Кои коли имат DPF филтър?

  • Aug 17, 2023

Ауспух на автомобил

Източник на изображение: Canva

Това е един доста чувствителен компонент при съвременните автомобили, който често отвежда собствениците на съответните МПС - та до сервиза, а решенията на създалите се ситуации могат да струват скъпо.

Става за дума за филтър за твърди частици при возилата, работещи с дизелово гориво.

Това отговаря достатъчно ясно на въпроса кои коли имат DPF филтър за твърди частици - само тези, които се задвижват с нафта.

Това разбира се не означава, че при бензиновите автомобили няма аналогични компоненти. Те обаче не се наричат по този начин. Затова, ако сте собственик на кола, която зареждате с А95 или А100 и майсторът ви съобщи, че дпф устройството ви е за смяна, то или ви лъже, или използва неправилен термин.

Но нашият фокус в случая е насочен конкретно към това какво е DPF филтър, как трябва да се поддържа, какви проблеми може да създаде и как те могат да бъдат решени.

 

Защо DPF филтърът е важен за автомобила?

С оглед на замърсяването, което причиняват превозните средства, в последните няколко десетилетия са въведени редица изисквания, с които се цели да се намали на вредния отпечатък от работата на МПС - тата върху околната среда.

И тук не става дума само за вредното въздействие на отработените газове, но и за твърдите частици, излизащи от изпускателната система на превозните средства.

Твърдите частици също влияят негативно върху качеството на въздуха и затова още преди половин век започва да се обмисля как да се намали този вреден ефект.

Въвеждането на филтъра на твърди частици при превозните средства става факт след 1985 г. и вече е неизменна и задължителна част от всеки един дизелов автомобил.

дпф филтър

Източник на изображение: Canva

За да си отговорим защо DPF е толкова важен компонент, трябва да уточним мястото му и това каква роля изпълнява в работата на автомобила.

Той се намира на пътя на изпускателната система, като практически без изключения всеки филтър за твърди частици се поставя след катализатора.

Разглежданата част представлява керамична кутия (с тегло между 1,2 кг и 6 кг в зависимост от модела), чиято вътрешност се състои от няколко пити с пореста структура.

Целта на този компонент е да задържа фините прахови частици, отделяни при изгаряне на горивото.

По този начин се ограничава замърсяването на околната среда, в което се смята, че дизеловите двигатели имат сериозна роля.

Но функциите на филтъра не се изчерпват до тук. Устройството на модерните дизелови автомобили е такова, че състоянието и работата на DPF са пряко свързани и с правилното функциониране на самата кола, както и със „здравето” на други части по нея.

И не на последно място трябва да се отбележи, че щом има неизправност по филтъра на твърди частици, колата ще покаже по-високи нива на замърсяване при технически преглед.

Съгласно съвременните Европейски стандарти отчетените стойности ще имат значение за това къде може да се движи съответното МПС - тема, която тепърва навлиза в България, но ще става все по-актуална.

 

В кои автомобили се среща?

Още в началото уточнихме кои коли имат DPF филтър. Такава кутия след катализатора се поставя единствено при автомобили, работещи с дизелово гориво.

Самото съкращение говори достатъчно красноречиво - Diesel Particulate Filter.

Това не означава, че бензиновите модели нямат подобни приспособления - и те трябва да отработват твърдите частици, макар че при тях този проблем не е толкова съществен.

Можем да срещнем аналогичните филтри с абревиатури като GPF (Gasoline Particulate Filter), PPF, EPF и т.н.

Настоящият материал се концентрира върху колите, които използват дизелово гориво и уточняваме, че DPF задължително се инсталира на автомобили, произведени в последните две десетилетия.

При някои модели още от 90 - те също има кутия за спиране на твърдите частици, но не при всички, докато през настоящия век и особено след 2010 г. просто не се правят изключения.

 

Колко е експлоатационният му срок?

ДПФ филтърът да е една от най-издръжливите части на автомобила, но само ако се експлоатира правилно. А това до много голяма степен зависи както от условията, при които се кара колата, така и от нейната поддръжка и в частност - грижата за този конкретен компонент.

Стандартно експлоатационният живот на филтъра трябва да е поне 200 000 км, достигайки понякога и до 300 хиляди.

Само че, когато проявяваме немарливо отношение, съществените проблеми могат да започнат и преди да навъртим 50 хиляди километра.

 

Какво може да доведе до толкова значително съкращаване на живота на DPF - a?

Вече обяснихме, че ролята му е да спира твърдите частици след изгаряне на горивото, но не стана дума как автомобилът ще се отърве от тези сажди.

износен дпф филтър

Източник на изображение: Canva

А това се случва при изгаряне с висока температура на отработените газове - процес, който се нарича регенерация.

Именно той е основният начин за почистване на филтъра. Неприлагането му достатъчно често и редовно обаче води до куп проблеми.

 

Какво може да причини неговата неизправност?

Когато филтърът за твърди частици не функционира правилно, това се отразява на няколко различни системи и влияе негативно на цялостната работата на автомобила.

Има три основни причини да се получи дефект при DPF:

  • Неизправност на някой от сензорите, които подават данни към бордовия компютър на колата;
  • Физическо износване на тази част или на някой неин компонент;
  • Нередовна и недостатъчна регенерация на DPF филтъра.

Първият проблем се получава, ако един от електронните датчици не работи добре. Това може да стане факт и вследствие навлизането на масло в изпускателната система.

Физическото износване е налице както при надхвърляне на предписанията за период на експлоатация по километраж, така и от механична неизправност или удар.

Най-честите проблеми все пак са свързани с недостатъчно често прилагана регенерация на DPF.

Както стана дума, тя се осъществява при високи температури на отработените газове. За да изгорят наслоените сажди върху питите, те трябва да се загреят до около 600 градуса.

Идеалните условия за процеса са при продължително извънградско шофиране, когато се развива по-висока скорост.

Това ни подсказва какво може да доведе до проблеми с филтъра за твърди частици, а именно, ако автомобилът се управлява само или основно в градски условия и не се вдига висока скорост, няма как да се повиши достатъчно температурата на отработените газове.

При новите дизелови автомобили вече има система и за регенерация на паркинг, при която почистването на филтъра се извършва на място, като се включи специален режим, който сам да развие необходимата температура.

Ако все пак се стигне до запушване на DPF, това повлича след себе си много други главоболия.

Сред които:

  • Прегряване на турбината и излизането ѝ от строя;
  • Понижаване мощността на двигателя (колата може да влезе в авариен режим);
  • Повишен разход на гориво, неравномерна работа на агрегата и т.н.

Един от „симптомите“ за проблеми с филтъра за твърди частици е светването на Check Engine лампичката.

Но има вероятност индикаторът на таблото да се отнася и до други неизправности, така че трябва да се провери дали сигналът идва от DPF или от друго място.

За почистване на питите често се стига до сервиза, когато филтърът все още може да бъде спасен, а не се налага подмяната му с нов.

Кола на пътя

Източник на изображение: freepik.com

 

Заключение

Филтърът за твърди частици е компонент, на който трябва да се обръща внимание, дори и когато не получаваме индикация за проблем.

Следването на характерните нашенски хитрости, заобикалящи DPF - а, щом започне да показва дефекти, не е препоръчително.

Изправността на филтъра има важно значение както за щадене на околната среда, така и за функционирането на други ключови системи в устройството на автомобила.

А качествената регенерация удължава максимално експлоатационния живот на филтъра, спестявайки ни средства за преждевременната му подмяна.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация