Предпазен колан - иновацията в автомобилния свят

  • Sep 21, 2023

Колкото и да се наслаждаваме на адреналина от високите скорости, няма нищо по-важно от здравето и опазването на човешкия живот. А не е тайна, че автомобилните инциденти причиняват смъртта на стотици хора всяка година само в нашата страна.

Детска играчка с предпазен колан в кола

Източник на изображение: Canva

Конкретните причини за всяко пътно-транспортно произшествие се различават помежду си, но много често до тежки и дори трагични последици се стига заради неспазване на изискванията за безопасност.

А едно от най-простите и същевременно - важни условия за по-сигурно пътуване е използването на предпазен колан.

Наясно сме, че констатацията изглежда банална, но всъщност важността на въпросното защитно средство не трябва нито да се забравя, нито да се подценява.

В случай на сблъсък може да се окаже така, че именно използването на обезопасителни колани ни е спасило от огромна опасност. Затова компромиси по отношение на употребата му не бива да се допускат.

 

Защо да слагаме предпазния колан?

Отговорът на този въпрос изглежда повече от ясен. Предпазните колани се слагат, за да защитят живота и здравето ни в рискова ситуация, най-вече при удар на колата, било то с ниска, средна или висока скорост на движение.

Иначе бихме могли да дадем и алтернативни мотиви, доста далечни на разумния инстинкт за самосъхранение.

Не е ли вярно, че закопчаваме предпазен колан, само защото ни грози глоба? Или пък защото, ако не го направим, автомобилът ще започне да издава пронизителни звуци, които ще ни дразнят жестоко?

За съжаление, и двете са верни и отразяват онзи манталитет, тръбящ „На мен нищо няма да ми се случи”. Често такава самоувереност взема своите жертви.

Поставяне на предпазен колан в кола

Източник на изображение: Canva

Всъщност именно „пищенето”, изпълващо салона, в случай че забравим или се забавим да сложим предпазен колан, щом колата вече е в движение, е част от цяла система.

Набляга се на идеята, че неприятният и силен звук ще ни подсети да се закопчаем, само и само да го прекъснем.

Не че хитрият български шофьор не е намерил решение и на този „проблем”. Но ние няма да го издаваме, за да не поощряваме онези, които все още не са напълно убедени, че да си в безопасност, е много по-важно от това да демонстрираш как си по-голям тарикат от другите.

Още веднъж подчертаваме - предпазни колани се слагат, за да ни защитят в случай на удар. Дори и сблъсък при движение със средна скорост може да има сериозни последствия, като след малко ще навлезем в детайли по темата.

 

История и произход

Концепцията за създаването на предпазен колан датира още от средата на XIX век, когато не съществуват двигатели с вътрешно горене и използването на подобни средства изобщо не е свързано с колите.

И въпреки че идеята е по-стара от самите моторни превозни средства, то до внедряването на обезопасителни ленти трябва да измине почти цял век.

През 1949 г. Nash става първият американски производител, който пуска серия от 40 000 коли с пристягащи колани, но потребителите никак не харесват нововъведението и масово ги премахват, а след година са останали едва 1000 автомобила със запазена оригинална система.

Не се радва на особен успех и опитът на гиганта Ford да въведе такива обезопасителни мерки.

Тогава ключова роля изиграва Хънтър Шелдън - невролог, натрупал сериозен опит с лекуването на травми (най-вече на главата) вследствие на пътни произшествия.

Той е в основата на разработването на идеята за прибиращ се предпазен колан, какъвто се използва и в днешно време. За увеличаване нивото на сигурност са работили и други изобретатели и инженери.

През втората половина на 50-те години на миналия век Роджър Грисуолд и Хю Де Хейвън патентоват първия точков предпазен колан. Концепцията продължава се развива в следващите години, като в течение на десетилетия се подобрява и дизайнът на механизма, и комфортът на пътниците.

За първи път тези обезопасителни мерки са определени като задължителни със закон в Австралия през 1970 г.

В САЩ това се случва десетина години по-късно и е посрещнато с масово негодувание.

Но към днешна дата практически няма страна в света, в която използването на колани в колата да не е задължително и да не се предвиждат санкции, в случай че правилата не се спазват.

 

Какво става по време на сблъсък?

Защо при пътно произшествие е опасно, ако не сме се закопчали? Трябва да осъзнаем, че докато се намираме в МПС и сме в движение, тялото ни се движи със скоростта на автомобила.

При сблъсък съответно скоростта на колата рязко намалява или спира напълно, но натрупаната инерция ще накара човешкото тяло да продължи в посоката на движение. Това са неумолимите закони на физиката.

В такъв случай нещо друго ще го спре - щом не са коланите, ще бъде предната седалка (ако седи отзад), предното стъкло (ако седи отпред), колата пред нашата и други обекти навън.

При удар във всеки от посочените предмети може да се стигне до тежки травми и нерядко - до фатален изход.

Жена поставя предпазен колан в кола

Източник на изображение: Canva

Използването на предпазни колани значително намалява опасността от инциденти с такава тежест.

Смята се, че само тази обезопасителна мярка сваля с 45% вероятността от смъртен случай при катастрофа и с 50% получаването на средна или тежка травма при пътници, които са седнали на предните седалки.

При возене в автобус или микробус ролята на предпазния колан е още по-съществена за предотвратяване на тежки или фатални последствия.

 

Как работи предпазният колан?

Основната задача на обезопасителната лента за закопчаване е да задържи тялото на пътника на едно място в случай на рязко спиране или удар.

От десетилетия насам практически във всички леки коли се използва триточков предпазен колан, който се оформя, грубо казано, във формата на буквата “У”.

Горната част от лентата преминава по диагонал през рамото и гърдите, на мястото на закопчаване линията се пречупва и по хоризонтал излиза пред корема към долната точка за закачане в купето на автомобила.

Самата обезопасителна ивица е еластична, с голяма дължина и навита на своеобразна макара със стопиращ механизъм, за да пасва на шофьори и пътници с различна височина и тегло.

Но не само това е предимството на тази концепция. Използването на триточков предпазен колан допринася за разпръскването на инерцията при удар с по-висока скорост.

По този начин тялото остава на мястото си, вместо да излети през прозореца или да се забие с голяма сила в таблото или предната седалка.

Коланът не защитава от всички наранявания, но със сигурност намалява сериозно вероятността от тежки последици.

Задни седaлки на кола с предпазен колан

Източник на изображение: Canva

 

Какво гласи законът?

В нормативната уредба недвусмислено е посочено кой трябва да използва предпазните колани при движение на колата. Отговорът е категоричен - всички (с малки изключения).

Не само шофьорът и пътникът до него, но и пасажерите, возещи се на задната седалка. Последното вероятно ще изненада мнозина, които си мислят, че само онези, заели позиция на най-предния ред, са длъжни да се закопчават.

Не, няма такова нещо, никой не е освободен от отговорност. Така че дори когато сте седнали на задната седалка, трябва да се закопчаете.

В противен случай рискувате да бъдете глобени с 50 лева. Същата санкция ще понесе и водачът на съответното МПС, а ако самият шофьор не се е обезопасил с колан, ще му бъдат отнети и контролни точки.

Все пак има хора, на които е позволено да не се закопчават по време на движение. Те са ясно и изчерпателно посочени в закона.

И това са:

  •  бременни жени;
  • лица, освободени от използването на колан по медицински съображения;
  • таксиметрови шофьори, които превозват пътници в рамките на населено място;
  • инструктори при управление на МПС с учебна цел.

Това са единствените изключения, за всички останали те не важат.

Обезателно трябва да се обезопасят и малките пътници. Използването на столче е задължително за новородени, бебетата и по-големи деца. Такива приспособления са необходими, докато подрастващите достигнат до височина от поне 150 см и/или до тегло от 36 кг и ги заменят с колан.

 

Заключение

Статистиката говори достатъчно в подкрепа на използването на предпазни колани. Във високо моторизираните общества задължителното обезопасяване на пътниците е намалило смъртните случи с 20-30 % през изминалите десетилетия.

Това е най-ефективният и най-евтиният начин да си осигурим някаква защита при удар, защото самите колани са вградени фабрично и не е нужна абсолютно никаква допълнителна инвестиция. Такава се налага само при закупуването на детско столче.

Няма нищо героично и бунтарско в това да караме или да се возим, без да сме се закопчали. С подобно безотговорно поведение не само можем да си изпросим глоба, но по-същественото е, че се излагаме на огромен риск.

А няма нищо по-важно по време на пътуване от това да съхраним живота и здравето си.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация