на подпори. Те разпределят цялото тегло на автомобила равномерно върху колелата.
    • А при направляващата функция носачите разпределят идващите от колелото към шасито движещи сили, които се създават по време на ускорение и спиране.
      Главните елементи, от които най-често е съставен носачът, са или гумени или гумено-метални втулки и шарнири в зависимост от модела автомобил.

     

    Долен носач

    nosachi4

    Долният носач е в контакт с винтовата пружина в наклон. Тъй като тази пружина е с ограничено пространство, в нея има разположен телескопичен амортисьор. Неговата ос се намира в надлъжна посока и се свързва към гредата на предния мост. С помощта на пластини могат  да се регулират надлъжния наклон на шенкела, както и страничния наклон на колелото.

    nosachi5

    Дясното и лявото колело на автомобила се свързват посредством напречен стабилизатор, който изпълнява функцията на пружина. Формата му е изработена така, че да наподобява торсионна щанга. Предназначението на тази щанга е да се намали накланянето на автомобила настрани. Това накланяне се предотвратява с помощта на пружиниращият ефект на стабилизатора.

    Окачването на цялата каросерия и колелата са свързани към гредата на предния мост. Тя е прикрепена неподвижно към каросерията. Към тази греда са свързани тампоните, които също са елементи на окачването на автомобила.

    Горен носач

    Не всеки автомобил има горен носач. Горният носач в окачването на автомобила е по-различен от долния. Той се свързва директно към каросерията. Той се свързва с помощта на дълъг болт. Гумено-метални втулки дават опора на осите на двата носача. Именно и на тези втулки се дължи намаляването на силното тропане и чукане, което идва от носача към каросерията.  Тези втулки не изискват поддръжка

    Има  различни видове носачи според своята конструкция.  Те могат да са ляв, десен, горен и долен.  Двата горен и долен носачи са свързани към шенкела чрез сферични опори. Шенкелът е в контакт с горния и долния носач на сферичните опори. Тези опори са такива елементи от конструкцията, които понасят голямо натоварване. Поради тази причина те се правят от подсилени материали.

    При избор на носачи винаги избирайте висококачествени такива от доверени производители на автомобилни части.

     

    Функция на носачите

    Те имат комплексна роля в окачването на автомобила и различни функции. Носачите представляват вертикално люлеещи се пръти, чието движение е напречно на движението на автомобила. На всеки край на носачите се разполагат шарнирни елементи, които ги свързват с колелата и купето на автомобила.

    Къде се разполагат носачите?

    Носачите главно се срещат при независимото окачване на автомобили затова и се поставят на предните и на задните колела. Ако налице имаме окачване МакФерсън, имаме един носач в долната част на конструкцията.

    Ако пък имаме окачване с два носача, те биват долен и горен и са с триъгълна форма. Броят на носачите може да достигне пет например при многолостово окачване. При него ролята на носачите се изпълнява от отделни лостове.

    От кои части се състои комплектът на носачите?

    Можете да откриете комплекти с готови за монтаж компоненти. Един комплект може да съдържа до 14 елемента, от които носачи, биалетки, болтове, гайки и накрайници за кормилните щанги, комплектът е предназначен за преден мост.

    При носачите , както и при всички други части на автомобила се появяват повреди. Когато шофираме често по неравни и разбити пътища изхабяваме по-бързо носачите. Затова и е необходимо да правим редовен преглед и евентуална смяна на износените носачи на автомобила ни.

    Има няколко признака, по които можем да познаем, че носачите ни са неизправни. Например един от тях е шумът идващ от  колелата. Това означава, че носачът е износен. Това може да доведе до повреда в биалетката. Този шум изчезва впоследствие.

    Ако не разполагате с необходимите знания и достатъчно опит, за да извършите ремонт на шарнирен носач, желателно е да се обърнете за помощ към специализиран сервиз, където професионалисти ще сменят носачите на автомобила ви.

    Трябва ли да се рециклират носачите?

    Въпросът дали да сменим или рециклираме носачите вълнува всеки любител на автомобилите. Обикновено срокът за употреба на носачите е около 60 000км. За щастие те могат да се рециклират многократно.

    Най-разумен вариант е обаче подмяната им с нови. Препоръчваме ви да се доверите на известни доказани марки за носачи и ремонтни комплекти за носачи като LEMFÖRDER, FEBI BILSTEIN, SWAG, DELPHI, RUVILLE и др.

    Полезни съвети

    • Само един повреден в окачването носач може да нанесе вреда и на останалите компоненти
    • Винаги купувайте шарнирни носачи от оригинални и реномирани производители
    • Сложните системи в окачването, които са изградени от повече носачи и шарнири е добре да се сменят в комплект.