Какво е SRS на Мерцедес?

  • Jan 10, 2024

Ценителите на класиката Mercedes обикновено са наясно с характеристиките на мотора, на скоростната кутия или на окачването на любимия автомобил.

Но колко водачи са наясно какво е SRS на Мерцедес? Вероятно не са толкова много, а това всъщност не е никак маловажно, понеже е свързано със сигурността на шофьора и пътниците.

srs mercedes

Източник на изображение: Canva

 

Какво означава светлината на SRS?

Съкращението идва от Supplement Restraint System и най-общо казано означава “система за обезопасяване на пътниците”. А светне ли SRS, това означава, че има някакъв проблем в комуникацията и функционирането на въздушните възглавници.

Supplement Restraint System разчита на мрежа от сензори, отчитащи контакт с голяма сила при произшествие, те предават цялата информация на борда за управление на еърбег системата.

От електронното управление вече се дава командата и се отварят съответните Airbags, необходими, за да предпазят пътниците.

srs  еърбег

Източник на изображение: Canva

Целият този процес се случва много по-бързо от времето, което ви отне да прочетете краткото му описание. Говорим за милисекунди, за светкавична реакция, каквато е необходима, за да се задействат еърбеговете и да защитят пасажерите, преди да изпитат ефектна на още по-силната ударна вълна.

Но ако знаем какво е SRS на Мерцедес, то сме наясно, че светне ли тази лампичка, това може да доведе до сериозни проблеми и до блокиране на въздушните възглавници.

Ако излиза такава индикация на таблото, един Airbag може да не се отвори при инцидент, а е възможно грешката да засяга и цялата система.

С други думи, щом светне лампичката на системата SRS, това означава, че трябва да се вземат мерки възможно най-скоро, за да се реши проблемът.

 

История на системата Airbag при Mercedes

Идеята за използване на въздушни възглавници като мярка за обезопасяване се появява преди около век, но реално започва да се разработва от автомобилната индустрия в края на 60-те и началото на 70-те години.

Един от пионерите в развитието на airbag концепцията е Mercedes-Benz, като компанията регистрира първия си патент от този род през 1971. Точно една декада по-късно се появява и първата кола, която е оборудване със системата SRS - модел 126 от S-Class.

Тогава това е допълнителна екстра, но с течение на времето се налага като част от стандартното оборудването на автомобила.

В средата на 90-те години са добавени въздушни възглавници и на вратите за защита при странични удари.

 

Възможни причини за поява на грешка в системата за обезопасяване

Ако на таблото светне SRS лампичката, то може да се предположи основателно, че има грешка в системата за обезопасяване.

Най-често причина за повреда е лоша връзка заради излезли от строя куплунги или кабели. Това като цяло не е труден за решаване проблем.

Появата на светлинната индикация може да се дължи и на други неизправности, свързани със следните компоненти:

  • Въздушните възглавници;
  • Сензори за катастрофа;
  • Сензори за ускорение;
  • Контролен модул за управление на Airbag конфигурацията.

Когато някой от тези елементи дава дефект, трябва да се вземат мерки възможно най-скоро. Но все пак най-често проблемите са свързани с окабеляването и връзките.

Типичен пример са конекторите под предните седалки (жълти на цвят). Тези съединители са подложени на повече натиск заради неизбежното движение на седалката и шофьора, като при износване могат да дадат грешка и така да повлияят на цялата система.

 

Какви опасности крие?

Светването на лампичката на системата SRS трябва да се приеме като сериозен проблем. Дори и причината да е на пръв поглед невинна като дефектен кабел, който е нужно да се напръска със спрей, за да се отстрани грешката, то е необходимо да се предприемат действия.

отворена въздушна възглавница

Източник на изображение: Canva

Неизправност на конфигурацията за обезопасяване поставя пътниците в опасност. Най-сериозният риск се крие в това, че въздушните възглавници няма да се отворят при сблъсък и сериозно произшествие.

Щом до борда е отправено съобщение за грешка, се стига до блокиране на командите на Airbag системата.

В случая на авария или ПТП може да има нужда от отваряне на еърбеговете, но точно в момент, в който е необходимо, да има техническо препятствие това да се случи. А неизправността може да коства човешки живот - така че опасността е изключително сериозна.

По-рядко срещан проблем, който обаче също не може да се изключи, е една или повече въздушните възглавници да се отворят, без да има необходимост. Все пак това е по-вероятно да се случи при неправилна работа при опити да се поправят дефектите - след малко ще стане дума и за това.

 

Как да я отстраним?

За да се засече от къде идва грешката, а впоследствие  да се отстрани, първо трябва да се направи измерване. За целта се използва OBD2 скенер, като по-базовите варианти четат само блока за управление на двигателя, но в случая със SRS системата ни трябва да прецизен модел.

Добре оборудвано устройство разполага с подробни и точни описания на кодовете за грешки в системата на въздушните възглавници.

Един от показателите, които се засичат, за да се открие проблемът, е съпротивлението. При airbag то е между 2 и 5 ома, а ако има лоша връзка, ще надвиши 5-те ома.

Щом дефектът идва от окабеляването и конекторите, често решението е много просто - трябва да се напръска с контактен спрей за почистване на щепселите.

Това обаче не е достатъчно, защото дори да се възстановява нормалната комуникация, лампата ще продължи да свети на таблото. Кодовете за грешки трябва да се изтрият ръчно със OBD2 скенер, за да се изключи индикацията за проблем със системата SRS.

Процедурата не е сложна, но следва да запомните някои много важни подробности:

  • Задължително трябва да разкачите акумулатора: Когато се работи със Supplemental Restraint System, не бива да се подава електричество от батерията.

Кабелите на акумулатора трябва да се разкачат, за да могат да се обработят лошите връзки с контактен спрей. В противен случай вероятно ще се стигне до окъсяване, което да усложни ситуацията.

  • Не използвайте мултицет: Универсалното устройство за измерване е много полезно в различни ситуации, но не и в тази. Използването на мултицет за измерване на тока в системата за обезопасяване може да доведе до разгръщане на въздушните възглавници.

Това се дължи на факта, че самият уред при измерване изпраща няколко микроволта, а това е достатъчно, за да се задейства airbag в масовия случай Определено не искаме да се стига до това.

 

Заключение

Системата за обезопасяване на пътниците в автомобила е от изключително значение за защитата на живота и здравето им. Всеки, запознат с това какво е SRS на Мерцедес, би трябвало да е наясно, че тази лампичка не светва без причина на таблото.

Когато се появи сигнал за неизправност, е редно тя да се третира възможно най-скоро. А ако не можем да се справим сами, по-добре да се обърнем към специалисти, без да чакаме много-много.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация