Какви амортисьори да изберем за автомобила ни?

    Авточасти / Блог / Какви амортисьори да изберем за автомобила ни?

    Ако имате шофьорска книжка, най-вероятно имате и кола. Щом имате лична или семейна кола, почти на 100% сме сигурни, че редовно шофирате. А щом шофирате, тогава ви се е случвало да минете през някоя неравност по пътя (подобна възможност пътищата у нас ви дават непрестанно).

    Видове амортисьори

    Ако амортисьорите не бяха измислени и вашата кола нямаше такива, тогава в момента, в който се натъкнете на неравност не само щяхте да усетите силни вибрации в купето на автомобила си, но и превозното ви средство щеше да се държи доста нестабилно на пътя, застрашавайки безопасността ви.

    За щастие амортисьори има във всички автомобили (включително и във вашия), а те поемат шока от неравностите по пътната настилка и ви осигуряват необходимата стабилност и комфорт по време на път.

    Ако ви се иска да узнаете малко повече за амортисьорите или ако се чудите какви амортисьори да изберете за автомобила си, останете с нас, защото започваме със сериозната част, а именно…

    Какво наричаме амортисьори?

    Възможно най-елементарното определение, което можем да дадем е, че това са много важни елементи от окачването, които са предназначени да абсорбират шока от преминаването на автомобила през неравни терени, осигурявайки му добро сцепление на гумите и намалявайки вибрациите и колебанията в купето.

    какво наричаме амортисьори

    Всъщност, самите амортисьори не абсорбират шока от неравностите. Тази задача е поверена на пружините в системата на окачването на автомобила. Когато колелото на колата срещне неравност, то се издига нагоре, компресирайки и съхранявайки създадената от шока енергия в пружината на окачването. Тази енергия обаче трябва по някакъв начин да бъде освободена и тъкмо това правят амортисьорите - отнемат кинетичната енергия на пружината и я превръщат в топлинна. По този начин връщат пружината към първоначалната ѝ некомпресирана дължина, осигурявайки стабилност на превозното средство и комфортно пътуване на пътуващите в него.

    Как работят амортисьорите?

    Като устройство, амортисьорът представлява тръба, в която се намира бутало с работен флуид. Когато окачването се движи нагоре - надолу, работният флуид, който се намира в буталото се прокарва през малки отвори, които се намират по него.

    Тъй като отворите са много малки, количеството хидравлична течност, което излиза е малко, но е напълно достатъчно да забави буталото, което от своя страна забавя движението на пружината и окачването.

    Видове амортисьори

    Амортисьорите се различават както по своята конструкция, така и по работния флуид, който използват. Въпреки тези различия обаче, можем да кажем, че основните видове са два - двутръбни и еднотръбни.

    Двутръбни хидравлични амортисьори

    Двутръбният дизайн е най-често срещаният и най-евтиният вариант на амортисьорите. Устройството на този вид амортисьори е сравнително просто и се състои основно от две тръби - външна и вътрешна. Външната тръба служи като резервоар за работния флуид (хидравличното масло), а вътрешната е работна и нея се намира буталото, което движи течността.

    Този вид амортисьори имат предимството да правят возията по-мека и плавна, което осигурява допълнителен комфорт на пътниците в автомобила. Освен това, цената, на която се предлагат е много приемлива, което е още един плюс в тяхна полза.

    За съжаление, двутръбните маслени амортисьори имат доста недостатъци като основният сред които е, че при движение по много неравен път, бързото движение на буталото може да доведе до прегряване на маслото и до образуване на пяна, което намалява способността на амортисьора да контролира движението на колелото.

    Двутръбни газови амортисьори

    Разликата между двутръбния маслен и газовия амортисьор се състои в това, че при втория вид външната тръба е напълнена с една част хидравлично масло и с една част газ (азот) под налягане. Газта затруднява образуването на мехурчета в хидравличната течност. Това предотвратява смесването на маслото с въздуха и оттам образуването на пяна.

    С намаляването на аерацията на маслото, амортисьорът е в състояние да реагира по-бързо, когато се налага да контролира движението на колелото на автомобила.

    Предимствата на този вид двутръбни амортисьори са, че са много издръжливи, гарантират по-голямата устойчивост и по-доброто сцепление на гумите, дават възможност за по-бърза реакция и установяване на контрол дори и при шофиране на много неравен път, и предпазват окачването от бързо износване.

    Основният им минус е по-високата им цена.

    Еднотръбни газови амортисьори (стандартен вариант)

     

    Еднотръбните амортисьори представляват една тръба, в която се намира газ под налягане. Вътре в тръбата има две бутала: разделително и работно. Конструкцията на двете бутала е сходна с конструкцията на двутръбните амортисьори като основната разлика между двата вида амортисьори е, че еднотръбния може да бъде монтиран във всякакво положение.

    Другата основна разлика е, че еднотръбните газови амортисьори нямат базов вентил. Вместо това, цялото управление по време на сгъстяване и удължаване се извършва от буталото. По време на работа разделителното бутало се движи нагоре - надолу, докато буталния прът се придвижва и излиза извън амортисьора, като поддържа тръбата пълна през цялото време.

    Основните предимства на този вид амортисьори са, че могат да се монтират във всякакво положение, без това да се отрази на работата им и се охлаждат се лесно и бързо, тъй като работната тръба е изложена на въздух.

    Като недостатъци могат да бъдат посочени: по-високата цена, по-твърдото окачване и съответно по-твърдата возия на автомобила и че при повреда задължително трябват да бъдат заменени с нови.

    Разбира се, има още разновидности на амортисьорите, но ние спираме до тук, тъй като е време да поговорим за нещо, което сигурни сме ви интересува много живо.

    видове амортисьори 2

    Какви амортисьори да изберем за автомобила ни?

    Няколко са основните неща, за които трябва да помислите, преди да се впуснете в търсене на амортисьори за вашия автомобил:

    Съвместимост с превозното средство

    За да сте напълно сигурни, че купувате и монтирате правилните амортисьори трябва да се уверите, че те са съвместими с вашата марка и модел автомобил.

    Условия на шофиране

    Доста често дали са подходящи или не амортисьорите, зависи от това при какви условия шофирате обикновено. Ако например се движите често по неравни терени или обичате високите скорости и офроуд състезанията, тогава за вашия автомобил биха били по-подходящи газовите амортисьори. Ако се движите по-често по градските улици или по магистралите, тогава можете да се спрете както на маслени, така и на газови амортисьори.

    Материал и издръжливост

    Дори и амортисьорите да ви предоставят максимален контрол и комфорт на возията, ако се налага да ги сменяте често това няма да е във ваша полза. За да се възползвате максимално от ефективността на амортисьорите трябва внимателно да изберете материала, от който са изработени.

    Амортисьори се изработват от различни материали, но основните са два: стомана и алуминий. Стоманените са по-тежки, монтажът им е по-тромав и имат малък експлоатационен живот, но пък като цена са по-евтини. Алуминиевите са по-леки, монтажът им е по-бърз и лесен, имат по-дълъг живот, но цената им е по-висока.

    Цена

    Въпреки, че съвместимостта, материала и производителността на амортисьорите са от голямо значение, цената също е фактор, който не бива да се подценява. Затова, преди да започнете с търсенето на подходящите амортисьори е добре да определите бюджета, който сте готови да изхарчите за покупката на амортисьори и да се опитате да откриете максимално най-добрите като качество, които се вместват в рамките на бюджета ви.

    Популярни марки и модели амортисьори

    Какви амортисьори ще изберете за автомобила си зависи изцяло от вас и ние няма как да ви посочим една марка или един модел, но можем да ви представим класацията на популярния американски сайт Ranker.com „Топ 3 на най-популярните марки амортисьори”.

    BILSTEIN

    BILSTEIN е немска компания, част от групата Thyssen, която произвежда една от най-добрите марки амортисьори и заслужено заема първата позиция в класацията. Амортисьорите на BILSTEIN имат отлично държание на пътя, гарантират много добър комфорт на пътниците в автомобила и са доста издръжливи. Цената, на която се предлагат е доста добра, а гамата амортисьори, които предлагат могат да задоволят нуждите на всеки един шофьор.

    BILSTEIN не произвеждат маслени, а само двутръбни газови амортисьори. За обикновени (стандартни) автомобили най-популярните модели на марката са от серия В 4, а за спортните и луксозните автомобили най-популярните модели са от сериите от В 6 до В 12.

    KAYABA

    Когато говорим за най-добрите марки, няма как да подминем японската марка KAYABA. За разлика от BILSTEIN, KAYABA произвеждат и предлагат както маслени двутръбни, така и газови двутръбни и еднотръбни амортисьори.

    Най-популярните им модели са маслените двутръбни амортисьори от серията „Премия”, двутръбните газови амортисьори от серията „Excel - G” и еднотръбните от серията „Gas a just”. Продуктите на KAYABA са търсени както на японския, така и на европейския пазар, тъй като притежават много добри характеристики и са доста издръжливи.

    SACHS и BOGE

    И двете марки принадлежат на немския гигант ZF и продуктите им и като качество, и като цена са доста сходни. И двете марки произвеждат висококачествени амортисьори, като съотношението между качество - цена е доста по-добро в сравнение с другите две популярни марки BILSTEIN и KAYABA.

    Гамата амортисьори BOGE е състояние да отговори на нуждите на над 4,400 различни вида превозни средства (от леки до товарни автомобили), а основните категории в каталога на SACHS са Sachs Super Touring и Sachs Advantage.

    Освен тези марки, в класацията намират място още BIRTH, OPTIMAL, GABRIEL, STARLINE, ASHIKA, MAGNUM, VAICO, ACDelco, Monroe, Koni и други.

    amortisiori

    И преди да се разделим, няколко съвсем кратки съвета, които могат да ви бъдат полезни, когато решавате какви амортисьори да закупите за автомобила си:

    • Имате ли възможност, избягвайте изцяло маслените амортисьори.
    • Ако трябва да избирате между двутръбните и еднотръбните амортисьори изберете двутръбните.
    • Винаги проверявайте амортисьорите на автомобила си на всеки 20 000 км. и задължително ги сменяйте на не повече от 80 000 км.
    • Когато сменяте амортисьори, проверявайте и останалите елементи от окачването и ако се налага подменете компонентите, които са износени.
    • Винаги сменяйте амортисьорите по двойки, а ако имате възможност още по-добро решение е да смените всичките четири амортисьора наведнъж.
    • Сменяйте пружините на окачването на всяка втора смяна на амортисьорите.
    • Ако не сте сигурни какви амортисьори са най-подходящи за вашия модел автомобил потърсете експертно мнение и съвет, преди да направите покупката.
    • Ако не сте сменяли сами амортисьори, по-доброто решение е да оставите тази работа на професионалистите.