Какво е ВАНОС на БМВ?

  • Jan 4, 2024

Баварската класика има хиляди почитатели у нас, но далеч не всеки от тях може да отговори какво е ВАНОС на БМВ. Вероятно има собственици на автомобили от тази марка, които не подозират, че тази функция е заложена в устройството на двигателя им.

Така или иначе говорим за технология, изобретена от германския производител сравнително наскоро, като начинът ѝ на действие не от най-лесните за обяснение и разбиране.

Но все пак ще се опитаме да опишем какво представлява VANOS при двигатели на BMW.

Vanos BMW

Източник на изображение: Canva

 

Какво представлява системата VANOS?

Първите варианти на тази концепция се появяват още през 1992 г. при бензинови модели на БМВ.

Баварският производител започва да разработва системата за променливо отваряне на клапаните в този период, а названието VANOS всъщност идва по-късно.

То е съкращение от VAriable NOckenwellenSteuerung и можем да го преведем като “променливо разпределение на газовете”.

Този начин на работа на двигателя се среща и при други марки, като носи общото наименование VVT (Variable valve timing). Но при BMW се използва терминът VANOS, а и без съмнение германската компания е сред пионерите в развитието на цялостната концепция.

А самата идея се заражда с целта да се оптимизира изгарянето на гориво и намаляването на вредните газове, които се отделят в атмосферата.

За да разберем какво е ВАНОС на БМВ, трябва да направим разбивка как работи колата при различна степен на оборотите.

Когато автомобилът се движи на високи обороти (над 3500 - 4000 в минута), то тогава постига оптимално изгаряне на горивото и се доближава до максималната мощност. При такива показатели КПД - то на двигателя е по-високо, а процентът на изгорелите газове е по-малък.

Само че при ниските и средните обороти (от 700 до към 3000-3500) изгарянето на горивото не е толкова ефективно, особено при бензиновите двигатели.

Получава се така, че когато всмукателният клапан е отворен максимално, притокът на горивната смес не се оползотворява напълно и голяма част напуска в посока към системата за изхвърляне на отработени газове, без да е свършила работа.

 

Основни елементи и характеристики

От БМВ разработват технология, която да контролира количеството на газовете, подавани към цилиндрите, като се синхронизират с оборотите на автомобила.

Най-общо казано, при ниски и средни обороти всмукателният клапан не се отваря напълно, а само до някаква степен. При някои модели това се отнася и за изпускателния клапан.

VANOS неизменно е свързана с разпределителния вал. Има и двигатели с повече разпределителни валове, най-често два (един за всмукателните и един за изпускателните клапани). Системата може да променя позицията на разпределителните валове спрямо коляновия вал.

Технологията е сред най-модерните при появата си, но дизайнът е относително прост. Системата се състои от бутала, чиято функция е да променят позициите при разпределителния вал (валове), като по този начин променят времето, за което се отваря клапанът.

Всичко това се ръководи от електронен блок за управление (ECU). Той приема данни от мрежа от сензори, които показват текущото ъглово положение на валовете.

След пресмятане на информацията в борда се връщат команди за това как и колко да се отварят клапаните на отделните цилиндри на двигателя. Това може да означава по-ранно или по-късно отваряне на всмукателния вход на съответния цилиндър, в зависимост от конкретната ситуация.

bmw автомобил на пътя

Източник на изображение: Canva

 

Как работи?

За да си обясним как функционира системата, трябва да сме наясно не само какво е ВАНОС на БМВ, но и от кое поколение е самата технология.

Първият вариант на тази разработка контролира само работата на разпределителния вал, докато изпускателните фази се регулират стъпаловидно. Това е т.нар. Single VANOS.

При актуалните модели на баварския концерн вече говорим за четвърта генерация на системата, която е Double Vanos или BiVanos.

При нея се управлява работата и на всмукателния, и на изпускателния разпределителен вал. Освен това има възможност и за повторно използване на част от отработените газове.

Основните принципи все пак се запазват от първото поколение. При ниски обороти клапаните, които вкарват горивна смес в цилиндрите, се отварят по-късно, което прави работата на двигателя по-плавна.

При средни обороти обаче VANOS се настройва за по-ранно отваряне, за да увеличи въртящият момент и да се подобри циркулацията на отработените газове. По този начин се намалява разходът на гориво и вредните емисии.

При високи обороти се търси пикова мощност, което означава клапаните да се активират точно навреме за максимално отваряне на всмукателния отвор за навлизане на повече горивна смес.

А в първите минути след запалване на мотора на колата системата ВАНОС активира специален режим, чиято цел е да намали до минимум времето за загряване.

 

Какви предимства и недостатъци има?

Системата за променливо разпределение на газовете определено дава своите позитиви, които подобряват работата на двигателя и цялостното функциониране на автомобила.

Сред които:

  • Висока ефективност при усвояване на горивната смес;
  • Намаляване на вредните емисии, отделяни в околната среда;
  • Стабилизиране на двигателя на празен ход;
  • По-висок въртящ момент на ниски обороти.

Говорим за високотехнологична конфигурация, която дава ползи в различни аспекти.

Но тъй като и в устройството ѝ са свързани доста елементи, които трябва да работят максимално синхронизирано, с течение на времето може да се стигне и до проблеми.

А някой от най-големите сред тях са:

  • По-бързо износване на маслените пръстени и уплътненията;
  • Износване на шайби и лагери в механизма;
  • Мръсотия и стружки по металните части.

Последното е причинено от агресивен стил на каране в комбинация с използване на нискокачествено масло и/или бензин.

Но естествено, при натрупване на определен пробег тези проблеми се появяват понякога и по естествен път. В такъв случай трябва да се разпознаят и признаците за износване и неизправности.

 

Симптоми на дефект и как се ремонтира?

При натрупване на мръсотия и метални частици по буталата започва да се чува характерен шум. Когато по повърхността на маслените бутала или газовите разпределителни валове се появят прорези и драскотини, това води до загуба на мощност или въртящ момент, както и нестабилна работа на двигателя на празен ход.

Други очевидни симптоми са свързани с вибрации на празен ход и  увеличаване разхода на гориво. Ако и ускорението е слабо при определени обороти или пък в целия диапазон на скалата, това е още по-ясен знак за проблем с VANOS системата.

Когато се появят такива сигнали, те трябва да бъдат адресирани своевременно.

Ремонтите на двигателя поначало са скъпи, но ако се хване на ранен етап някаква деградация в конфигурацията за променливо разпределение на газовете, това може да спести много главоболия.

Да, и тогава поправката няма да излезе евтино, но със сигурност би било доста по-солено, ако проблемите на ВАНОС се прехвърлят и върху другите компоненти на системата.

синьо bmw

Източник на изображение: Canva

 

Заключение

Трябва да знаете какво е ВАНОС на БМВ, ако разполагате с кола на баварския производител, излязла от завода през последните 30 години. Тази система прави по-ефективно изгарянето на газовете, дава правилната мощност във всеки момент, а и цапа по-малко. Но когато започне да излиза от строя, ремонтът е неизбежен и трябва да се случи възможно най-скоро.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация