Свалянето на акумулатора е задача, с която като собственици на автомобили ще се сблъскате все някога. Затова трябва да сте подготвени да изпълните тази задача безупречно и по безопасен начин.
Преди да се занимаете с отстраняването на батерията от колата, е необходимо да разберете къде се намира акумулатора на вашия модел и марка автомобил. Може в момента да ви се струва смешно, че казваме да разберете къде се намира акумулатора, но истината е, че понякога откриването на местоположението му може да се окаже проблем.
Защото производителите на автомобили го поставят на най-различни места (под пода, в купето, в багажника, под капака и т. н., и т. н.). Ето затова се налага първо да откриете къде се намира акумулатора на вашия модел автомобил.
За да свалите безопасно източника на енергия от автомобила, трябва да се оборудвате с чифт гумени ръкавици и предпазни очила. Тези предпазни средства са задължителни, тъй като ако от акумулатора изтича електролит и не носите ръкавици, ръцете ви ще бъдат наранени.
Що се касае до инструментите, които трябва си подготвите, то това са единствено комплект ключове за отстраняване на клемите и чисти кърпи за забърсване.
Изключително важно е да изключите двигателя, тъй като акумулаторът, като основен източник на енергия носи в себе си потенциално опасен електрически заряд. Освен това в него се съдържат и корозивни агенти, които могат да произведат запалим газ, ако двигателят е включен. За да сте сигурни, че нищо от това няма да се случи, докато се опитвате да свалите акумулатора, първо се погрижете двигателя на автомобила да е изключен.
Минусовият терминал винаги се отстранява първи, тъй като той е масата. Къде е минусът ще откриете лесно, тъй като той винаги е с черен цвят на капачката и е ясно обозначен с (-).
Отстранете клемата на минусовия терминал като разхлабите гайката обратно на часовниковата стрелка с подходящ по размер ключ. След като гайката е разхлабена, отстранете отрицателния кабел от батерията така, че той да не се докосва по никакъв начин до нея.
Какво ще се случи, ако забравите последователността и развиете първо положителния терминал (+)?
Ако отстраните първо клемата на “плюса” и докоснете с инструмента някоя метална част, това ще предизвика късо съединение. Това на практика означава, че не само вие можете да пострадате от електричеството, което ще се освободи, но и цялата електрическа система на автомобила ще се “изпържи”.
Отстраняването на “плюса” извършете по същия начин, по който сте отстранили и “минуса”.
В зависимост от размера, вида и модела акумулатор, той може да бъде закрепен по различни начини. Затова трябва да откриете придържащите гайки и скоби, с които е закрепен върху таблата и да ги развиете всички.
Тъй като акумулаторната батерия е доста тежка, бъдете подготвени, че трябва да положите усилия, за да я извадите от колата. Ако не сте убедени, че можете да се справите само със собствени сили, помолете приятел да ви помогне с изваждането.
При свалянето внимавайте да не накланяте акумулатора. Свалете го и поставете внимателно на предвиденото за целта място.
Огледайте добре клемите и таблата и ако са замърсени или по тях забелязвате корозия ги почистете с малко сода за хляб, разтворена във вода. Почистването можете да направите най-лесно с помощта на някоя стара четка за зъби, която да потопите в содения разтвор. Търкайте добре, а след като приключите забършете с чиста кърпа.
Без значение дали поставяте нов акумулатор или връщате на мястото му стария, ремонтиран акумулатор, първото, което е добре да направите е да измерите напрежението му. Измерването се извършва с волтметър или мултицет. Ако измерените стойности са 12,6 V, това означава, че акумулатора е наред и можете да пристъпите към поставянето му.
Ако напрежението е наред, поставете акумулатора на мястото му като го закрепите с гайките и скобите към таблата.
При поставянето на акумулатора трябва да следвате обратната последователност, за да свържете клемите. За целта първо трябва да свържете “плюса”, а след това “минуса”.
При поставянето на батерията, свързването първо на положителния терминал се налага, за да се предотврати евентуално късо съединение в автомобила.
Действието се извършва по идентичен със свързването на положителния терминал начин.
Ако сте се справили добре, в момента, в който завъртите ключа на стартера двигателят трябва да заработи.
Предполагаме, стана напълно ясно, че демонтажа и монтажа на акумулаторната батерия могат да бъдат извършени и в домашни условия. Ако сте готови да се пробвате и вие сме сигурни, че ще успеете да се справите без проблем. Само трябва да внимавате и да работите с предпазни средства и при изключен двигател и да не забравяте, че при сваляне първо трябва да отстраните “минуса”, а при поставяне - първо “плюса”.
Ако пък ви се вижда сложно свалянето и поставянето на акумулатора, във всеки един сервиз предлагат тази услуга. Цените по демонтаж и монтаж не са високи, а и доста от сервизите предлагат безплатен демонтаж при покупка и поставяне на нов акумулатор.
Добре е да знаете:
Ако автомобилът ви има бордови компютър, ще ви се наложи след като поставите новия акумулатор да го настроите наново. Това се налага, тъй като, когато извадите акумулатора, от бордовия компютър се заличават всички данни. Да възстановите всички данни от компютъра може да е сложно в домашни условия, затова нашият съвет е да потърсите сервиз, където извършват подобни настройки.
Ако след поставянето на акумулатора колата не “пали” е много вероятно да се е случило следното:
За да се уверите, че това е проблемът, проверете отново свързването на клемите. Ако те не са затегнати стабилно, стегнете ги и пробвайте да запалите отново.
Уверете се, че при покупката не се объркали и не сте закупили акумулатор с по-малка мощност, отколкото ви е необходим. Ако това е така, налага се да смените акумулатора с друг.
Ако не успеете да запалите колата, преди да изпадате в паника, тествайте акумулатора като измерите неговото напрежение. Ако то е под 12,2 V просто заредете акумулатора и всичко ще е наред.
Случва се, при свалянето и поставянето на акумулатора да се появи проблем с електрониката, която помага за зареждането и разреждането на акумулатора. В този случай изключете напълно двигателя и отстранете минусовия терминал за около 10 - 20 минути. След това го поставете отново и опитайте пак.
Този проблем вече го споменахме, но нека го кажем отново. При съвременните автомобили има бордови компютър, данните на който се изтриват при сваляне и поставяне на акумулатора. Ако след поставянето на батерията на компютъра се появи съобщение за грешка, трябва да посетите сервиз. Там ще свържат автомобила ви към диагностичен център и ще върнат настройките на компютъра.