Не всеки шофьор обръща достатъчно внимание в какво състояние са фаровете му, а почистването и полирането им е важно, особено щом говорим за качествена поддръжка на автомобила.
Почистването им не се извършва толкова често, колкото смяната на гумите или дори накладките на спирачките например, но с течение на времето неизбежно настъпва моментът за адекватна грижа към светлините.
Ето затова трябва да сте наясно как се прави това и следващите редове ние ще ви запознаем с правилните стъпки.
Източник на изображение: Canva
Предните светлини на автомобила стандартно са много добре защитени, защото лещите пред тях са изработени от поликарбонатна пластмаса.
Полимерът е достатъчно здрав, за да издържи на тежките условия на пътя и на „атаки” от страна на дъжд, вятър, дребни предмети като камъчета и т.н.
Но това не значи, че фаровете са неуязвими. Техният основен враг е слънцето, което с течение на времето влошава качеството на пластмасата.
Производителите са помислили и по този въпрос - при новите лещи има покритие от UV защитен филм.
Това фолио обаче постепенно изтънява, става неефкивно и фаровете вече не са достатъчно добре предпазени. А ако стъклото пред предните светлини е замъглено или жълтеникаво, значи е стартирал процес на окисляване.
Най-общо говорим за комплексен процес по почистване и изглаждане повърхността на лещата.
При полиране на фарове се използват както препарати, така и абразивни средства, с които да се отстранят дребните частици и да се заглади повърхността.
Измиването на прозрачната пластмаса обикновено не е достатъчно, освен ако не става дума за дребно замърсяване и начален процес на замъгляване.
Използването на подръчни материали може да бъде решение при някои ситуации, но не е универсално. Когато работата се повери на професионалисти, се минава през основните етапи.
Сред които:
Напълно възможно е да свършите тази задача успешно и в домашни условия, ако разполагате с необходимите материали.
При по-малко замърсяване и начален етап на замъгляване, можете да си послужите с подръчни средства от бита.
Така например пастата за зъби има чудесен ефект и това не е шега. Освен това можете да опитате почистване на повърхността с вода и миещ препарат. Следва избърсване с чиста кърпа и подсушаване, за да установите какъв е резултатът.
Ако няма значима промяна, то вече е препоръчително да се снабдите с по-сериозни средства или да се обърнете към специалисти.
Съществуват специализирани сервизи за полиране на фарове, това обаче, както вече споделихме не означава, че не можете да се справите и сами.
За целта трябва да следвате стъпките, с които по-долу ще ви запознаем.
На първо място трябва да сте наясно с какво разполагате и да си дадете сметка колко е далеч прозрачният полимер от оптималното си състояние.
Докато полирате фаровете, едва ли искате да увредите боята на автомобила, така че е препоръчително да ограничите зоната за почистване. Можете да облепите границите на фара с хартиено тиксо.
Тук идва ред да се пробвате с паста за зъби, миещ препарат или друго подходящо за целта подръчно вещество. Нанасяте избраното върху повърхността и започвате да търкате с четка или гъба.
Поливането и изплакването с вода се прави, след като се уверите, че фарът е добре уплътнен, за да не попадне влага вътре.
Едва когато подсушите стъклото, ще разберете дали това е било достатъчно. Препоръчително е да снимате как изглежда лещата преди началото на описания процес и след приключването му, за да направите по-обективно сравнение.
Източник на изображение: Canva
До тук ставаше дума за почистване, а не за „дълбоко“ полиране на фара, понеже описаните действия биха били достатъчни само при леки промени по повърхността.
Ако ви предстои още работа, ето ги и следващите стъпки.
Колкото по-голямо е числото на абразивния продукт, толкова по-фина е материята. За сериозно пожълтяване е добре започнете с по-малко число, т.е. под 1000.
Специалистите препоръчват да се използват поне три шкурки: например 800 за начало и да се върви във възходящ ред (1000, 1500, 2000).
Още две неща е важно да се знаят в случая. Шкурката неслучайно се нарича водна – тоест, с нея не трябва да работи на сухо.
Най-добре е, ако имате на разположение постоянно течаща вода. Освен това при смяна на шкурките сменяте и посоките.
Казано по друг начин, ако с най-грубата търкате с въртеливи движения, то със следващия по големина номер трябва да търкате нагоре-надолу.
Това е втората стъпка, при която се извършва по-финото полиране на фаровете.
Тоест, с водната шкурка сте обрали мръсотията и най-горния слой от захабената пластмаса. Сега идва ред да използвате дискова шлифовъчна машина с подходящ накрайник.
Ако нямате машина за полиране, става и с кърпа или гъба, но ще се наложи да търкате повече.
Използването на полирпаста е ключово за тази стъпка, като тук отново се използват няколко вида полирпасти, с които се работи поетапно - от най-грубата и абразивна към по-финара.
При пастиране се отстраняват вече драскотините, които образуват т.нар. haze и причиняват дребни отблясъци.
При тази стъпка вече няма как да се мине без използването на машина. Финалното полиране води до пълно изглаждане на пластмасата. В употреба влизат дискове с влакна от вълна, върху които се нанася специална паста, много по-фина от тази за пастирането.
Не всеки би прибегнал до това, а и не във всеки случай е наложително. Все пак полагането на прозрачен лак или на друг вид покритие, което да дава допълнителна UV защита, помага състоянието на фара да се съхрани в най-добрия му вид за по-дълго време.
Това са най-важните етапи от процеса за полиране на фарове. Ако не искате да експериментирате с подръчни средства, пристъпете директно към доказаните методи на обработка с шкурка, пастиране и фино полиране.
А и закупуването на тези препарати и консумативи ще ви е от полза за бъдещо почистване.
Нека да обобщим какви материали ще ви свършат работа за полиране на фарове:
За да обясним защо е важно да поддържате в изрядно състояние защитните лещи на предните светлини, да се замислим какво се случва, когато те са мръсни, замъглени и пожълтели.
При това положение със сигурност не можете да използвате максималния капацитет на крушките, които трябва да осветяват пътя.
Източник на изображение: Canva
И това е проблем както за самите вас, така и за водачите на автомобилите в насрещното движение. Осветеността на шосето пред вас ще намалее значително, това ще затрудни навременните ви реакции и ще натоварва постоянно зрението.
За полиране на фарове не се изисква кой знае каква инвестиция, така че не правете компромис с комфорта и безопасността си заради толкова малък разход на усилия и средства.
Независимо дали ще се доверите на професионалисти в сферата, или ще се опитате да се справите сами, редовното полиране на фарове е важно за вашия автомобил.
Ако решите да се заемете с тази задача на принципа „Направи си сам”, трябва да се въоръжите с търпение, необходимото оборудване и да не пренебрегвате нито една стъпка.