Почистване на DPF филтър - как и защо?

  • Aug 23, 2023

Ауспух на кола

Източник на изображение: Canva

При всеки дизелов автомобил, излязъл на пазара в последните 20 години, рано или късно се появява проблем с фабричния филтър за твърди частици.

А това е важна част от изпускателната система, която намалява вредните емисии, която също така е свързана и с ефективната работа на колата.

Не само когато усетим, че тази ефективност намалява, но и обсъждайки адекватните грижи по автомобила с превантивен характер, често споменаваме нуждата от почистване на DPF филтър.

Има възможност този процес да се извърши и от неспециалисти, т. е. от самите шофьори.

В някои случаи обаче се налага собствениците на МПС, задвижвани с нафта, да се обърнат към сервизи, предлагащи специализирана услуга за почистване на дпф филтър.

 

За какво служи DPF филтъра?

Да започнем от абревиатурата. DPF идва от Diesel Particulate Filter, т. е. очевидно говорим за компонент, свързан с работата на дизеловите двигатели.

Можем да го срещнем и като FAP - това е френският вариант на абревиатурата за филтъра на твърди частици.

Неговата функция е да направи допълнителна филтрация на изгорелите газове, поради което винаги е свързан с катализатора и е поставен непосредствено след него.

Задачата му е да задържи вредните елементи като сажди и пепел, които постъпват в изпускателната система. Това се осъществява благодарение на пити с пореста структура, разположени във вътрешността на кутията.

Но след определен период на работа тези пити постепенно се задръстват и това се отразява силно негативно и на цялостната работа на двигателя.

Тогава трябва да се направи споменатото почистване на DPF филтър твърди частици, особено ако са налице определени симптоми на неизправност, които самата кола ни дава.

 

Причини за неизправност

Често проблемите просто се появяват с времето или след сериозна експлоатация.

Когато километражът надхвърли 200 000 км пробег, дори и да няма конкретни индикации за назряващ проблем, вашата кола ще се нуждае от почистване на ДПФ филтър, но това не означава, че непременно следва да си запазите час в сервиза.

Разбира се, има и начин почистването да се случва регулярно, без влагане на усилия и средства. Процесът се нарича регенерация и функцията е налице при повечето съвременни автомобили, задвижвани с нафта.

Колкото и невероятно да звучи, регенерацията става почти от само себе си.

Как се случва това обобщаваме накратко по-долу.

Споменахме, че питите в керамичната кутия “събират” саждите и пепелта, идващи с отработените газове. Но какво се получава, ако се натрупат прекалено много твърди частици?

Отговорът е прост – те запушват една или повече от порестите структури, това активира сензорите вътре в ДПФ - а и проблемът започва да се отразява на останалите системи в колата, включително и на работата на двигателя.

За да бъде предотвратен процеса, всяко ново дизелово МПС разполага с активна регенерация.

Тя стартира тогава, когато колата се кара на по-високи обороти (поне 2500) и на по-висока скорост (над 70 км/ч) в продължение на поне 15 минути. Така се вдига достатъчно висока температура на газовете, за да изгорят наслагванията.

Ако това се прилага редовно, машината получава качествено почистване на DPF филтър, без да се налага намесата на специалист, ремонт или подмяна.

Ремонт на дпф филтър

Източник на изображение: Canva

Тези обяснения ни доведоха и до една от най-важните причини за неизправност при въпросния компонент и тя е, че ако даден дизелов автомобил се управлява предимно в градска среда, то няма възможност да се активира пълноценна регенерация.

Щом не развиваме посочените по-горе скорост и обороти, питите не се почистват качествено и в даден момент се стига до сериозно задръстване.

Друг вариант за неправилно функциониране на филтъра за твърди частици е износването му.

То обикновено се случва над 150 000 - 200 000 км, дори и повече, но когато се използва некачествено гориво и не се шофира достатъчно често в извънградски режим, това може значително да ускори амортизацията му.

Възможно е също така филтърът за частици да бъде повреден и от физически удар, ако колата премине през неравност при по-висока скорост.

 

Какви са последствията от неправилната работа?

Запушването на DPF/FAP сегментът оказва влияние не само върху ефективността на изпускателната система, но и върху работата на двигателя.

Обикновено при проблем с филтъра за твърди частици светва индикация на таблото, която показва, че има нужда от регенерация или почистване на ДПФ.

Има и други симптоми, подсказващи за такъв проблем:

  • мощността на колата пада;
  • автомобилът влиза в авариен режим, което ограничава скоростта;
  • двигателят работи неравномерно на празен ход;
  • повишава се разходът на гориво.

При дизеловите двигатели с турбо съществува опасност да изгори именно турбината. Така че, без редовно и качествено почистване на DPF филтър рискуваме да си навлечем редица главоболия.

 

Почистване или премахване?

Стилът на каране е от съществено значение за активната регенерация на порестите пити. Щом температурата на изгорелите газове се повиши до диапазона 600 - 800 по Целзий, започва допълнителното изгаряне на твърди частици, които впоследствие се отделят като изпарение.

За целта трябва редовно да се шофира съответното МПС в извънградски условия с равномерна скорост и по-високи обороти.

Някои от по-модерните коли разполагат със система за паркинг регенерация. Процесът със загряване на изгорелите газове до нужната висока температура може да се задейства, без дори автомобилът да се движи.

Уви, това е сравнително нова функция, така че при нафтовите модификации от преди 10 и повече тя чисто и просто не съществува.

 

Как се почиства?

Има вариант и за машинно почистване на ДПФ филтъра. В специализираните сервизи се предлагат такива услуги, които могат да върнат качеството на компонента на над 90% от първоначалния му капацитет.

Механик ремонтира дпф филтър

Източник на изображение: Canva

С поредица от операции се извършва основно почистване и рециклиране на DPF, както и на катализатора, защото при проблем с филтъра за твърди частици е много вероятно и той да е задръстен.

Самото възстановяване на тези части струва значително по-малко от закупуването на чисто нови, така че периодичната профилактика е силно препоръчителна, дори да няма индикация за повреда.

 

Как се премахва DPF?

Демонтажът също е опция, към която често се прибягва, но заради високата цена на нов филтър някои водачи просто решават, че могат да свалят частта и да я заменят с резонаторна кутия. Това обаче създава много нови проблеми.

Първо, самото премахване на ДПФ - а е нарушение на закона, тъй като всички дизелови автомобили трябва да разполагат със система за контрол на вредните емисии.

Второ, в самата керамична кутия с порестите пити има различни сензори, които комуникират с бордовия компютър. При отстраняване на филтъра за твърди частици ще се появят различни грешки, възпрепятстващи работата на колата.

Има и специалисти, които умеят да „излъжат” компютъра на автомобила, но подобно решение нито е ефикасно, нито е трайно.

 

Можем ли да се справим сами?

Не е изключено сами да се справим със самото премахване на филтъра, но трябва да се извършат поредица от действия за разкачането на тази част от електрическата система и от връзката ѝ с бордовия компютър.

А това не е никак проста задача. Освен, че изисква набор от умения и инструменти, трябва да разполагаме с канал или с подемник, понеже кутията се намира в долната част на шасито и би било доста сложно да се свали, ако просто легнем и се проврем под колата. Казаното важи с още по-голяма степен за правилното му поставяне обратно.

Основният начин да се справим сами с почистване на DPF филтър е да задействаме колкото е възможно по-често качествена регенерация. А когато компонентът се задръсти, най-добре е да се обърнем към специалисти.

 

Какъв е изводът?

Филтърът за твърди частици в съвременните дизелови автомобили играе ключова роля не само за контрол на вредните емисии, но и върху цялостната работа на колата.

Трябва да следим как се представя автомобилът в това отношение и да реагираме своевременно. Има редица мерки, благодарение на които можем да го поддържаме в добро състояние.

А щом DPF компонентът вече се запуши прекалено, желателно е да се доверим на специалистите в областта, които да се заемат с почистването и рециклирането.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация