Какво е шенкел?

  • Aug 4, 2023

Окачването на автомобила е сложна система, състояща се от различни компоненти, всеки от които изпълнява специфични функции. Най-общо казано, идеята на окачването е да свързва купето на колата с колелата. По този начин то отговаря и за контакта и взаимодействието със самата пътна настилка.

Какво е шенкел?

Източник на изображение: Canva

Всеки, на когото се е налагало поне веднъж да посещава сервиз за някакъв ремонт, е чувал термини като носач, шарнир, тампон и т.н. Но малцина са наясно какво е шенкел, къде точно се намира и с кои други компоненти комуникира в системата на окачването.

Важно е да разберем каква роля изпълнява за правилното движение на колелата, кога започва да показва дефекти при работа и как да разпознаем, че е необходим ремонт или подмяна.

Шенкелът е компонент на системата, включен към другите нейни елементи така, че да осигурява качествената връзка помежду им и гарантира стабилност при работата на самия автомобил по време на движение. Иначе казано, тази част от окачването способства за коректното позициониране на гумата и има особено важна роля, когато колата завива.

 

Защо шенкелът е важен за окачването на автомобила?

За да разберем защо е важен, трябва да разясним как шенкелът действа в цялостната система на окачването. Сам по себе си той е сегмент с нееластична структура, който няма собствено движение, а по-скоро служи като рамка.

Шенкелите получават ролята да се съединяват с други елементи, които вече имат свойствата да се движат и да променят формата си вследствие движението на колата, командите на водача зад волана и особеностите на пътната настилка.

Това обяснение вероятно не е достатъчно описателно и красноречиво за тези, които се питат какво е шенкел и защо е важен за окачването на колата. Частта представлява твърда метална плочка с няколко „рамена’’, свързващи го с другите компоненти на системата.

По средата на плочката може да има шпиндел или отвор, като второто е по-често срещано и е практически задължително за колелата, бивайки част от активното задвижване. Благодарение на тази съединителна рамка, която на английски се нарича steering knuckle, става възможна комуникацията между командите на шофьора и поведението на колелата по време на път.

Шенкелът, познат и като А-рамо, спомага за завиването на автомобила, тъй като има връзка с кормилната уредба. Освен това служи и за да се намали скоростта му, понеже върху рамката се закрепват спирачните устройства на всяка една от гумите.

Трудно е да си представим как биха комуникирали различните компоненти на окачването, ако нямат стабилна и здрава свръзка, каквато е обсъжданата от нас steering knuckle.

От едната страна имаме полуоска, влизаща в отвора. От другия край е закрепването с шарнирни болтове, а отгоре чрез едно от рамената частта се свързва с кормилната уредба.

Наред с това има връзка и със системата за омекотяване на удари и колебания. И не на последно място, както вече стана дума, шенкелът е основата, върху която се закрепва така наречената главина на колелото.

Ако липсваше солиден свързващ компонент между всички тези части, то синхронът в действието между тях би се постигал изключително трудно, да не кажем - невъзможно.

А-рамото осигурява коректната комуникация между различни компоненти, участващи в окачването на колата, като спомага както за комфорта при управление и пътуване, така и за сигурността на всички пасажери в моторното превозно средство.

 

Устройство и функция

Това, което пропуснахме да отбележим дотук, разяснявайки какво е шенкел, е при какъв вид окачване се използва. Този впечатляващ и здрав монолитен елемент е важна част от широко разпространеното Макферсон окачване.

То се използва при голяма част от масовите автомобили, неизменно разчитащо на съединителната рамка за стабилизиране на цялостната сложна система.

Устройство на шенкела

Източник на изображение: Canva

 

Що се отнася до формата им, има различни видове шенкели, но всъщност основните типове са два.

Те биват:

  • С отвор
  • С шпиндел

Вторият вид е предназначен за колелата, които не са част от активната ос при задвижването.

Това означава, че ако имаме кола с предно предаване, то задните гуми могат да се закрепват посредством шенкел с шпиндел. Тук повече се интересуваме от другия тип, тъй като той е част от по-динамична система, която съответно се износва и доста по-интензивно.

Стандартно при шенкела има един голям отвор в средата и няколко по-малки по периферията и раменете на конструкцията.

Тази автомобилна част трябва да бъде изработена от много здрава сплав, за да издържа на всички натоварвания при движение и колебания. Тъй като се свързва с други еластични елементи, точно металната плочка, която обсъждаме, трябва да не се огъва.

В тази връзка различните отвори са предназначени за свързване с точно определени част от окачването. Голямата дупка в центъра служи към нея да се закрепи външната част на полуоската - това е една много гъвкава част от окачването.

Свързването на шенкела с нея е от вътрешната страна, докато от външната му се осъществява здравият контакт с главината на колелото. Върху нея се поставят спирачните дискове, спирачният апарат, кормилният накрайник и самата гума с джанта.

Освен това шенкелът има още три посоки на закрепване с други елементи на окачването. При носещата конструкция тип Макферсон долната част на шенкела се свързва с долния носач на съответното колело посредством шарнирен болт.

Към горното му рамо е закрепена стойката на системата за омекотяване на колебанията, която се състои от амортисьор и пружина. Третият „крайник’’ на монолитния метален елемент е предназначен за свързване с кормилната рейка.

Именно тези връзки предопределят и функциите на А-рамото. То служи за предаване на командите на шофьора за хоризонталното положение на колелото - дали завива под съответния ъгъл, или стои изправена.

Чрез контакта си с амортисьора шенкелът е отговорен и за вертикалното движение на гумата. Наклонът на оста, около която се върти гумата по време на завиване, е резултат от надлъжния и напречния наклон на въртене на шенкела.

Освен че разполага със съответните отвори за свързване, този солиден компонент на окачването се състои още от карданни валове, лагери и скоби.

Шенкелите издържат дълго, но понеже са подложени на интензивно натоварване, в един момент започват да дават и дефекти.

 

Възможни проблеми и неизправности

Кои са признаците, според които да разпознаем, че даден шенкел се износва? Основно това са шумове откъм колелото - тропане, тракане, бучене и т.н.

Понякога можем да усетим и проблем от поведението на волана - очевиден симптом е налице тогава, когато кормилото вибрира силно или се усеща дърпане. Това се случва, щом втулките или лагерите в шенкела се износят прекалено.

Може да има проблем и при шарнирните връзки, които да дават подобни индикации. Непрестанният шум често индикира и за прекомерно износване на свързващите рамена, а ако те се застрашени от счупване, това крие риск от сериозни поражения на автомобила и застрашава сигурността на пътниците.

 

Как се ремонтира шенкел?

В общия случай шенкелът е част, която не подлежи на ремонт. Обикновено съставните компоненти в нея са капсуловани - това означава, че няма как да се разглоби и да се асемблира обратно. Когато А-рамото се износи с времето, идва моментът за неговата смяна.

Тя се осъществява чрез демонтаж и сваляне на гумата. Внимателно се отделят кормилният накрайник и спирачният апарат, откачат се кабелите на ABS сензора, както и на този за износване на накладките, ако возилото разполага с такъв.

След това идва моментът и за сваляне на главината, за да се достигне вече до дефектиралия шенкел. Когато се постави нов на негово място, той трябва да се свърже коректно към всички други части, с които комуникира при работата на автомобила. След правилното монтиране на новия шенкел се поставят в обратен ред всички свалени компоненти.

Не е невъзможно тази процедура да се извърши от собственика на съответното МПС, но е желателно да бъде поверена на специализиран сервиз.

Смяна на шенкел

Източник на изображение: Canva

Също така, както и при много други автомобилни части, е силно препоръчително А-рамената да се сменят на чифтове. Ако е износен шенкелът на предна лява гума на кола с предно задвижване, то означава, че огледалният му образ от дясната страна също е към края на жизнения си път и трябва да бъде заменен.

А след като бъде направена подмяната на шенкелите, редно е да се мине и през реглаж на съответната ос, за да бъде оптимално синхронизирана и детайлите да се износват равномерно.

 

Заключение

Чували сме, че всяка част в автомобила има своето значение и че нито един компонент не бива да се подценява. Това важи с пълна сила и за шенкела, изпълняващ ключова роля в системата на окачването.

Ако до днес не знаехте какво е шенкел, А-рамо или steering knuckle и каква функция изпълнява, то вече сте наясно колко е важно този елемент да работи изправно и да бъде подменен своевременно, когато се износва прекомерно.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация