За да функционира правилно един автомобил, всички негови елементи трябва да са в изправност, дори най-дребните на пръв поглед. Една добре работеща кола не само може да повиши безопасността ни на пътя, но и да ни осигури е едно по-комфортно пътуване.
Една от важните части за нашия автомобил е хидравличната помпа тъй като тя изпълнява важни функции като например контрола над волана и съответно посоката на автомобила. От хидравличните системи при спирачките например зависят също спирането, поддържането на теглото на автомобила и плавното возене на автомобила.
Състоянието на хидрамличната помпа не бива да се подценява. Редовното следене за нейната изправност може да ни гарантира по-малко проблеми в бъдеще и да си спестим време и пари за ремонти.
Хидравличната помпа трансформира механичната енергия в хидравлична, при което се произвежда налягане, което притиска хидравличния флуид по посока от резервоара към системата.
Тя е устройство, което трансформира въртеливото движение от волана в линейно, с което се направлява посоката на движение в автомобила. Принципа на действие наподобява този на зъбната рейка, наречена още “crémaillère”.
Хидравличната помпа има редица приложения в кормилната уредба, хидравличния крик, багери като например BobCat, JCV, CAT, John Deer и др.) камиони с падащ борд, бетоновози, окачване на ходова част и окачване на хидравлична преса на коли (например Mercedes ABC).
Когато става въпрос става за ремонт на хидравличната помпа е желателно да се консултираме първо със сервизен механик, преди да пристъпим към поправка. В сервиз могат да ни кажат най-точна диагноза за състоянието на хидравличната ни помпа и от какъв ремонт се нуждае. Ако все пак сте решили да я ремонтирате сами и имате предишен опит с подобни ремонти, предлагаме ви следните стъпки.
Ремонтът не би трябвало да е труден, ако проблемът е само в семерината и лагера, ако разполагаме с подходяща скоба за премахване на шайбата или винтова преса. Тъй като шайбата е набита в оста на горещо-пресова сглобка, нужно ни е голямо усилие, за да се свали и да набие обратно след това. Не може да се използва чук за тази цел.
1. Сваляме помпата
2. Почистваме от масла и мръсотии
3. Махаме задния капак, след като сме отстранили пружинния пръстен. Той се сваля лесно тъй като има технологичен отвор за по-удобно сваляне на пръстена или се прави друг отвор на подходящо място, но обикновено се сваля лесно.
Бавно и внимателно махаме капака, за да можем да премахнем всички вътрешни части на помпата и да види в каква последователност са сглобени. Трябва да обърнем внимание към къде сочи корпуса.
4. Внимателно махаме вътрешностите на помпата като се описва последователността и посоката на махнатите елементи. Не е препоръчително да се мие или обезмаслява на момента, защото на пластините и другите елементи ще се появят ръждиви петна.
След това проверяваме за някакви механични повреди или разкъсвания по работните повърхности. Ако открием някакви проблеми, няма смисъл да преминаваме към следващите стъпки, а по-разумно е да вземем нещо от моргата.
5. Трябва да свалим зегерката, която поддържа предния лагер. При детайлен поглед, можем да забележим, че тя почти не се вижда и да си помислим, че не можем да я свалим.
При тази ситуация разполагаме с две опции. Първият начин да свалим зегерката, който е по-популярен, е да пробием една или две дупчици с размери около 2мм на корпуса на помпата, като се стараем да уцелим канала на зегерката и дупките да са в двата й края. С помощта на два щифта притискаме и проявявайки малко търпение, отлепяме зегерката от леглото й и я придърпваме. Така вече бихме могли да я изкараме.
Вторият начин е да пробием в шайбата два отвора и допълнително още два симетрични на първите за баланс. Това се прави с цел да имаме по-добър достъп до ушенцата на зегерката и използвайки правилния тип клещи да извадим зегерката. Добре е отворите да са поне около 8мм и да са следват по права линия радиуса на зегерката, а освен това и разстоянието между тях трябва да съответства на същото разстояние, което е между ушенцата на зегерката.
6. Следващата стъпка е да издърпаме оста заедно с лагера. В същото време внимаваме да не повредим опашката на оста понеже се намира в иглено лагерче в задния капак. Това лагерче обикновено не се сменя.
7. Сега ни предстои да избием винтовата преса или по друг начин лагера и втулката държаща шайбата едновременно. Долния пръстен на лагера служи за опора при избиване като той подпира и втулката. Препоръчително е да загреем с горелка втулката като внимаваме да не попада пламък по оста. Тази задача изисква голямо внимание и усилие от наша страна.
8. Изкарваме лагера и семеринга, които трябва да заменим с нови. За тази цел е необходимо да посетим специализиран магазин за лагери и семиринги, които не са скъпи.
9.Набиваме новия лагер. Не бива да се ползва опашката на оста за опора. Тя ще има допир с конусния участък от оста, където няма работна повърхност.
10. Използваме горелка, за да нагреем втулката на шайбата до вишнево червено и бързо набиваме втулката на оста, като за това ще ни е необходима преса или друго и при тази задача се прилага по-голямо усилие. Втулката трябва да е на едно ниво с челото на оста.
11.Измиваме добре вътрешността на помпата с кореселин и използваме масло за хидравлика или за автоматични скоростни кутии, за да я намажем.
12.Поставяме семеринга.
13. Измиваме оста с кореселин и я намазваме с масло. Нанизваме зегерката през оста и внимателно и бавно поставяме лагера в леглото му. Трябва да поставим зегерката обратно в канала.
14. Измиваме всички вътрешни компоненти и тогава омасляваме. Внимателно монтираме всички части точно в този ред, посока и ориентация, в който сме ги свалили.
15. Притискаме внимателно капака и поставяме пружинния пръстен.
Сега остава да я монтираме на колата и да напълним казанмето догоре с масло, предназначено за автоматични скоростни кутии. Необходимо е около 1 литър масло. След това запалваме автомобила за кратко и изгасваме. Правим наляво и надясно няколко пълни завъртания на волана и това е всичко.
Това са обикновено буталото, хидравличните клапани, хидравличните цилиндри, уплътнението, щуцерите, маркучите, редуктора, зъбите.
Няма как да говорим за хидравлична помпа и да не споменем и хидравличната рейка, която има важна роля за функцията на хидравличната помпа. Хидравличната рейка е част от кормилната система на автомобила. Обикновено тя върви в комплект с хидравличната помпа. Според това какъв е модела на автомобила хидравличните помпи могат да бъдат хидравлични, механични елекро-механични и електрически.
Ролята на кормилната рейка е да пренася флуида до и от помпата през хидравличната система. Те могат да бъдат гъвкави асемблирани маркучи или здрави метални тръби. През рейките преминава хидравличната течност, която е под вакуум и налягане.
Хидравличните маркучи пренасят като използват леки компоненти, които се характеризират с гъвкавост. Тя създава механична връзка между волана и окачването на автомобила. Трансформира въртеливото движение на волана в постъпателно. Абсолютно опасно е да шофираме с повредена кормилна рейка.
Кормилните рейки биват три вида: хидравлични, електрически и механични, като най-опростеният вид рейка е механичната рейка, тъй като тя няма никакви допълнителни преобразователи на прилаганата сила, още наречени усилватели.
При хидравличните и електричните рейки има допълнително усилване на въртеливото движение, целящо да улесни шофьора. Хидравличната рейка е оборудвана с хидравличен редуктор, захранващ се от двигателя, а електрическата разполага с електродвигател. Тези два вида все по- масово преобладават в съвременния автомобил, но устройството им става все по-сложно и съответно и поддръжката на самата кола става по-особена.
Ако сме решили да поправяме рейката, трябва да се убедим, че колата ни е със здрава хидравлична помпа и няма теч на хидравлично масло. Ако имаме такъв проблем, шансът новата ни рейка да се развали е огромен.
Те са отговорни за налягането, посоката и оттичането на флуидите.
Задвижките трансформират хидравличната енергия в механична. Задвижките представляват хидравлични цилиндри. Намират приложение в селското стопанство, строителството и индустрията.