Каква е разликата между нормален и спортен филтър?

  • Aug 15, 2023

фабричен и спортен въздушен филтър

Всеки автомобил използва няколко вида филтри, предпазващи работещите компоненти от различни видове замърсявания.

В този случай ще обърнем специално внимание на този, от който зависи постъпването на чист въздух в двигателя. А заедно с това ще се опитаме да отговорим ясно и подробно на въпроса каква е разликата между нормален и спортен филтър.

В повечето случаи се отваря темата за компонент от всмукателната система на колата. Един въздушен филтър изпълнява много важна роля в това да осигурява достатъчно количество кислород, който да постъпи в цилиндрите и да изгори заедно със съответното гориво.

Спортните филтри не се различават като функция от фабричните въздушни филтри, но в някои отношения притежават специфични характеристики, подобряващи осезаемо работата на двигателя.

Но нека преди да кажем по какво се различават нормалният и спортен филтър, да видим каква е функцията му в устройството на едно МПС.

 

Защо въздушният филтър е важен за автомобила?

Какво е необходимо на колата, за да се движи? Ако кажете гориво, ще дадете верен, но непълен отговор. Да, един автомобил не се движи без бензин, дизел или газ, но само горивото не е достатъчно.

Необходим е и постоянен приток на кислород, за да се обогати горивната смес, която влиза в цилиндрите. Колкото повече въздух постъпва в горивните камери на двигателя, толкова по-добре потенциално може да функционира той.

смяна на въздушен филтър

Източник на изображение: Canva

 

Моторът на колата има нужда от приток на кислород, но трябва да бъде предпазен от всичко излишно, засмукано с него. А при положение, че автомобилът поема струята на две-три педи над асфалта, тя определено не е с най-чистия състав.

Задачата на всички въздушни филтри е да блокират твърдите частици, които биха могли да достигнат до частите на двигателя посредством въздушния поток. И тук не става дума за камъчета, тресчици или листа.

Говорим за фини прахови частици с големина около 5-10 микрона – по-малки от дебелината на човешки косъм. Впечатляващата структура на филтъра е такава, че да пропуска въздуха, но да спира всичко друго.

Именно в степента на пропускливост можем да открием разликата между нормален и спортен филтър. Вече изяснихме, че основната функция е една и съща, а именно да допринася за качеството на горивната смес и да блокира твърдите частици. Но както на външен вид, така и като характеристики при работа има разлика между фабричния и спортния филтър.

 

Характеристики и предимства на нормалния филтър

Обикновеният въздушен филтър, съобразен с основните специфики на колата, най-често представлява пита с правоъгълна или трапецовидна форма. Лесно е да я открием под капака, дори и да се намира в специална кутия, както е в някои случаи.

Самата тъкан е изработена от целулоза (хартия), обработена със смоли и синтетични влакна, за да може да устои на влагата и да не се разкъса. Последното не трябва да го допускате, защото при получен пробив твърдите частици ще навлязат в цилиндрите, а това ще доведе до сериозни и скъпи проблеми.

разликата между нормален и спортен филтър

Източник на изображение: Canva

Затова е много важно редовно да се извършва смяна на филтъра. Той не подлежи на измиване или почистване заради материята, от която е изграден.

Щом обикновеният въздушен филтър се замърси до степен да не изпълнява достатъчно добре функциите си или пък е близо до разкъсване, остава да бъде заменен с нов.

Колко често се случва това? Най-стриктните шофьори подменят питата при всяка смяна на масло - приблизително веднъж на 10-12 000 км. Този компонент от всмукателната система може да издържи и малко по-дълго, но е силно препоръчително да не го оставяме за пробег, по-голям от 20-25 хиляди километра.

А износването на филтъра до голяма степен зависи и от средата, в която се управлява автомобилът. Ако работата на колата е ограничена предимно до градски условия, то замърсяването ще бъде много по-бързо.

При такива условия е желателно най-малкото да се проверява в какво състояние е частта поне веднъж на няколко месеца или при всяка смяна на двигателното масло.

Какви са тогава предимствата на нормалния филтър? Преди всичко, той е по-евтин, макар че в дългосрочен план това е спорен въпрос, тъй като се сменя по-често от спортния филтър.

Но като отделен периодичен разход цената му не е толкова висока и не повлиява така бюджета. Освен това фабрично съвместимата пита обикновено няма толкова висока пропускливост на въздуха, но пък гарантира за добра защита срещу твърдите частици.

 

Характеристики и предимства на спортния филтър

Спортният модел е екстра, към която прибягват много водачи, за да подобрят работата на двигателя. Такъв вид тунинговане на колата може да доведе действително до увеличаване на мощността, но не трябва да се очакват чудеса.

Някои дори твърдят, че качването на конските сили е мит. Това не е съвсем така - действително мощността на автомобила се покачва благодарение на спортните филтри. Тук обаче говорим, че става въпрос за няколко „коня”, а не за някаква огромна разлика.

Ако стандартните въздушни филтри в повечето случаи имат правоъгълна форма, при спортните тя почти неизменно е кръгла. Това дава едно от предимствата, тъй като всмукателната система може да поеме повече въздух и да обогати горивната смес.

Вече стана дума за фабричната хартиена пита, но при спортния филтър се използва различна материя. Най-често това е памучна тъкан, която е значително по-издръжлива.

Друго съществено предимство е, че тунинговите модели има как да се почистват и да се връщат обратно на мястото им, докато при обикновените такава опция няма.

 

Какви са предимствата на този тип въздушни филтри?

Когато говорим за различията между нормален и спортен филтър, няма как да не изтъкнем осезаемите предимства на втория вариант. Той може да се използва многократно и много по-дълго време - смята се за годен и след 80 хиляди километра, стига да се почиства редовно и ефективно.

От друга страна, „животът” на обикновения въздушен филтър е 3-4 пъти по-кратък, и това е във възможно най-добрия случай.

спортен въздушен филтър или обикнове въздушен филтър

Източник на изображение: Canva

 

Освен това със спортния филтър получаваме по-голямо количество въздух в горивната система. Това увеличава поне малко мощността, а има ефект и върху максималния въртящ момент. Звукът на двигателя също се променя, което се харесва на много шофьори.

Разбира се, има и недостатъци. Цената е по-висока – поне 2-3 пъти в сравнение с обикновените модели, като при някои от спортните филтри надхвърля 100 лева.

По-продължителното ползване все пак изравнява сметката. По-голямата пропускливост може да бъде плюс, но и минус - действително в двигателя постъпва повече въздух, само че има и малко по-голям риск да преминат дребни частици.

Що се отнася до основните главоболия при използване на спортния филтър, те се появяват, когато не е поставен на оптималното място. А тъй като говорим за надграждане на колата, трябва да знаете, че под капака няма специално място за спортен филтър - само за фабричния.

Ако частта се постави по неправилен начин, има риск да доставя на мотора горещ, вместо студен въздух. Това не просто че няма да се отрази положително върху работата му, но и ще свали от мощността.

 

Към какъв филтър да се насочим?

Какъв филтър да изберете, зависи от индивидуалните ви предпочитания. Ако не искате да тунинговате колата си в това направление, то решението идва от само себе си.

Просто ще използвате обикновен въздушен филтър, подходящ за марката и модела на колата, която карате. В такъв случай трябва да сте наясно, че въпросният консуматив изисква доста по-честа смяна.

Спортните филтри, от друга страна, са екстра, те не са необходимост. Към тях се насочват хората, които желаят да подобрят работата на двигателя, да направят автомобила си по-специален и с открояваща се идентичност.

При такъв тип тунинговане е много важно не само колко пари ще инвестираме за спортния филтър, а и дали той ще бъде поставен така, че да оптимизира функцията на всмукателната система.

 

Заключение

Сравнението между нормален и спортен тип като цяло накланя везните в полза на втория. Но и с фабрично пасващите варианти колата може да се движи достатъчно добре дълго време. За целта е важно въздушният филтър, който е поставен под капака, да бъде максимално чист.

Ако използваме обикновен въздушен филтър, следва да сме наясно, че за да осигурява приток на свеж въздух в горивните камери, трябва да се сменя често.

В случай че сме тунинговали колата със спортен вариант, това също не ни освобождава от отговорността за неговата поддръжка – той може да се използва доста по-дълго време, но само ако се чисти редовно.

При положение, че филтриращата система е подложена на много интензивно натоварване (смята се, че през нея преминават над 10 милиона литра въздух, преди да дойде време за смяна на частта), логично е колко висок е рискът от деформация или повреда.

Именно затова е от съществено значение да следим дали нашият въздушен филтър е в изрядно състояние, независимо от кой тип е.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация