След въвеждането на новите европейски стандарти за регулиране на отделяните от автомобилите вредни газове, ЕГР клапанът стана един от ключовите елементи, който задължително присъства както при дизеловите, така и при бензиновите двигатели.
Източник на изображение: evanshalshaw
Най-общо казано, EGR (Exhaust Gas Recirculation) е устройство за рециркулация на изгорелите газове, което контролира и регулира връщането на част от изгорелите газове обратно в горивната камера на двигателя.
Разположен е между изхода на отработените газове и входа на свежия въздух и свързва изпускателния с всмукателния колектор.
Управлява се от вакуум или от вграден стъпков двигател и както вече споменахме, има за основна задача да контролира потока на отработените газове в зависимост от натоварването на двигателя.
ЕГР клапанът е от съществено значение за автомобилите поради няколко причини.
На първо място той помага за намаляване на вредните емисии изпускани при работа на двигателя на автомобилите, като рециркулира част от отработените газове, които съдържат азотни оксиди, обратно в горивната камера на двигателя.
Второ, намалява температурата на горене в двигателя, което от своя страна води до по-ниски нива на оксиди в отработените газове и повече енергия и мощност на автомобила.
И накрая, той подпомага поддържането на оптимално съотношение на гориво и въздух, което подобрява ефективността на работата на двигателя.
Източник на изображение: evanshalshaw
Работата на системата за рециркулация на изгорелите газове е сравнително проста.
Състои се основно в отварянето и затварянето на EGR клапана, което позволява точното количество отработени газове да влязат отново във всмукателната система.
При това повторно навлизане на изгорелите газове се намалява количеството кислород, което достига до горивната смес. По този начин се намалява температурата на горене и се създават по-малко оксиди на азот, които са основните причинители на замърсяването.
EGR клапана има две основни настройки:
Затворен е, когато двигателят работи на празен ход. Щом скоростта се увеличи и клапанът постепенно започва да се отваря, като при достигане на правилната работна температура и скоростта на автомобила може да се отвори до 90%.
Но когато скоростта на автомобила се увеличи до оптималната възможна, той автоматично се затваря, за да може да осигури по-голямо количество кислород при пълно ускорение на автомобила.
Щом скоростта намалее, той отново се отваря и процесът по контрол и регулиране на газовете продължава.
EGR клапанът се състои от цилиндър, който има система от клапи, чрез които се контролира нивото на повторно впръсканите отработени газове.
Цялата система се контролира от компютър, който отчита параметрите на двигателя и околната среда.
Когато компютърът определи, че са налице подходящите условия, клапанът се отваря и позволява рециркулацията на газовете от изпускателната система.
Както по-горе спомехме, това обикновено се случва при ниски и средни режими на работа на двигателя.
Въпреки, че има немалко видове клапани за рециркулация на изгорелите газове, съществуват няколко основни типа, които се използват в съвременните автомобили.
Те биват следните видове:
EGR клапаните могат да се сблъскат с някои проблеми и неизправности.
Тези неизправности най-често са свързани с натрупването на сажди, които намаляват подвижността на електромагнитния клапан.
Някои от най-честите проблеми свързани с EGR клапана са следните:
Тези и други проблеми могат да доведат до различни проблеми.
Най-често срещаните сред тях са:
Източник на изображение: fiches-auto
Признаците, които показват проблем с клапана за рециркулация на изгорелите газове, биват основно няколко.
Такива неизправности са следните:
Невинаги се налага смяна на клапана, ако той е запушен. В много от случаите е напълно достатъчно той да бъде внимателно почистен, за да се възстановят функциите му и да се осигури неговата ефективна работа.
Има три основни начина за почистване на запушен или блокирал EGR клапан:
ЕГР клапанът, както многократно споделихме по-горе, работи на ниски обороти, когато произвеждането на вредни газове е най-високо. Ако шофирате основно из града, той може да се запуши по-бързо от очакваното.
За да се опитате да отстраните натрупванията (ако не са много големи), най-лесният начин е да карате по-често по магистралата, тъй като при шофиране при високи обороти изгаря въглерода, който се натрупва в клапана.
В търговската мрежа се предлагат различни видове добавки, специално предназначени за почистване на клапана за рециркулация на отработените газове.
Добавките се прибавят към горивото и отстраняват накипи по клапана, в случай, че има такива. Ако замърсяването е по-голямо обаче, добавките не могат да се справят с ефективното му отстраняване.
Почистването става най-лесно, когато клапанът се отстрани и се почисти с помощта на специални почистващи препарати, които отстраняват ефективно дори и най-упоритите натрупвания на сажди.
След като се почисти внимателно и се монтира обратно на мястото си, задължително грешките трябва да бъде изтрити от паметта на автомобилния компютър и да се направи тестово шофиране.
Източник на изображение: unsplash
Безспорно EGR клапанът е изключително важен компонент в системата за контрол на емисиите на автомобилите.
Той помага за намаляване на количеството на оксидите на азот, изпускани в атмосферата, като рециркулира част от изгорелите газове от изпускателната система обратно в горивната камера на двигателя на превозното средство.
Въпреки че EGR клапаните могат да имат проблеми, редовната им поддръжка и проверка на работния им статус, може да гарантира тяхната оптимална работа.