Окачването на автомобила е сложна система, състояща се от различни компоненти, всеки от които изпълнява специфични функции. Най-общо казано, идеята на окачването е да свързва купето на колата с колелата. По този начин то отговаря и за контакта и взаимодействието със самата пътна настилка.
Източник на изображение: Canva
Всеки, на когото се е налагало поне веднъж да посещава сервиз за някакъв ремонт, е чувал термини като носач, шарнир, тампон и т.н. Но малцина са наясно какво е шенкел, къде точно се намира и с кои други компоненти комуникира в системата на окачването.
Важно е да разберем каква роля изпълнява за правилното движение на колелата, кога започва да показва дефекти при работа и как да разпознаем, че е необходим ремонт или подмяна.
Шенкелът е компонент на системата, включен към другите нейни елементи така, че да осигурява качествената връзка помежду им и гарантира стабилност при работата на самия автомобил по време на движение. Иначе казано, тази част от окачването способства за коректното позициониране на гумата и има особено важна роля, когато колата завива.
За да разберем защо е важен, трябва да разясним как шенкелът действа в цялостната система на окачването. Сам по себе си той е сегмент с нееластична структура, който няма собствено движение, а по-скоро служи като рамка.
Шенкелите получават ролята да се съединяват с други елементи, които вече имат свойствата да се движат и да променят формата си вследствие движението на колата, командите на водача зад волана и особеностите на пътната настилка.
Това обяснение вероятно не е достатъчно описателно и красноречиво за тези, които се питат какво е шенкел и защо е важен за окачването на колата. Частта представлява твърда метална плочка с няколко „рамена’’, свързващи го с другите компоненти на системата.
По средата на плочката може да има шпиндел или отвор, като второто е по-често срещано и е практически задължително за колелата, бивайки част от активното задвижване. Благодарение на тази съединителна рамка, която на английски се нарича steering knuckle, става възможна комуникацията между командите на шофьора и поведението на колелата по време на път.
Шенкелът, познат и като А-рамо, спомага за завиването на автомобила, тъй като има връзка с кормилната уредба. Освен това служи и за да се намали скоростта му, понеже върху рамката се закрепват спирачните устройства на всяка една от гумите.
Трудно е да си представим как биха комуникирали различните компоненти на окачването, ако нямат стабилна и здрава свръзка, каквато е обсъжданата от нас steering knuckle.
От едната страна имаме полуоска, влизаща в отвора. От другия край е закрепването с шарнирни болтове, а отгоре чрез едно от рамената частта се свързва с кормилната уредба.
Наред с това има връзка и със системата за омекотяване на удари и колебания. И не на последно място, както вече стана дума, шенкелът е основата, върху която се закрепва така наречената главина на колелото.
Ако липсваше солиден свързващ компонент между всички тези части, то синхронът в действието между тях би се постигал изключително трудно, да не кажем - невъзможно.
А-рамото осигурява коректната комуникация между различни компоненти, участващи в окачването на колата, като спомага както за комфорта при управление и пътуване, така и за сигурността на всички пасажери в моторното превозно средство.
Това, което пропуснахме да отбележим дотук, разяснявайки какво е шенкел, е при какъв вид окачване се използва. Този впечатляващ и здрав монолитен елемент е важна част от широко разпространеното Макферсон окачване.
То се използва при голяма част от масовите автомобили, неизменно разчитащо на съединителната рамка за стабилизиране на цялостната сложна система.
Източник на изображение: Canva
Що се отнася до формата им, има различни видове шенкели, но всъщност основните типове са два.
Те биват:
Вторият вид е предназначен за колелата, които не са част от активната ос при задвижването.
Това означава, че ако имаме кола с предно предаване, то задните гуми могат да се закрепват посредством шенкел с шпиндел. Тук повече се интересуваме от другия тип, тъй като той е част от по-динамична система, която съответно се износва и доста по-интензивно.
Стандартно при шенкела има един голям отвор в средата и няколко по-малки по периферията и раменете на конструкцията.
Тази автомобилна част трябва да бъде изработена от много здрава сплав, за да издържа на всички натоварвания при движение и колебания. Тъй като се свързва с други еластични елементи, точно металната плочка, която обсъждаме, трябва да не се огъва.
В тази връзка различните отвори са предназначени за свързване с точно определени част от окачването. Голямата дупка в центъра служи към нея да се закрепи външната част на полуоската - това е една много гъвкава част от окачването.
Свързването на шенкела с нея е от вътрешната страна, докато от външната му се осъществява здравият контакт с главината на колелото. Върху нея се поставят спирачните дискове, спирачният апарат, кормилният накрайник и самата гума с джанта.
Освен това шенкелът има още три посоки на закрепване с други елементи на окачването. При носещата конструкция тип Макферсон долната част на шенкела се свързва с долния носач на съответното колело посредством шарнирен болт.
Към горното му рамо е закрепена стойката на системата за омекотяване на колебанията, която се състои от амортисьор и пружина. Третият „крайник’’ на монолитния метален елемент е предназначен за свързване с кормилната рейка.
Именно тези връзки предопределят и функциите на А-рамото. То служи за предаване на командите на шофьора за хоризонталното положение на колелото - дали завива под съответния ъгъл, или стои изправена.
Чрез контакта си с амортисьора шенкелът е отговорен и за вертикалното движение на гумата. Наклонът на оста, около която се върти гумата по време на завиване, е резултат от надлъжния и напречния наклон на въртене на шенкела.
Освен че разполага със съответните отвори за свързване, този солиден компонент на окачването се състои още от карданни валове, лагери и скоби.
Шенкелите издържат дълго, но понеже са подложени на интензивно натоварване, в един момент започват да дават и дефекти.
Кои са признаците, според които да разпознаем, че даден шенкел се износва? Основно това са шумове откъм колелото - тропане, тракане, бучене и т.н.
Понякога можем да усетим и проблем от поведението на волана - очевиден симптом е налице тогава, когато кормилото вибрира силно или се усеща дърпане. Това се случва, щом втулките или лагерите в шенкела се износят прекалено.
Може да има проблем и при шарнирните връзки, които да дават подобни индикации. Непрестанният шум често индикира и за прекомерно износване на свързващите рамена, а ако те се застрашени от счупване, това крие риск от сериозни поражения на автомобила и застрашава сигурността на пътниците.
В общия случай шенкелът е част, която не подлежи на ремонт. Обикновено съставните компоненти в нея са капсуловани - това означава, че няма как да се разглоби и да се асемблира обратно. Когато А-рамото се износи с времето, идва моментът за неговата смяна.
Тя се осъществява чрез демонтаж и сваляне на гумата. Внимателно се отделят кормилният накрайник и спирачният апарат, откачат се кабелите на ABS сензора, както и на този за износване на накладките, ако возилото разполага с такъв.
След това идва моментът и за сваляне на главината, за да се достигне вече до дефектиралия шенкел. Когато се постави нов на негово място, той трябва да се свърже коректно към всички други части, с които комуникира при работата на автомобила. След правилното монтиране на новия шенкел се поставят в обратен ред всички свалени компоненти.
Не е невъзможно тази процедура да се извърши от собственика на съответното МПС, но е желателно да бъде поверена на специализиран сервиз.
Източник на изображение: Canva
Също така, както и при много други автомобилни части, е силно препоръчително А-рамената да се сменят на чифтове. Ако е износен шенкелът на предна лява гума на кола с предно задвижване, то означава, че огледалният му образ от дясната страна също е към края на жизнения си път и трябва да бъде заменен.
А след като бъде направена подмяната на шенкелите, редно е да се мине и през реглаж на съответната ос, за да бъде оптимално синхронизирана и детайлите да се износват равномерно.
Чували сме, че всяка част в автомобила има своето значение и че нито един компонент не бива да се подценява. Това важи с пълна сила и за шенкела, изпълняващ ключова роля в системата на окачването.
Ако до днес не знаехте какво е шенкел, А-рамо или steering knuckle и каква функция изпълнява, то вече сте наясно колко е важно този елемент да работи изправно и да бъде подменен своевременно, когато се износва прекомерно.