Какво символизира емблемата на Шкода?

  • Jan 3, 2024

Чешката автомобилна гордост Шкода продължава да се доказва по пътищата и сега, но малцина всъщност знаят какво символизира емблемата на Шкода.

А логото на производителя безспорно е едно от най-интересните и разпознаваемите в тази сфера.

Skoda

Източник на изображение: Unsplash

 

Какво представлява марката Skoda?

Марката Skoda съществува повече от 160 години, като в първия половин век от историята си е свързана най-вече с оръжейното производство. Това е една от най-големите компании на територията на днешна Чехия, основана още по времето, в което страната е била част от Австро-Унгария.

От 20-те години на XX век Шкода навлиза в автомобилната индустрия, създавайки не само леки коли, но също така автобуси, трактори и т.н.

Години наред марката Skoda е нарицателно за достъпна, масова кола, която обаче е и обект на доста майтапи. Тази представа не кореспондира с реалността, тъй като понастоящем чешкия бранд, вече собственост на германския гигант Volkswagen, предлага на пазара висок клас и модерни автомобили, включително и такива, предназначени за премиум потребители.

 

Произход и история през годините

Това е един от най-старите чешки производители на автомобили, като корените на компанията са поставени още в края на XIX век.

През 1896 в град Млада Болеслав, който тогава се намира в пределите на Австро-Унгария, е даден стартът на предприятието Laurin-Klement, първоначално насочено към продукцията на велосипеди.

По-късно фабриката се ориентира и към производството на автомобили, като използва марката Slavia, след това се спира на инициалите на двамата основатели - Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент.

Но след Първата световна война настъпват затруднения. Тогава на сцената се появява марката Шкода. Тя съществува още от 1859 г., но десетилетия наред е фокусирана върху разработването и производството на оръжия.

През 1925 г., вече в новообразуваната държава Чехословакия, компанията е достатъчно голяма и търси разширение на своето производство в други сфери.

Тя придобива Laurin & Klement и навлиза в автомобилната индустрия.

автомобил Skoda

Източник на изображение: Unsplash

След Втората световна война Чехословакия остава на изток от Желязната завеса, но Skoda продължава да произвежда коли, които се пласират и на запад, включително във Великобритания и САЩ.

Въпреки че изостава в технологичните модернизации по това време и се придържа най-вече към поставянето на двигатели в задната част, марката все пак отстоява мястото си като добра алтернатива в най-бюджетния сегмент.

Падането на комунистическия режим в Чехословакия води до следващата голяма промяна в историята на компанията.

В началото на 90-те години е задвижена процедурата по приватизацията на Skoda, а интерес към придобиването проявяват цели 24 компании, сред които BMW, GM, Ford и Mercedes-Benz.

Но на финалната права при наддаването остават Renault и Volkswagen, спечелено от германския концерн. Това поставя нова ера в производството на Шкода.

Компанията не само е спасена и оздравена, но придобиването от страна на гиганта от Волфсбург дава тласък, за да издигне чешките коли на съвсем друго ниво.

От VW подобряват значително дизайна на новите версии, излезли от заводите на Skoda. Така марката променя и имиджа си - обичайните вицове по адрес на тези коли от 80-те години вече не са актуални, а автомобилите им от последния четвърт век намират място не само в бюджетния сегмент, но и на по-високо потребителско равнище.

 

Технологии и иновации

Едно от големите предимства на Шкода се дължи на това, че е част от групата на Volkswagen. Доста от частите и компонентите, които се произвеждат за „народната кола” в Германия, са съвместими с вложените в моделите на чешката гордост.

Това важи с особена сила за двигателите - откриваме редица примери за TSI мотори, работещи успешно под капака не само на VW, но и на Skoda.

В последните години компанията непрекъснато прави подобрения в дизайна и аеродинамиката на своите коли.

Същевременно акцентът върху бюджетното возило не е изчезнал, въпреки че се радваме и на блестящи премиум модели. Шкода все така продуцира някои от най-достъпните и икономични леки коли, които не изискват и кой знае колко скъпа поддръжка.

 

Популярни модели

Нямаше да говорим за популярността на емблемата, която краси предния капак на Шкода,  ако ги нямаше успешните модели. В своята история, Шкода създаде редица успешни автомобили, които спечелиха почитатели и повишиха репутацията на бранда.

Ще пропуснем годините на ранната Felicia, на концепцията Favorit, за да обхванем това, което се случва предимно в последните 30 години. А то дава нови нюанси на символиката в емблемата на Шкода.

 

Skoda Octavia

Модел с това име се появява още през 1959 г., но ние говорим за модерната концепция, стартирала през 1996 г.

В момента се намираме в периода на продукция на четвъртата генерация на Skoda Octavia, като с всяко следващо поколение непрекъснато се подобряват визията и оборудването.

Skoda Octavia

Източник на изображение: Unsplash

Иначе от самото начало това е един солиден, широк и удобен седан, отговарящ напълно на характеристиките за сполучлив семеен автомобил.

С годините към това се прибави повече блясък и скорост, за да превърне Октавия в безспорния фаворит на Шкода.

 

Skoda Superb

Това е най-успешната версия на чешкия производител в D-сегмента - голяма семейна кола, която обаче с течение на развитието си придобива все повече премиум елементи.

Skoda Superb е въведена в производство през 2001 г., като за малко наскоро стартира четвъртата генерация в историята на модела.

Skoda Superb

Източник на изображение: Unsplash

Някои от TSI двигателите на Супърб са особено впечатляващи: достигат до 270 конски сили и развиват до 250 км/ч (при това с фабрично ограничение). А нивото на оборудване не отстъпва на предлаганото от VAG при другите му брандове.

 

Skoda Fabia

Това може би е „грозното пате” на компанията, но в интерес на истината е и един от най-успешните модели на Шкода. Оригиналната концепция на Фабия с 3-цилиндров двигател карат мнозина да гледат на подобна кола с насмешка, но изражението се променя, когато стане дума за икономичност.

Skoda Fabia се произвежда от 1999 г., като от самото начало спада към сегмента на малката градска кола. Производството продължава и досега, като вече навлезе в четвъртото поколение на модела.

 

Skoda Yeti

Чешкият производител навлезе и в продукцията на кросоувър автомобили благодарение на този модел. Skoda Yeti се появи на пазара през 2009, като още в първата година е обявена за семейна кола на годината.

Линията се задържа до 2017 г., което не е толкова много време, но това не означава, че моделът се е оказал неуспешен. Не – компанията продължи да развива SUV концепцията, но с ново име.

На мястото на Йети се появи Skoda Karoq, като и досега доста коли от предишното поколение продължават да се движат без проблеми по пътищата.

 

Какво символизира емблемата на Шкода?

Стигаме и до въпроса, който си задаваме от самото начало. Ако ви прилича на индиански пера, то не сте далеч от истината. Но пък ще се запитате какво общо има коренното население на Северна Америка с чехите?

Това остава мистерия, както признават и от компанията. Ясно е само, че „Крилатата Стрела” се използва като лого на Skoda вече от близо век.  Този символ е въведен през 1925 г. и оттогава до ден-днешен остава на предния капак на колите, като се наблюдават минимални промени във визията.

Смята се все пак, че индианските пера и главата се дължат на моментно вдъхновение у тогавашния търговски директор на фирмата Томаш Маглич.

 

Заключение

Дори и да се чудим защо индиански пера и стрели красят логото на чешки производител, то без съмнение знаем какво символизира емблемата на Шкода за потребителите.

Те свързват марката с надеждност, достъпни цени, икономично каране и непрекъснато развитие в нивото на удобство и оборудване. „Крилатата Стрела” продължава да лети напред и да печели нови и нови почитатели.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация