Мерцедес Чочоне - култова легенда

  • Nov 22, 2023

Има автомобили, които са се превърнали в истински култ за запалените по високите скорости. Без никакво съмнение една от големите легенди на последните три десетилетия се нарича Мерцедес Чочоне.

Наистина, от завода в Щутгарт са излезли множество митични модели и модификации, но малко могат да се мерят със славата на „Дебеланкото”, който иначе официално е известен като Mercedes W124 E500.

Mercedes

Източник на изображение: Canva

 

Емблематичният Мерцедес Чочоне

Въпреки, че тази серия се произвежда в рамките на около 3 - 4 години и на пазара са пуснати малко над 10 хиляди бройки, Mercedes W124 E500 продължава да бъде истинска класика и до ден днешен.

Близо три десетилетия, след като от фабриката в Зинделфинген, недалеч от Щутгарт, излизат последните екземпляри от модела, той си остава любимец на автомобилните ценители.

И досега Мерцедес Чочоне продължава да държи висока цена особено, ако колата е запазена и добре поддържана.

Можем да изредим безброй суперлативи за тази класика. Едно от най-силните определения за нея е „перфектният седан”.

Още след първите тестове пък специализираната преса я нарича „вълк в овча кожа”, имайки предвид потенциала да ускорява изключително бързо за размерите и вида си.

 

Кой модел Мерцедес е наричан „Чочоне“ и защо?

Става дума за версия на продуктовата линия W124, която се произвежда в периода 1984 - 1997.

Е500 обаче се предлага за значително по кратък период от време - от 1991 до 1994 г., като в първите месеци на 1995 - та са произведени последните коли от серията по специална поръчка.

Mercedes W124 E500

Източник на изображение: Google

У нас тази кола е позната като Мерцедес Чочоне. Този прякор идва от италианското Ciccione, което се превежда буквално като „Дебеланкото”.

Не звучи особено елегантно за толкова култов автомобил, но определението винаги е било изричано ласкаво и се дължи на по-обемните, раздути калници, както и на широките лайсни по вратите.

А тази специфична особеност налага на гиганта Mercedes Benz да потърси помощ от своя съсед и конкурент в района на Щутгарт - Porsche.

 

История и произход на модела

Преди да видим как на бял свят се появява „Дебеланкото”, да започнем от това как е поставено началото на W124 - линията, от която се развива и серията E500.

Компактният седан се появява през 1984 г., като идеята за него тръгва още от края на 70 - те в търсене на по-голяма ефективност при разхода на гориво, подобрена аеродинамика и повишени стандарти за сигурност.

Но вместо стандартния двулитров двигател, през 1989 г. от Mercedes Benz решават да поставят 5 - литрово V - образно 8 - цилиндрово чудовище.

Оказва се обаче, че шасито на стандартния W124 няма как да побере такъв мотор, затова от компанията се обръщат към съседите от Porsche. Техният инженерен екип се заема със задачата да разшири предната част на шасито така, че да има място за новия V - 8 двигател.

Любопитното при целия процес е, че производството не се осъществява само в единия завод. При различните етапи от конструирането и асемблирането на Mercedes W124 E500 един екземпляр от серията бива преместван нееднократно от фабриката на едната компания в тази на другата и обратно.

При това сглобяването се прави на ръка, което означава, че за да бъде готова една кола, са необходими 18 дни.

Това обяснява и защо за период от около 4 години, между края на 1990 - та и началото на 1995 - та, са завършени малко над 10 хиляди бройки.

А също така става ясно и защо цената на този автомобил е толкова висока - тя стъпва на пазара при ниво от над 130 хиляди марки и задържа подобна стойност до края.

В днешни пари това отговаря на около 65 - 70 хиляди евро, но спрямо стойността на парите преди 3 десетилетия всъщност говорим за цена, която специалистите сравняват с тази на Бентли или други суперлуксозни марки.

 

Технологии и иновации

Mercedes 500E W124 разполага 5 - литров V8 двигател с мощност от 326 конски сили. Специфично е това, че Чочоне разполага с 4 - степенна автоматична скоростна кутия.

Фактът изобщо не пречи на своеобразната лимузина да ускорява впечатляващо бързо, като развива от 0 до 100 км/ч само за 6,3 секунди. Фабрично скоростта е ограничена до 250 км/ч.

Дебеланкото

Източник на изображение: Google

Сред иновациите, въведени от Мерцедес Чочоне, без съмнение са емблематичните раздути калници, допринесли и за този прякор.

Окачването е подсилено в сравнение със стандартния W124 и освен стабилност, осигурява и отличен комфорт.

Трябва да споменем и по-големите спирачни апарати, които пък налагат гумите да бъдат по-широки.

Като цяло моделът 500E е достатъчно нисък, за да осигурява изключително стабилно поведение на пътя.

 

Интериор и комфорт

Освен страхотния двигател и цялостното прекрасно поведение на автомобила има поне още една причина Мерцедес Е500 да бъде истинска легенда – това е интериорът.

Трудно е да изброим всички нововъведения и подобрения, направени от концерна от Щутгарт, с цел да повишат нивото на комфорта до максимум.

Ще започнем от кожените седалки, добавяме и множеството бутони, поставени, за да управляват различни процеси по време на движение.

Дори и в днешно време, когато вътрешното обзавеждане на модерните коли изпъква с множество екстри, “Дебеланкото” продължава да привлича със своята елегантност, функционалност и комфорт.

 

Специални версии и модификации

Първата версия на Мерцедес Чочоне, излязла официално през 1991 г., е толкова близка до съвършенството, че за известно време не се предприемат промени.

Модификации все пак са направени в последната година на производство (1994), като те засягат фаровете, предната решетка, капака на багажника и други.

Има изменения и при спирачките, като в късната история на модела се използва вариантът на R129 SL600 роудстъра.

Сред последните модификации на тази легендарна кола е вариантът E500 Limited.

Първоначално се предвижда да се произведат само 500 автомобила от тази серия, а в крайна сметка от завода излизат 951 екземпляра. Има и някои разработки, които са направени за колите, насочени специално за американския пазар.

 

Вечна популярност

Мерцедес Чочоне продължава да се радва на огромна почит сред феновете на автомобилните класики.

Вярно е, че с течение на времето и тази кола показва някои недостатъци.

Най-често срещан е казусът с ръждата, която понякога може и да е скрита, така че с нея трябва да се внимава.

Появяват се и проблеми с двигателя – най-вече заради износването на уплътнения и гарнитури, също така главоболия може да създаде и дистрибуторната капачка.

Според специалистите начинът, по който са позиционирани полуоските, също може да предизвика проблеми.

Но въпреки казаното до тук и въпреки високия разход на гориво, тази кола запазва култовия си статут.

И досега моделът си остава една от легендите на Mercedes Benz, продължавайки да се радва на завидно търсене.

Естествено, могат да се открият вече само употребявани екземпляри, а цената дори и на тези с повече проблеми е все така висока.

 

Заключение

Казват, че „Дебеланкото“ е живото доказателство как инженерите на Mercedes Benz са спечелили битката със счетоводителите на компанията.

Действително, при този модел автомобилният гигант от Щутгарт не пести усилия и средства, за да създаде една кола, която се доближава до съвършенството.

Легендата Мерцедес Чочоне е толкова силна, че продължава да ни вълнува днес, а запазените и добре поддържани коли от тази серия са истинско богатство.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация