Как се сменя тампон на амортисьор?

    Авточасти / Блог / Как се сменя тампон на амортисьор?

    Всеки автомобил има окачване. А едни от най-важните компоненти на това окачване са амортисьорите. Благодарение на тяхната работа пътуването е леко, комфортно и безпроблемно. Предполагаме няма защо да казваме, че функцията на тези толкова важни елементи е да обират вибрациите и да осигуряват добро сцепление на колелата на автомобила по време на движение.

    ТАМПОН МАКФЕРСОН

    Амортисьорите са закрепени едновременно и към ходовата част на колата, и към купето с помощта на гумени тампони, които имат за задача да поемат вибрациите по време на движение на автомобила и да намалят шума в купето.

    Защо се налага тампоните да се сменят често?

    Както споменахме преди малко, тампоните са предназначени за следните цели:

    • да обират вибрациите.
    • да намаляват шума в купето.
    • да поемат ударите по време на движението на автомобила.

    Това означава, че са подложени на изключително високи натоварвания. Като вземем под внимание всички тези фактори, като прибавим и това, че се изработват от гума, става напълно ясно, че след известно време на експлоатация се деформират и износват и трябва да бъдат своевременно сменени с нови.

    Признаци, които показват, че тампона на амортисьора трябва да бъде сменен

    • Намалява комфорта в купето
    • Трудност при завиване
    • Увеличаване на нетипичните шумове като драскане, почукване и други

    Какво се случва, ако тампоните не бъдат сменени на време?

    Ако се пренебрегнат симптомите, които току-що изброихме и тампоните не бъдат сменени, това в крайна сметка ще повлияе на следните компоненти:

    • работата на амортисьорите
    • ефективността на амортисьорите
    • негативно върху цялата ходова част на автомобила

    Как се сменя тампон на амортисьор?

    Ако си задавате въпроса дали можете да извършите смяната и сами, ще ви отговорим по следния начин… Смяната на тампоните не е никак сложна и ако сте се пробвали вече със смяна на амортисьорите, ще се справите много добре и с тампоните. Ако нямате никакъв опит, тогава е по-добре да не си правите експерименти, а да потърсите сервиз.

    И така, как се сменя тампон на амортисьор?

    За да извършите смяната в домашния гараж ще са ви необходими: инструменти (комплект гаечни и тръбни ключове, отвертки, течност за почистване на гайките и болтовете от мръсотия и корозия, телена четка), нови тампони, крик и подпори или стенд, на който да вдигнете автомобила

    • Тъй като тампона се намира в горната част на амортисьора, първата стъпка, която трябва да направите е да вдигнете колата на стенд или с помощта на крик и допълнителни подпори и да свалите предното колело
    • След като отстраните колелото, почистете с телена четка местата, на които забелязвате, че има натрупана мръсотия и напръскайте болтовете и гайките с почистващата течност
    • С помощта на подходящия номер ключ развийте болтовете и гайките, които свързват амортисьора за ходовата част, след което свалете колата малко по-ниско, отворете предния капак, открийте болта (шенкела), който свързва амортисьора с купето и го отвийте
    • Открийте и отстранете спирачните маркучи и датчиците на ABS
    • Извадете внимателно амортисьора заедно с тампона. Ще откриете тампона лесно, тъй като той се намира най-отгоре на амортисьора
    • Сега ви остава само да свалите скъсания и стар тампон, да почистите добре мястото и да поставите новия тампон на мястото му

    Съвет! Когато свалите амортисьора, огледайте внимателно състоянието му, обърнете внимание и на състоянието на пружината, прашниците, лагерите и другите компоненти и ако се налага е добре да подмените и тях.

    Специалистите съветват заедно със смяната на тампона да смените и лагерите на амортисьора, дори и да ви изглеждат наред, но дали ще го направите си е изцяло ваше решение.

    Ако няма нужда от подмяна на други компоненти, след като поставите тампона на мястото му, просто монтирате амортисьора по обратния ред.

    Препоръчително е, след като извършите смяната да направите реглаж на колелата на автомобила. Не за друго, а просто, за да сте сигурни, че всичко е наред.

    СМЯНА НА ТАМПОНА НА АМОРТИСЬОРА

    На колко време се сменя тампон?

    Няма точно определен период, в който задължително трябва да бъде сменен тампона на амортисьора. Смяната зависи както от стила ви на шофиране, така и от това колко добре се грижите за колата си.

    Нашият съвет е в момента, в който усетите, че комфорта в купето е намалял или започнете да чувате все по-силни шумове да потърсите сервиз, където да извършат обстойна проверка на състоянието на амортисьорите и тампоните, за да сте наясно имат ли нужда от смяна или не.

    Може ли да се смени само единият тампон?

    И тук не съществуват точни правила и ако искате, никой няма да ви попречи да смените и само единия тампон, но можете да бъдете напълно сигурни, че ще си отворите двойна работа. Защо? Обикновено пробегът, който издържат тампоните е еднакъв, а това означава, че ако единият е смачкан или скъсан, същото очаква и другия и съвсем скоро ще ви се наложи отново да сменяте тампон.

    Затова специалистите съветват, винаги, когато сменяте тампони да ги сменяте по двойки (също като амортисьорите).

    Винаги ли тампоните могат да бъдат сменяни отделно от амортисьорите?

    Не! Има амортисьори, които са изработени като едно цяло с тампона. Ако и вашите амортисьори са от този тип, когато се наложи смяна на тампона ще трябва да смените целия амортисьор.

    В останалите случаи можете да смените само тампона или само амортисьора в зависимост кой от компонентите е износен и се налага смяната му.

    Могат ли тампоните да бъдат ремонтирани?

    Категорично не! Тези елементи се изработват от гума, което изключва възможността да бъдат ремонтирани. Щом тампона се износи, то той трябва да бъде сменен с нов.

    Как да изберете тампон за амортисьора?

    Ако не сте напълно наясно какъв тампон ви е необходим, потърсете квалифицирана помощ от механик или от специализиран магазин за авточасти. След като сте сигурни какъв тампон ви е необходим, разгледайте подобни продукти в поне няколко магазина за продажба на авточасти, потърсете информация за производителя и едва тогава купувайте. Не забравяйте, че тампоните се сменят и продават по двойки!

    Каква е цената на тампона?

    Тези елементи са консумативи и цената им не е никак висока. Обикновено варира между 5 и 10 лв. за двойка тампони.

    Най-честите грешки, които правят шофьорите по отношение на смяната на тампоните

    Подценяват значението им

    Голяма част от шофьорите смятат, че тампоните са просто едни мънички, гумени консумативи, които не влияят особено много на работата на амортисьорите. Затова не обръщат внимание на промяната в комфорта при шофиране, а когато чуят почукване, скърцане или потракване, отдават тези звуци на всичко друго, но не и на износени или скъсани тампони. Сещат се за тях едва тогава, когато амортисьорите драстично намалят ефективността си и проблемите по окачването на автомобила се увеличат.

    ТАМПОН НА АМОРТИСЬОР

    Сменят само единия от тампоните

    Да се смени само единия от тампоните е меко казано не много добре обмислена и напълно нелогична постъпка. Защо?

    • Ами първо, във всички магазини тампоните за амортисьори се продават по двойки. Това означава, че има основателна причина да се продават така.
    • Второ, цената на двойка тампони е толкова ниска, че просто не си струва да се закупи двойка и да се постави само единия тампон
    • И трето… както вече споменахме, тампоните имат еднакъв срок на експлоатация, което означава, че щом единият е износен, същото се случва и с другия и е добре да бъдат сменени и двата едновременно

    При смяна на тампоните не обръщат внимание на амортисьорите и съпътстващите ги компоненти

    Както вече отбелязахме, при смяната винаги трябва да се обръща специално внимание и на амортисьорите, и съпътстващите ги компоненти, без значение дали скоро са сменяни или не. Защото е напълно възможно, дори и при скорошна смяна на някой елемент, той се е износил преждевременно и ако не бъде сменен и той, цялата тази процедура по смяната на тампона отива на вятъра, тъй като съвсем скоро ще се наложи колата отново да бъде подложена на ремонт, за да бъдат сменени износените компоненти на амортисьора.