Автомобилите с автоматична трансмисия стават все по-популярни и това е напълно разбираемо предвид факта, че този тип трансмисия предлага удобство, практичност и комфорт при шофиране в градска среда.
Разбира се, като всяко друго нещо на този свят, и автоматичните кутии не са съвършени и след известно време на експлоатация или недобра поддръжка е възможно да се появят проблеми.
Ако при стартиране или при заден ход срещате все по-често затруднения при превключване на предавките, забавяне или изобщо предавките не искат да се включват, това е ясен сигнал, че имате проблем или с автоматичната скоростна кутия или с компютъра. В първия случай обикновено виновникът е трансмисионното масло, което е или замърсено или с ниски нива.
Проверете цвета и нивото на маслото. Ако то е бистро и с ярък червен цвят, значи е наред, но ако е с тъмночервен цвят и с по-гъста консистенция трябва да го смените. Ако цветът му е добър, проверете нивото и ако се налага долейте.
Ако проблемът е в компютърната система, нулирането ѝ понякога оправя нещата. Можете сами да нулирате компютъра, като извадите батерията за около 30 минути. Ако това не помогне трябва да потърсите специализирана помощ.
Забележите ли мокро червеникаво петно на мястото, на което паркирате автомобила си, вероятността да имате теч на трансмисионно масло е почти 100%. Тъй като тази течност никога не бива да тече, видите ли петно веднага трябва да вземете мерки, тъй ако не направите нищо, това може да се окаже доста голям проблем.
При теч не можете да се справите сами, а трябва да потърсите сервиз. Казваме това, не защото нямаме вяра във вашите способности, а просто защото проблемът е наистина сериозен и за отстраняването му се изисква източване на течността, смяна на филтъра и локализиране на точното място на теча.
Ако все по-често започнете да долавяте неприятна миризма на изгоряло, докато шофирате, напълно е възможно нивото на трансмисионната течност да е ниско, да има теч или да е твърде старо и да не може да изпълнява функциите си ефективно.
Проверете нивото и състоянието на маслото. Ако е малко долейте, а ако е старо го сменете с ново.
Ако след това продължавате да усещате миризма на изгоряло, трябва да посетите сервиз, тъй като проблемът може да не е в трансмисията, а в късо съединение в електрическата мрежа, в износени накладки и спирачни дискове или друго.
Ако докато шофирате усетите, че трансмисията пропуска предавки или преминава на по-ниски или по-високи спонтанно, това е много сериозен проблем и не бива да чакате и минута, за да го разрешите.
Обикновено, щом предавките приплъзват, причините могат да са няколко:
Първо проверете нивото на течността и ако се налага долейте. Ако това е причината за приплъзването сте се отървали леко и проблемът ще е решен
Ако обаче соленоидът е повреден трябва да се обърнете към специалисти, тъй като първо трябва да се установи дали повредата му е електрическа или механична, а след това да се извърши смяната.
Същото се отнася и ако повредата се окаже в някой от елементите на автоматичната скоростна кутия. Тогава не само трябва задължително да посетите сервиз, но и е напълно възможно проблемът да не може да бъде оправен и да се наложи да смените трансмисията.
Най-често неприятните шумове от трансмисията се дължат на липса на достатъчно смазка между движещите се части на автоматичната скоростна кутия. В други случаи обаче шумовете могат да се дължат по-сериозен проблем, който не може да бъде отстранен просто като проверите и долеете или смените маслото.
За да установите какво причинява шумовете е добре да се обърнете към сервиз.
Ако Check Engine на таблото свети със сигурност имате проблем, но няма да сте сигурни какъв е, докато не посетите сервиз. Защото индикатора за проблем може да свети както за авария в трансмисията, така и за проблем с двигателя или нещо друго, напълно различно.
Щом индикатора свети, трябва да разберете какъв точно е проблемът. Затова единственото, което можете да направите, за да го локализирате е да се обърнете към сервиз.
За да сте спокойни, че нивото и ефективността на маслото са наред е добре да го проверявате регулярно. Проверката е много лесна и можете да я направите сами. Просто трябва да откриете резервоара, да потопите мерителната пръчка и проверите нивото и цвета на течността.
Винаги, преди да закупите и налеете течността се консултирайте или с ръководството на автомобила или попитайте специалист.
Всеки път, в който сменяте маслото е добре да сменяте и филтъра. Дори и да ви изглежда сравнително чист, повярвайте, по-добре е да го смените заедно с маслото, за да нямате проблеми.
Ако се налага да теглите тежко ремарке или друго, по-добре използвайте кола с ръчна трансмисия. Казваме това, тъй като ако използвате автомобил с автоматична трансмисия, с който често да теглите тежки товари, това може да доведе до окисляване и прегряване на трансмисионната течност, което от своя страна да причини големи щети на скоростната кутия.
През зимните месеци е добре да оставите колата да се затопли за малко, преди да запалите. Така предпазвате трансмисията и си спестявате проблеми и посещения в сервиз.
Да, правилно прочетохте. Охладителната система предотвратява прегряването на двигателя, но също така осигурява охлаждането и на трансмисионната течност, преминаваща през скоростната кутия.
За да сте спокойни, че всичко със скоростната кутия е наред, не пропускайте ежегодната диагностика в специализиран сервиз.
Автоматичните скоростни кутии са механизми, ремонтът на които е доста сложен. Затова, ако не става дума за доливане на масло е по-добре да не се опитвате да “ремонтирате” трансмисията сами, за да не задълбочите още повече проблема.