Как се регулират барабанни спирачки?

    Авточасти / Блог / Как се регулират барабанни спирачки?

    Въпреки, че новите модели автомобили, които сега излизат от заводите на производителите са оборудвани с дискови спирачки (предни и задни), все още много по-голям е процентът на превозните средства, които са оборудвани с предни дискови и задни барабанни спирачки.

    Предполагаме, че и вашият автомобил е оборудван с предни дискови и задни барабанни спирачки и ако предположението ни е вярно, поне веднъж сте си задавали въпроса могат ли и как се регулират този вид спирачки.

    барабанни спирачки

    Затова ще се опитаме да ви разкажем малко повече за барабанните спирачки и ще ви покажем как да ги регулирате сами (ако ви се иска да пробвате).

    Какво е предназначението на барабанните спирачки?

    Предназначението на този вид спирачки е същото като на дисковите или казано по друг начин, основното предназначение на барабанните спирачки е да осигуряват безпроблемно спиране на автомобила, когато натиснете спирачния педал.

    Устройство на барабанните спирачки

    разлика дискови и барабанни спирачки

    За разлика от дисковите спирачки, които се състоят от спирачен диск, накладки и спирачен апарат, барабанните имат малко по-сложно устройство, което включва:

    • спирачен барабан - изработен е от чугун и предназначението му е да осъществява спирането на автомобила при натискането на спирачния педал. Барабанната спирачка е завинтена към главината на колелото и се върти заедно с него.
    • спирачна челюст - това е фрикционната част на барабанната спирачка, без която работата ѝ е абсолютно невъзможна. По време на натискане на спирачката, тази челюст осъществява контакт със спирачния барабан. Спирачната челюст се състои от първична спирачна челюст (първична обувка) и вторична спирачна челюст (вторична обувка)
    • колело с цилиндър - той се използва, за да накара спирачната челюст да приложи натоварване върху барабана, когато спирачката е натисната. Този цилиндър съдържа бутало, което при натискане на педала на спирачката принуждава спирачната обувка да се притисне към вътрешната повърхност на барабана, за да може движението на колелото на превозното средство да спре.
    • възвратни пружини - използват се прибиране на спирачната челюст, когато спирачката бъде отпусната. Пружините обикновено са две: една за първичната и една за вторичната обувка.
    • саморегулиращ механизъм - той поддържа минималното разстояние между спирачната челюст и барабана, така че те да не се допират един до друг, когато педалът на спирачката не е натиснат. В случай, че накладките започнат да се износват и разстоянието между челюстта и барабана се увеличи, този механизъм до определен момент може да го регулира така, че спирачките да продължат да работят ефективно.

    И сами виждате, че устройството на този вид спирачки е малко по-сложно, но пък ако се грижите добре за тях и ги подлагате на редовна настройка могат да работят доста дълго време, без да се налага подмяната им.

    Как работят барабанните спирачки?

    Когато натиснете педала на спирачката, налягането на работния флуид в системата се увеличава и притиска буталата на работния спирачен цилиндър. Той от своя страна, преодолява силата на съединителните (възвратни) пружини и задейства спирачните накладки. Накладките пък се притискат силно към работната повърхност на барабана, забавяйки скоростта на въртене на колелата на автомобила. Поради силите на триене, които се създават между накладките и барабана, колелото спира.

    След като отпуснете педала на спирачката, възвратните пружини прибират накладките в първоначалното им положение.

    Защо се налага да регулирате барабанните спирачки?

    За да функционират правилно този вид спирачки, спирачните челюсти трябва да останат близо до барабана, без да го докосват. Ако те се отдалечат твърде далеч от него (ако обувките се износят), при натискане педала на спирачката, буталото ще изисква повече течност, за да накара накладките да притиснат барабана, а педалът на спирачката ще хлътне до пода, когато го натискате, за да задействате спирачките.

    Вярно е, че в барабанните спирачки има механизъм за саморегулиране, но след време функциите му намаляват и затова се налага спирачките да се настройват ръчно.

    Как се регулират барабанни спирачки?

    Преди да ви покажем основните стъпки за настройка на този вид спирачки трябва да знаете, че не всички барабанни спирачки са регулируеми. Затова е много важно, преди да предприемете каквото и да е, да прочетете документацията на автомобила си, за да сте наясно дали вашата марка и модел автомобил има регулируеми барабанни спирачки или не.

    Настройката на спирачките не изисква използването на специализирани инструменти, а времето, което ще ви е необходимо, за да ги регулирате (особено ако сте начинаещи) ще е приблизително час.

    И така, ето как се регулират барабанни спирачки

    Стъпка 1 - Осигурете си необходимите инструменти

    Както споменахме преди малко, инструментите, от които ще се нуждаете, за да се справите с настройката са най-обикновени и със сигурност ги имате в домашната си работилница. Това са: крик и стойка за повдигане на автомобила, комплект тресчотки, плоска отвертка или инструмент за регулиране, динамометричен ключ, малко чисти парцали и защитни очила.

    Стъпка 2 - Повдигнете задния край на автомобила

    Изберете равно място и повдигнете първо с крик, а после подложете стойката, за да повдигнете автомобила така, че да ви е удобно да работите.

    Уверете се, че сте повдигнали правилно превозното средство и то е стабилно закрепено и няма да ви създаде проблеми, докато работите по регулирането на спирачките.

    Стъпка 3 - Отстранете гумите

    За да получите достъп до задните барабанни спирачки, след като вдигнете колата трябва да свалите задните колела на автомобила. Използвайки гаечен ключ, отвийте гайките на колелото и го оставете на страна. Направете същото и с другото колело. Приберете гайките и ги поставете там, където после лесно ще ги откриете.

    Стъпка 4 - Открийте регулатора на барабанната спирачка

    Регулаторът на спирачката се намира от вътрешната страна на барабана. Ако не го виждате, използвайте фенерче, за да светнете и да огледате по добре. След като го откриете, свалете гумената втулка, която го предпазва и поставете края на инструмента за регулиране или плоска отвертка в отвора. Трябва да усетите с върха на инструмента зъбите на звездното колело. (Зъбчетата на колелото лесно се напипват).

    как се регулират барабанните спирачки

    Стъпка 5 - Регулирайте спирачките

    Захванете жлебовете на регулиращото колело с инструмента за регулиране или плоската отвертка и започнете да регулирате спирачките, като завъртате звездното колело.

    Докато настройвате звездното колело по този начин, трябва да знаете какво всъщност правите. Затова завъртете с ръка барабана по начина, по който се върти колелото, когато автомобилът е в движение. Ако усетите, че напрежението се увеличава, това означава че подходът ви е правилен и вие наистина настройвате спирачките. Ако обаче усетите, че напрежението намалява и барабана се върти много свободно - регулирането не е добре и трябва да завъртите звездното колело в обратна посока.

    Стъпка 6 - Проверете напрежението на обувките срещу барабана

    За да сте сигурни, че настройката ви е правилна, направете още един тест, като завъртите барабана на всеки четири до пет оборота на звездното колело. Барабанът трябва да се движи свободно, но да се усеща плъзгане на обувките, които се допират до него, когато го завъртите.

    Стъпка 7 - Центрирайте спирачните челюсти и ръчната спирачка

    Щом сте сигурни, че сте приключили с регулирането, влезте внимателно в автомобила и натиснете едновременно педала на спирачката и ръчната спирачка, за да центрирате челюстите и да интегрирате ръчната спирачка добре.

    Стъпка 8 - Проверете баланса на натягането на спирачките

    Помолете приятел да ви помогне в тази стъпка като натисне педала на спирачката. Натискът върху педала трябва да е достатъчен, за да затегне спирачните челюсти, но все пак да ви позволява да завъртите барабана. Ако и двата барабана работят с еднакво напрежение, това означава, че спирачките ви са регулирани. Ако не… ще трябва да поработите още малко, за да ги настроите добре.

    Стъпка 9 - Поставете отново гумената втулка на отвора, поставете колелата и затегнете гайките.

    Тази стъпка е предпоследната. Щом приключите с регулирането, просто поставете втулката в отвора, сложете колелата и затегнете добре гайките.

    Стъпка 10 - Свалете колата и тествайте

    Използвайки отново крика, за да повдигнете колата така, че да можете да измъкнете стойката, на която в началото сте я поставили. След това внимателно свалете и крика и автомобилът ви е готов за тест.

    Преди да започнете теста, „напомпете” педала на спирачката няколко пъти, за да се уверите, че педалът работи правилно. Изпробвайте спирачките на безопасно място. Ако педалът потъва или ако го усещате порест, това е индикация, че регулирането не е минало успешно, но ако всичко е както си трябва, можете с гордост да се поздравите, че напълно сами сте успели да регулирате барабанните спирачки на автомобила си.

    И все пак… Въпреки, че можете лесно да разберете как се регулират барабанни спирачки и да се справите сами, тъй като настройката е сравнително лесна, ако не сте напълно уверени, че познавате добре устройството на автомобила си, нашият съвет е да потърсите квалифицирана помощ за регулирането на спирачките.

    Съветваме ви да потърсите монтьор, тъй като ако не сте напълно наясно какво правите, това може да ви струва не само пари на по-късен етап, но и при една недобра регулация на спирачките може да пострада и безопасността ви по време на движение.

    barabanni spirachki

    Преди да се разделим нека видим какви са предимствата и недостатъците на барабанните спирачки

    Този вид спирачки се характеризират с по-лесното си производство и определено с по-ниската си цена (в сравнение с цената на дисковите спирачки). Освен това са доста ефективни, тъй като контактът между накладките и барабанът е по-голям.

    Сред основните им недостатъци са: по-голямата им маса в сравнение с дисковите спирачки, по-лошото им охлаждане и нестабилността им при спиране, когато вода или мръсотия попаднат в барабана. За съжаление тези техни недостатъци са доста тежки, поради което през последните години почти всички производители на автомобили преминаха към използването само на дискови спирачки.