Една от основни функции на хидравликата на превозните средства е да намалява усилието на водача при завъртането на волана.
Това е доста усъвършенствана и сложна система, в състава която влизат компоненти като:
В този материал ще поговорим малко детайлно за хидравличната течност, тъй като тя е един от най-важните елементи, без който завъртането на волана би било много трудно, да не кажем невъзможно.
Източник снимка: unsplash.com
Наричано още флуид за кормилно управление, хидравличното масло има за задача чрез смазване на компонентите на системата да улесни маневрите на водача при управление на транспортното средство, особено когато колелата на колата трябва да се завъртят.
Накратко казано, това е течност, която изпълнява няколко основни функции (роли):
Според състава си, маслата за хидравликата на автомобила се делят на: минерални, синтетични и полусинтетични.
Продуктите на минерална основа се произвеждат на базата на рафиниран петрол и в състава им са включени редица добавки, за да бъдат по-ефектни.
Този вид смазка е с ниска агресивност към гумените елементи и ги предпазва от напукване при излагане на ниски температури.
Минусите на минералното хидравлично масло са, че е с висок вискозитет при ниски температури и има малко по по-кратък експлоатационен живот.
Този вид хидравлично масло за кормилна уредба е с отлична производителност, голяма устойчивост на разпенване, равномерен вискозитет, устойчивост на екстремни температури и по-дълъг живот.
Минусите му са високата цена и високата агресивност към гумените елементи и уплътнения, ако не те са изработени от специален материал.
Полусинтетичните продукти се характеризират със средна цена и с доста по-дълъг експлоатационен живот в сравнение с минералните хидравлични течности.
Този вид смазки имат висока устойчивост на корозия и слабо изразена склонност към разпенване.
Единственият техен недостатък е високата им агресивност към гумените компоненти.
Освен като състав и и експлоатационни характеристики, маслата се различават и като оцветяване, основните от които са: червен, жълт и зелен.
Според цвета си, маслата за хидравликата биват следните видове:
Източник снимка: turbo.fr
Трябва да знаете, че цветът не влияе върху качеството на маслото, нито показва дали то е синтетично, полусинтетично или минерално.
Затова е важно при избор на хидравлично масло прочетете описанието на характеристиките на опаковката и да се съобразите с препоръките от производителя на вашия автомобил.
Цветът обикновено показва кой е производителят и за каква трансмисия е предназначено маслото. В този ред на мисли, основната разлика между червено и зелено хидравлично масло е основно в това за какъв тип скоростни кутии са предназначени.
Така например, червено хидравлично масло се използва за превозни средства с автоматична трансмисия.
Тъй като първоначално е било разработено като трансмисионно масло, можете да го срещнете както както като хидравлична, така и като трансмисионна смазка.
Източник снимка: piecesauto-pro.fr
За разлика от него, зеленото масло е разработено и е приложимо единствено към ръчните скоростни кутии.
Другата разлика между двата цвята хидравлични масла е, че докато червеното масло може да се смесва с жълто хидравлично масло, то при смазочната течност със зелен цвят смесването както с червена, така и с жълта хидравлична течност не е препоръчително.
Основната причина, поради която зелената и червената течности не бива (или не е препоръчително) да се смесват е свързана с техния състав.
Добавките, които се съдържат в продуктите са с различен химичен състав, което при смесването им може да доведе до сгъстяване на течността, загуба на предпазващи от корозия свойства, отделяне на неразтворима утайка и много други.
Разбира се, първо трябва да се съобразите с препоръките на производителя относно вискозитета, добавките и технологията (типа масло), подходящи за вашия модел и марка автомобил.
Щом сте наясно масло с какви технически спецификации да търсите, просто трябва да откриете и погледнете цвета на капачката на вашия резервоар за хидравлично масло.
Както всички останали лубриканти, които циркулират в системата на автомобила и маслото за управление на волана трябва да се сменя периодично.
Добрата новина е, че този вид автомобилни масла има сравнително дълъг живот и повечето производители препоръчват смяната им да се извършва на всеки 4 години или на изминати 100 000 км.
Случва се обаче маслото да изгуби своята ефективност и тогава се налага смяната да бъде извършена по-рано от препоръчителните срокове.
Признаците, които показват, че е време за смяна са:
Щом нивото на смазката е ниско, тя не може да смазва ефективно компонентите на сервото, а това води до тяхното триене и прегаряне.
Източник снимка: unsplash.com
Смяната на хидравличното масло не е много сложна процедура и можете да се справите и сами.
Самият процес отнема около 30 минути и се състои няколко основни стъпки, които описваме по-долу.
Преди да започнете трябва да си осигурите:
За да получите достъп до казанчето за хидравлична течност и да го източите лесно, паркирайте автомобила на равно място и повдигнете предницата му на крик.
Уверете се, че крикът е стабилен и няма опасност да се случи нещо непредвидено, докато работите. След това преминете към следните стъпки:
Източник снимка: unsplash.com
Почти всички флуиди в автомобила, в това число и хидравличното, масло могат да бъдат доливани.
За да извършите процедурата доливане на хидравлично масло първо трябва да откриете резервоара, в който се съхранява. Обикновено той се намира на нивото на ремъка на кормилното управление, но е възможно да е позиционирана друго място в зависимост от марката и модела автомобил.
Проверката на нивото на течността се извършва с помощта на измервателна пръчка, която обикновено е свързана към капачката на резервоара. Ето и как се случва това:
Хидравличната течност играе основна роля за ефективната работа на кормилната уредба на автомобила. Затова е добре да я проверявате, допълвате и сменяте регулярно.
При смяната и доливането се спирайте само течност, която е препоръчана от вашия производител, за да сте сигурни, че е адаптирана и подходяща за вашата система.
Макар, че червената и жълтата течност са съвместими и се допуска тяхното сместване, по възможност се опитвайте да избягвате да го правите. И в никакъв случай не смесвайте зелена с червена или жълта течност.
Не пренебрегвайте и състоянието на маслото и ако при проверката забележите, че е променило цвета или консистенцията си, не отлагайте, а предприемете мерки за смяната на хидравличното масло.
На капачката на казанчето на хидравличната течност е отбелязан цвета. Тоест, ако ви е необходима зелена течност, капачката е зелена, ако ви е нужда червена течност - капачката е червен цвят.