Всеки автомобил има окачване. А едни от най-важните компоненти на това окачване са амортисьорите. Благодарение на тяхната работа пътуването е леко, комфортно и безпроблемно. Предполагаме няма защо да казваме, че функцията на тези толкова важни елементи е да обират вибрациите и да осигуряват добро сцепление на колелата на автомобила по време на движение.
Амортисьорите са закрепени едновременно и към ходовата част на колата, и към купето с помощта на гумени тампони, които имат за задача да поемат вибрациите по време на движение на автомобила и да намалят шума в купето.
Както споменахме преди малко, тампоните са предназначени за следните цели:
Това означава, че са подложени на изключително високи натоварвания. Като вземем под внимание всички тези фактори, като прибавим и това, че се изработват от гума, става напълно ясно, че след известно време на експлоатация се деформират и износват и трябва да бъдат своевременно сменени с нови.
Ако се пренебрегнат симптомите, които току-що изброихме и тампоните не бъдат сменени, това в крайна сметка ще повлияе на следните компоненти:
Ако си задавате въпроса дали можете да извършите смяната и сами, ще ви отговорим по следния начин… Смяната на тампоните не е никак сложна и ако сте се пробвали вече със смяна на амортисьорите, ще се справите много добре и с тампоните. Ако нямате никакъв опит, тогава е по-добре да не си правите експерименти, а да потърсите сервиз.
За да извършите смяната в домашния гараж ще са ви необходими: инструменти (комплект гаечни и тръбни ключове, отвертки, течност за почистване на гайките и болтовете от мръсотия и корозия, телена четка), нови тампони, крик и подпори или стенд, на който да вдигнете автомобила
Съвет! Когато свалите амортисьора, огледайте внимателно състоянието му, обърнете внимание и на състоянието на пружината, прашниците, лагерите и другите компоненти и ако се налага е добре да подмените и тях.
Специалистите съветват заедно със смяната на тампона да смените и лагерите на амортисьора, дори и да ви изглеждат наред, но дали ще го направите си е изцяло ваше решение.
Ако няма нужда от подмяна на други компоненти, след като поставите тампона на мястото му, просто монтирате амортисьора по обратния ред.
Препоръчително е, след като извършите смяната да направите реглаж на колелата на автомобила. Не за друго, а просто, за да сте сигурни, че всичко е наред.
Няма точно определен период, в който задължително трябва да бъде сменен тампона на амортисьора. Смяната зависи както от стила ви на шофиране, така и от това колко добре се грижите за колата си.
Нашият съвет е в момента, в който усетите, че комфорта в купето е намалял или започнете да чувате все по-силни шумове да потърсите сервиз, където да извършат обстойна проверка на състоянието на амортисьорите и тампоните, за да сте наясно имат ли нужда от смяна или не.
И тук не съществуват точни правила и ако искате, никой няма да ви попречи да смените и само единия тампон, но можете да бъдете напълно сигурни, че ще си отворите двойна работа. Защо? Обикновено пробегът, който издържат тампоните е еднакъв, а това означава, че ако единият е смачкан или скъсан, същото очаква и другия и съвсем скоро ще ви се наложи отново да сменяте тампон.
Затова специалистите съветват, винаги, когато сменяте тампони да ги сменяте по двойки (също като амортисьорите).
Не! Има амортисьори, които са изработени като едно цяло с тампона. Ако и вашите амортисьори са от този тип, когато се наложи смяна на тампона ще трябва да смените целия амортисьор.
В останалите случаи можете да смените само тампона или само амортисьора в зависимост кой от компонентите е износен и се налага смяната му.
Категорично не! Тези елементи се изработват от гума, което изключва възможността да бъдат ремонтирани. Щом тампона се износи, то той трябва да бъде сменен с нов.
Ако не сте напълно наясно какъв тампон ви е необходим, потърсете квалифицирана помощ от механик или от специализиран магазин за авточасти. След като сте сигурни какъв тампон ви е необходим, разгледайте подобни продукти в поне няколко магазина за продажба на авточасти, потърсете информация за производителя и едва тогава купувайте. Не забравяйте, че тампоните се сменят и продават по двойки!
Тези елементи са консумативи и цената им не е никак висока. Обикновено варира между 20 и 200 лв. за двойка тампони.
Голяма част от шофьорите смятат, че тампоните са просто едни мънички, гумени консумативи, които не влияят особено много на работата на амортисьорите. Затова не обръщат внимание на промяната в комфорта при шофиране, а когато чуят почукване, скърцане или потракване, отдават тези звуци на всичко друго, но не и на износени или скъсани тампони. Сещат се за тях едва тогава, когато амортисьорите драстично намалят ефективността си и проблемите по окачването на автомобила се увеличат.
Да се смени само единия от тампоните е меко казано не много добре обмислена и напълно нелогична постъпка. Защо?
Както вече отбелязахме, при смяната винаги трябва да се обръща специално внимание и на амортисьорите, и съпътстващите ги компоненти, без значение дали скоро са сменяни или не. Защото е напълно възможно, дори и при скорошна смяна на някой елемент, той се е износил преждевременно и ако не бъде сменен и той, цялата тази процедура по смяната на тампона отива на вятъра, тъй като съвсем скоро ще се наложи колата отново да бъде подложена на ремонт, за да бъдат сменени износените компоненти на амортисьора.