Кога да използваме фарове за мъгла?

  • Sep 15, 2023

Шофирането при лоши атмосферни условия изисква управление на автомобила с повишено внимание и мисъл за максималната безопасност на пътниците и останалите участници в движението.

автомобил с включени фарове

Източник на изображение: Canva

Една от мерките, които можем да предприемем при тежка метеорологична обстановка и влошена видимост, е използване на халогенни фарове за мъгла.

Тези специални светлини помагат на водачите при по-предизвикателна климатична обстановка, защото могат да са полезни не само при мъгла, каквото е основното им предназначение, но и при обилен снеговалеж, силен дъжд, сериозна запрашеност поради ураганен вятър и други ситуации.

В същото време е необходимо да се знае, че употребата на светлините за мъгла трябва да е съобразено с рамките, заложени в Закона за движение по пътищата.

Този вид фарове имат спомагателна, а не основна роля, като следва да бъдат и правилно монтирани, за да постигнат желания ефект.

 

Същност и особености на фаровете за мъгла

Светлините за мъгла са по-специфични в сравнение със стандартните уреди за осветяване и сигнализация на маневрите, с които разполага автомобилът.

Има два вида фарове, предназначени да се използват само при значително намалена видимост. Те биват предни и задни, в зависимост от позицията си излъчват специален нюанс от светлинния спектър, а и се монтират по различен начин.

Най-често задните светлини за мъгла са поставени фабрично от производителя.

Те излъчват червен цвят, по-силен и осезаем от онзи на стоп светлините (спирачните фарове), за да бъдат достатъчно добре различими от водача на автомобила, движещ се отзад.

При предните фарове за мъгла нюансът вече е по-различен - те излъчват жълта или бяла светлина. Жълтият цвят се разсейва по-малко при намалена видимост в сравнение с други отрязъци на спектъра, а освен това не заслепява шофьорите в отсрещното платно.

Но за да се постигне желаният ефект, е много важно как ще бъдат монтирани предните допълнителни светлини за мъгла.

Разполагат се ниско, на около 30 см над земята, за да вършат оптимално работа. Височината изобщо не е случайна – под нея не се задържа мъгла и светлината достига максимално далеч.

Щом прибегнем до използване на фарове за мъгла отпред, те трябва да бъдат насочени надолу, за да осветяват настилката, маркировката, потенциални неравности и да не заслепяват водачите, идващи от обратната посока.

кола с включени фарове за мъгла

Източник на изображение: Canva

Следва да сме наясно, че по същността си това са помощен вид автомобилни светлини. Качествените LED или халогенни фарове за намалена видимост поради мъгла често са достатъчни, за да ни осигурят по-добър поглед върху пътя.

Но в България подобен вид светлини по смисъла на Закона за движение по пътищата са дефинирани така, че не може да се използват самостоятелно.

 

Кога е редно да ги включваме?

За използване на фарове за мъгла трябва да натиснем специален бутон на таблото, който да ги активира. Обикновено той е поставен отделно от стандартните къси светлини, но близо до тях.

Означението върху конкретния бутон също има значение - ако лъчите сочат надолу, става дума за предните, а ако са хоризонтално изобразени, копчето включва и изключва задните светлини за мъгла.

Те не се пускат във всеки един момент. Използване на фарове за мъгла е редно да има тогава, щом е налице мъгла, снеговалеж дъжд или друг фактор, който осезаемо пречи на видимостта.

При нормални условия не е редно да активираме специалната светлина.

Но какво означава да се използва, само когато видимостта е силно затруднена?

Най-просто казано, не бива да ги пускаме веднага, щом забележим, че някъде на хоризонта пред нас въздухът посивява.

Има конкретни параметри, които сме задължени да спазваме за използването на такива фарове – видимостта трябва да е намалена под 50 метра, за да включим бутона за задните светлини за мъгла.

При предните разстоянието е малко по-голямо - 100 метра, те са и препоръчителната дистанция на движение зад автомобила, намиращ се пред нас.

Независимо дали е мъгливо, мокро или условията са нормални, това е разстоянието, необходимо за спирачен път при движение със съобразена скорост.

Ако е налице силна мъгла, така или иначе не само фаровете като предпазна мярка влизат в действие.

Скоростта следва да се намали значително, за да имаме време за реакция. Не можем да разчитаме само на предните светлини, въпреки че те безспорно помагат много.

 

Има ли законови изисквания за тяхната употреба?

В Закона за движение по пътищата е ясно определено кога е допустимо използване на фарове за мъгла.

Вече посочихме параметрите, що се отнася до това колко далеч стига погледът ни.

Предните фарове се включват, когато не можем да видим на повече от 100 метра. А при задните светлини за мъгла говорим за видимост, намалена под 50 метра.

Също така е важно да запомним, че според Закона за движение по пътищата тези фарове не могат да се използват самостоятелно.

Това, че включваме допълнителни светлини за мъгла, не ни освобождава от задължението да пускаме късите светлини.

А както знаем, вече повече от десетилетие нормативната уредба в България задължава водачите да карат с включени фарове по всяко време, независимо дали е в светлата, или в тъмната част на денонощието.

кола по пътя

Източник на изображение: Canva

В този ред на мисли много водачи смятат, че използването на дълги светлини е забранено при влошена видимост. Това не е точно така.

По принцип не е редно да се използват фаровете, които пращат лъча на по-далечно разстояние, ако се намираме на по-малко от 50 метра зад друг автомобил. А щом се разминаваме с кола в насрещното платно, трябва да превключим от дълги на къси при дистанция не по-малка от 150 метра.

В Закона за движение по пътищата изрично е регламентирано кога не трябва да се употребяват подобен вид светлини, а посочените параметри се вписват и в рамките за използване на фарове за мъгла. Тоест тези допълнителни светлини за мъгла се включват само в комбинация с късите.

А освен че пускането на дългите е безполезно при намалена видимост, то може да бъде и много опасно – не само поставяме в риск водачите от насрещното платно, заслепявайки ги, но далечно падащите лъчи са и по-високи и остри, отразяват се в капките влага във въздуха и пречат на самите нас.

 

Как да изберем подходящи крушки за фарове за мъгла?

Обикновено задните светлини за мъгла са фабрично монтирани. Просто следва да проверяваме регулярно дали работят. Ако искаме да си вземем нови, трябва да се уверим, че лъчите им са в допустимата гама на червеното.

Предните фарове за намалена видимост обаче не толкова често биват предвидени от производителите и се налага да се поставят допълнително.

Задължени сме да изберем подходящия модел LED или халогенни крушки, излъчващи светлина в белия или жълтия спектър. Обезателно фронталните фарове за мъгла се поставят така, че да стоят на около 30 см над настилката и да сочат надолу.

 

Заключение

Без съмнение използване на фарове за мъгла е не само полезно, но и абсолютно необходимо при движение в обстановка със затруднена видимост.

Това обаче не ни освобождава от пускането на късите светлини – поне в България Законът за движение по пътищата ни задължава да го направим.

Не е позволено допълнителните светлини за мъгла да се включват при ясно време, нито пък да се комбинират с дългите светлини.

Фаровете за мъгла идват на помощ тогава, когато имаме нужда от тях, а не са просто една екстра в устройството на автомобила.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация